نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-time-management-تکنیکهای-مدیریت-زمان-برای-یک-کارآفرین
پاورپوینت Time Management،تکنیکهای مدیریت زمان برای یک کارآفرین
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pptx
تعداد صفحات: 115
حجم فایل: 1585
قیمت: 7000 تومان

بخشی از متن:
معروف است مارگارت تاچر، نخست‌وزیر معروف انگلیسی، در پراسترس‌ترین دوران صدارت خود برای حفظ کنترلش بر دولت خود در طی ساعات کاری چرت می‌زد. تاچر به جای اینکه ۶ تا ۸ ساعت خواب بی‌وقفه داشته باشد، چرت‌های ۲۰ دقیقه‌ای منظمی می‌زد تا کمبود خواب خود را جبران و مغزش را دوباره شارژ کند. یکی از تکنیک‌های اثبات‌شده‌ی علمی که هشیاری سرشار و عملکرد حرکتی افزونی را در زمانِ نیاز فراهم می‌کند، یک چرت ۲۰ دقیقه‌ای انرژی‌زای بعد از ناهار است. شما با استفاده از این تکنیک و بدون نیاز به محرک‌های مصنوعی مانند کافئین می‌توانید بهره‌وری و بازده‌تان را در سراسر روز افزایش دهید.

قبل از آنکه شروع به مدیریت زمان نمایید باید یاد بگیرید که اصولاً زمان چیست. دو نوع زمان داریم: زمان ساعتی و زمان واقعی. در زمان ساعتی، هر دقیقه از 60 ثانیه و هر ساعت از 60 دقیقه و هر روز از 24 ساعت تشکیل شده است. همه زمان ها بطور مساوی می گذرند. وقتی کسی 50 سالش می شود، دقیقاً 50 سال دارد نه بیشتر، نه کمتر. در زمان واقعی، همه چیز نسبی است. زمان بسته به کاری که انجام می دهید به سرعت می گذرد یا کش می یابد. شاید دو ساعتی که در اداره جات می گذرانید به اندازه 12 سال به نظر برسد و وقتی به فرزندان خود می نگرید فکر کنید که گویی دو ساعته به سن 12 سالگی رسیده اند.

شاید در مورد مدیریت زمان کتاب هایی خوانده باشید یا کلاس های مدیریت زمان را گذرانده باشید و سعی کرده باشید با کاغذ و قلم یا اپلیکیشن های مدیریت زمان، برای کارهای روزانه خود برنامه ریزی کنید و آنها را اولویت بندی کنید. ولی از خود می پرسید چرا با وجود دانش مدیریت زمان و این همه اپلیکیشن و گجت، هنوز هم نمی توانید همه کارهایتان را به انجام برسانید. پاسخ این سوال ساده است. همه چیزهایی که در مورد مدیریت زمان یاد گرفته اید، بی مصرف و بیهوده هستند، زیرا اثربخش نیستند.

کدامیک از این زمان ها دنیایی که در آن زندگی می کنیم را به درستی توصیف می کنند، زمان واقعی یا زمانی ساعتی؟

دلیل آنکه گجت ها و سیستم های مدیریت زمان اثربخش نیستند این است که این سیستم ها برای مدیریت زمان ساعتی طراحی شده اند. زمان ساعتی اصلاً مطرح نیست. شما در زمان ساعتی زندگی نمی کنید و شاید به آن دسترسی هم نداشته باشید. شما در زمان واقعی زندگی می کنید، یعنی دنیایی که در آن زمان وقتی تفریح می کنید مثل برق و باد می گذرد و وقتی به وظایفتان رسیدگی می کنید کش می آید.

باید بگوییم که زمان واقعی حالت ذهنی دارد و بین دو گوش شما قرار گرفته است. شما هستید که آن را خلق می کنید. هر چیزی که شما می سازید، خودتان آن را مدیریت می کنید. وقت آن رسیده که محدودیت های “وقت ندارم” یا “الان وقتش نیست” را از روی دوش خود بردارید و شروع به مدیریت صحیح کارهایتان کنید.

فقط سه راه برای گذراندن زمان وجود دارد: افکار، مکالمات و اعمال. هر کسب و کاری که داشته باشید، کار شما شامل این سه مورد می شود.

به عنوان یک کارآفرین، شاید شما اغلب به جهات مختلف کشیده شوید یا در کارتان تداخل پیش بیاید. وقتی نمی توانید تداخل ها را حذف کنید، حداقل باید در زمانی که روی آنها می گذارید و همچنین در مقدار زمانی که روی افکار، گفتگوها و اعمالی که برای رسیدن به موفقیت انجام می دهید، اختیار و آزادی عمل داشته باشید.

تکنیک های زیر را تمرین کنید تا بتوانید در مدیریت زمان خود استاد شوید:
1. یک جدول زمانی نزد خود داشته باشید و همه افکار، گفتگوها و فعالیت های هفته را در آن یادداشت کنید. این به شما کمک می کند تا درک کنید در طول روز چه مقدار از این کارها را می توانید انجام دهید و لحظات ارزشمند شما برای چه چیزهایی تلف می شوند. بدین ترتیب مقدار زمان لازم برای نتیجه گرفتن از این کارها و مقدار زمان تلف شده برای افکار، گفتگوها و کارهای بیهوده و غیر اثربخش دستتان می آید.

باید به فعالیت یا گفتگویی که برای رسیدن به موفقیت برایتان اهمیت دارد زمانی را اختصاص دهید. لیست هایی که برای انجام کارها تنظیم می شوند (To-do lists) گاهی آنقدر طولانی می شوند که دیگر نمی توان آنها را عملی کرد. دفترچه های ثبت ملاقات ها در این مورد مفیدتر هستند. برای خودتان قرار ملاقات هایی تنظیم کنید و برای 5 فکر، گفتگو و کار مهم خود بلوک های زمانی تعریف کنید. بنویسید که این موارد در چه ساعتی آغاز و در ساعتی پایان می یابند. نظم و ترتیب پایبندی به این قرارها را داشته باشید.

درک این نکته مبنایی برای مدیریت موثر زمان‌ در اختیارتان می‌گذارد، به علاوه که در نتیجه‌ی آن شما قادر خواهید بود که بهره‌وری و بازده بیشتری داشته باشید. با توجه به این امر، در ادامه نکاتی ذکر شده است که باید در مراحل ایجاد این مبنای بنیادین لحاظ شوند تا به این ترتیب بتوانید از هر روز خود نهایت بهره را ببرید.

۱. ایجاد الگوی خواب مناسب
پیشنهادهای وب
تا ۵۰% تخفیف کفش های نایکی اصل
حقایق جالبی در مورد بالی به همراه تصاویر

کلید بهره‌وریِ هر روز، از شب قبل شروع می‌شود، چرا که الگوی مناسب خواب کیفیت روز پربار را نیز تعیین می‌کند. به گفته‌ی دکتر استفانی سیلبرمان، روان‌شناس بالینی، بهترین راه برای دستیابی به این الگو، تغییر چرخه‌ی خواب در یک روند افزایش‌های ۱۵ دقیقه‌ای است تا بتوان نهایتا به یک روال موفقیت‌‌آمیز دست پیدا کرد که به راحتی نیز بتوان آن را پایدار نگه داشت. پس اگر می‌خواهید که زودتر از خواب برخیزید و احساس خستگی و خواب‌آلودگی نداشته باشید، باید در یک دوره‌ی ۳ تا ۴ روزه هر روز ۱۵ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید تا در این صورت سازگاری بدن خود را با الگوی مناسب خواب مورد نظرتان به نحوی موثر تضمین کنید. شما می‌توانید این چرخه را مرتبا تکرار کنید تا اینکه کاملا با این الگو حس راحتی داشته باشید و چرخه‌ی خواب خود را به نحوی تنظیم کنید که بتوانید هر روز در زمان بهینه‌ای بیدار شوید.

۲. مسئولیت‌هایی را که از نظر فیزیکی نزدیک به هم هستند در اولویت قرار دهید
وقتی که از خواب بیدار شدید و آماده‌ی روز پیش روی خود شدید، با انجام مسئولیت‌ها و وظایف به ترتیب منطقی که بر حسب موقعیت مکانی اولویت‌بندی می‌شوند، می‌توانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید. به عنوان مثال، اگر صبحانه را در آشپزخانه آماده می‌کنید، باید وظایف دیگری که در آشپزخانه دارید نیز انجام دهید و سپس به دیگر کارهای خود بپردازید. اگر قادرید که حجم بالایی از وظایف را در یک موقعیت مکانی ثابت و در مدت زمان مشخصی انجام دهید، بجای اینکه مرتبا از جایی به جای دیگر بروید و باز به سر جای اول خود بازگردید، می‌توانید یک برنامه‌ی زمان‌بندی شده‌ی کارامدتری ایجاد کنید که بر انجام اهداف‌تان متمرکز باشد. هر چند که این کار مستلزم تغییر در نگرش‌تان است، اما چنین برنامه‌ریزی‌هایی بهره‌وری بیشتر شما را بر حسب اقدامات مستقیم تضمین می‌کند.

۳. به مزایای رفت‌و‌آمدهای مکرر روزانه فکر کنید

انجام چند کار همزمان اغلب به عنوان معیاری برای بهره‌وری لحاظ می‌شود، اما افراد در اکثر مواقع در نگرش‌های خود زیاد از حد جاه‌طلب هستند و بیشتر تمایل دارند تا به جای کمیت، از کیفیت کار خود بزنند. بنابراین در صورتی که چند کار را همزمان انجام می‌دهید، حتما در انتخاب وظایف خود بیشتر گزینشی عمل کنید تا بتوانید میان دستیابی به اهداف و استاندارد بالای خروجی کارهای‌تان توازنی به وجود بیاورید. اگر برای رفت‌و‌آمد به محل کار خود به جای خودروی شخصی از وسائل نقلیه‌ی عمومی استفاده می‌کنید، به عنوان مثال می‌توانید وقت بیشتری برای انجام وظایف خود ایجاد کنید تا اینکه در پایان ساعت کاری قبل از پریدن به خودروی خود و راهی خانه شدن مجبور شوید باعجله ایمیل‌ها را نگاهی سرسری و گذرا بیاندازید. افراد حرفه‌ای می‌توانند تا میزان ۱۰ درصد از کار روزانه‌ی خود را در مسیر رفت‌و‌آمد به محل کارشان انجام دهند، پس رفت‌و‌آمدهای مکرر فرصت بی‌مانندی برای ایجاد بهره‌وری در طول این زمان اضافی فراهم می‌کنند.

۴. ناهار سالم و متعادلی میل کنید غذایی که می‌خورید هم، چه میان‌وعده مختصری باشد چه ناهاری کامل، در جای خود اهمیت بسیاری دارد. وقتی برنامه‌ریزی پرمشغله‌ای داریم، عادات غذایی به آسانی کنار گذاشته می‌شوند چراکه ما در چنین اوقاتی بیشتر تمایل داریم خوراک مختصر قندی یا ناهار فست‌فودی بخوریم تا انفجاری از انرژی سریع و گذرایی برای بدن خود فراهم کنیم. نه تنها استفاده‌ی مولد از زمان به توانایی شما در توزیع متعادل جذب کالری در سراسر روز متکی است، بلکه حتما باید اطمینان حاصل ک
محدود کردن تعارف و خوش و بش
آماده کردن پاسخ برای سؤالات
اطمينان از بخاطر سپرده شدن قسمت کليدی پيام
تفويض پاسخ دادن تلفن در صورت امکان
انجام کارهای نيازمند تمرکز در ابتدای روز
تعيين موقع خاصی برای پاسخ به تلفن
پاسخ ندادن به تلفن های درد سرآفرين و جلوگيری از ايجاد اضطراب

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: تکنیکهای مدیریت زمان برای یک کارآفرین,Time Management,مدیریت زمان,تکنیکهای مدیریت زمان,زمان بندی در کارها,مدیریت زمان در کارآفرینی,تعریف مدیریت زمان ,چگونگی بسط زمان,آفت های وقت و زمان ,اهمیت مدیریت زمان,روانشناسی وقت ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
تحقیق-معماری-بیمارستان-و-مدیریت-طراحی-و-ساخت-آن
تحقیق معماری بیمارستان و مدیریت طراحی و ساخت آن
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 45
حجم فایل: 81
قیمت: 6000 تومان

بخشی از متن:
فهرست

مقدمه. 2
قسمت بندی و تعین محدوده 23
انواع بیمارستانها 23
بیمارستانهای دانشگاهی. 24
مفهوم طرح ریزی. 24
اشکال ساختمانی درمانگاه بیماران سرپایی. 25
استریل‌سازی مرکزی. 32
بخش مراقبتهای ویژه 32
بخش‌های مراقبت.. 33
دپارتمانهای مراقبت.. 34
معرفی اورژانس... 34
ایستگاه کنترل. 35
اتاق پزشک کشیک.. 36
اتاق های درمان. 36
اتاق غیر پاکیزه 36
نتایج. 37
نتیجه گیری. 37
انواع بیمارستانها 38
شرایط ساختمان، تجهیزاتى و پرسنلى. 38
معیار احداث بیمارستان. 39
مراحل طرح ساختمانی بیمارستان. 39
مفهوم طرح ریزی. 39
دفع فاضلاب.. 39
نیروی برق. 40
هزینه طرح ساختمانی. 40
مجموع هزینه های یک پروژه بیمارستانی: 40
برنامه ریزی منظم. 41
برنامه معتبر برای معماری ساختمان. 41
فعالیت های مدیریتی یک بیمارستان. 42
شرح وظايف واختيارات: 42
نتیجه گیری. 42
منابع. 43

مقدمه
بیمارستان به عنوان محل درمان بیماران ، همواره با شاخص اطاق های عمل مقایسه و دارای معنی و مفهوم خواهد بود. از اولین بیمارستان هایی که داریوش کبیر به واسطه احداث آنها درسرزمین های باستانی تحت نفوذ ایران عزیز ،درکتیبه های مصری لقب ،نیکو کار بزرگ ، را از آن خود کرد ، تا بیمارستان افتخار آمیزجندی شاپوردر زمان ساسانیان ، وهمچنین از بیمارستان ها ی مشهورقرون سوم وچهارمایرانیان تا ..... به امروز ،تعریف بیمارستان بعنوان محل درمان بیماران ،ثابت بودهلیکن درباره اطاق های عمل همواره تغییراتی را در تعاریف ،ظرفیت ،جانمایی ،اختصا صات ، معماری داخلی ،ارتباطات با سایر بخش ها ،اندازه ها ،پارت بندی های عملکردی،تجهیزات ومنصوبات پزشکی و غیر پزشکی ثابت و پرتابل ، .... شاهد بوده و هستیم . ازهمه مهمتر چگونگی طراحی فضا ی نهایی اطاق های عمل، بدون آنکه چیزی فدای چیز دیگرشده و قابلیت اجرایی ونگهداری این مجموعه را درطول بهره برداری ، حفظ نماید ، اصلیترین هدف بیمارستان سازان بوده است .
اگر به تمامی پیچیده گی های ذکر شده دربالا،اهمیت منظور نمودن امکان توسعه در ابعاد مختلفی که بعضی از آنها هنوز در آن مقطع،کشف ویا اختراع هم نشده است ، را بیافزاییم ، سختی وجامع نگری الزامی کار بیشترروشن خواهد شد
درحال حاضر منابع مطالعاتی طراحان بیمارستانی در کشورمان،منحصر به چند کتابی است که اساتید بزرگواروپیشکسوتی همچون استاد دکترصدقیانی،استاد دکتر آصف زاده ، و ... آنها رامنطبق با شرایط بومی ایران تالیف نمودهوهمچنین تعداد زیادتری ترجمه های کتب خارجی که دیگر زحمتکشان این عرصه ،آنهارا بهجامعه علمی کشورتحویل داده اند .اما در بخش خاص اطاقهای عمل ،بدلیل اهمیت و پیچیدهگی های طراحی واجرای فنی آن ،بغیر از آثار جزوه ای دوران طلایی شرکت خانه سازیایران ،متاسفانه کارمطالعاتی که حاصل بررسی های متخصصین رشته های مختلف جراحی ( بهعنوان بهره برداران نهایی ) ومهندسین ساختمان وتاسیسات (بعنوان سازندگان این فضایخاص تخصصی وپیچیده ) بوده باشد ، کمتر وجود دارد . این مهم باعث گردیده گرانترین ،مهمترین ، واصلی ترین بخش بیمارستان ، دراکثر پروژه ها ،شاهد تغییرات الزامی بودهوتقریبا کمتر بیمارستانی یافت شود که در آن در طول سال شاهد کار اکیپ های بناییوتاسیساتی نباشیم
قصد ما به عنوان سا یت تخصصی صنعت بیمارستان سازی در ایران،ارائه مطالب تخصصی وتیمی از این منظر ،بوده وانشاءا... با پیشنهادات و انتقاد هایسازنده تمامی اساتید و دست اندر کاران بیمارستانی خطا های احتمالی را کاهش ومطالبارائه شده را استغناء دهیم
از آنجائیکه بحث « چگونگی احداث و ساخت » و نیز « تعمیرونگهداری » وهمچنین موضوع « توسعه وبازسازی » اطاقهای عمل ، خود جوانب وملاحظات خاصخود را دارد ، توجه همگان را به این نکته جلب مینمائیم که این مقاله صرفا ، موضوعاتو شا خص های بحث طراحی را ارائه مینماید .همچنین بدلیل حجم مطا لب وسرفصل ها ، بهصورت سلسله وار ، این مطالب روی سایت رفته وشما انشا ء ا... به مرور سرفصل ها را دردنباله صفحه قبلی ، مشاهده خواهید فرمود
محل جانمائی اطاق های عمل دربیمارستان
محل قرار گرفتن اطاق های عمل در بیمارستانها از مهمترینشاخص های اثر گذار بر بهره وری ونیز رعایت اصولی سیکل درمان بیماران وهمچنین مقولههای دیگری ازجمله کنترل عفونت های بیمارستانی و مهندسی ارزش درمنابع تاسیساتی و ... میباشد
از طرفی محل قرارگرفتن اطاق های عمل در طرح هربیمارستانی نیاز به مطالعات خاص همان بیمارستان نیز دارد به گونه ایکه با تعاریف واهداف احداث بیمارستان مذکور نیز همخوانی لازم را داشته باشد
حال باتوجه به موارد بالا به شرح فاکتورهای مهم طراحی برای جانمایی اطاقهای عمل میپردازیم
۱ - اطاق های عملرا تا حدود دو دهه قبل به بالاترین طبقات ساختمان اصلی بیمارستان منتقل می نمودند وبرای این کار نیز دلا یلی به این شرح داشتند : دور بودن از مسیر رفت و امد عمومی ؛دور بودن از جریان هوای الوده بین بخش ها ؛ نزدیکتر بودن به دستگاه های تهویه رویپشت بام که منجر به تهویه اسانتر وخطر خرابی کمتر و هزینه انتقال انرژی ارزانترخواهد بود ؛ امکان بهتر توسعه وتغییرات در تجهیزات ولوازم مورد نیاز اطاقهای عمل دردراز مدت بد

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: معماری بیمارستان و مدیریت طراحی و ساخت آن,طراحی و ساخت بیمارستان,معماری بیمارستان,مطالعات اولیه طراحی بیمارستان و اورژانس و برنامه فیزیکی بیمارستان,طراحی بیمارستان,ساخت بیمارستان,طراحی و ساخت بیمارستان,طراحی و ساخت اورژانس ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
جزوه-درس-فراگرد-تنظیم-و-کنترل-بودجه--دانشگاه-پیام-نور-
جزوه درس فراگرد تنظیم و کنترل بودجه ( دانشگاه پیام نور)
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pdf
تعداد صفحات: 34
حجم فایل: 7017
قیمت: 5000 تومان

بخشی از متن:
توضیحات:
جزوه درس فراگرد تنظیم و کنترل بودجه (براساس منبع دانشگاه پیام نور) در قالب فایل pdf و در حجم 34 صفحه، به همراه نمونه سوالات پیشنهادی و آزمون های جامع ادوار گذشته دانشگاه پیام نور با پاسخ نامه کلیدی ، مناسب برای دانشجویان رشته مدیریت دولتی با کد رشته 1214006.


این بسته شامل موارد زیر می باشد:
- نکات پرتکرار فصول مختلف کتاب در قالب فایل pdf و در حجم 34 صفحه
- 3 نوبت آزمون جامع پیشنهادی با پاسخ نامه کلیدی
- بانک نمونه سوالات امتحانی پایان ترم دانشگاه پیام نور :
نمونه سوال امتحانی نیمسال دوم 96 - 95 با پاسخ نامه کلیدی ( جدید )
نمونه سوال امتحانی نیمسال اول 96 - 95 با پاسخ نامه کلیدی
نمونه سوال امتحانی نیمسال دوم 95 - 94 با پاسخ نامه کلیدی
نمونه سوال امتحانی نیمسال اول 95 - 94 با پاسخ نامه کلیدی
نمونه سوال امتحانی نیمسال دوم 94 - 93 با پاسخ نامه کلیدی
نمونه سوال امتحانی نیمسال اول 94 - 93 با پاسخ نامه کلیدی

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: فراگرد تنظیم و کنترل بودجه ,خلاصه کتاب,مبانی و فراگرد بودجه ریزی دولتی,بودجه ریزی دولتی,خلاصه فراگرد تنظیم و کنترل بودجه ,تنظیم و کنترل بودجه ,دانشگاه پیام نور,کنترل بودجه ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-مطالعات-اولیه-طراحی-بیمارستان-و-اورژانس-و-برنامه-فیزیکی-بیمارستان
پاورپوینت مطالعات اولیه طراحی بیمارستان و اورژانس و برنامه فیزیکی بیمارستان
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pptx
تعداد صفحات: 115
حجم فایل: 14067
قیمت: 8000 تومان

بخشی از متن:
بیمارستان به عنوان محل درمان بیماران ، همواره با شاخص اطاق های عمل مقایسه و دارای معنی و مفهوم خواهد بود. از اولین بیمارستان هایی که داریوش کبیر به واسطه احداث آنها درسرزمین های باستانی تحت نفوذ ایران عزیز ،درکتیبه های مصری لقب ،نیکو کار بزرگ ، را از آن خود کرد ، تا بیمارستان افتخار آمیزجندی شاپوردر زمان ساسانیان ، وهمچنین از بیمارستان ها ی مشهورقرون سوم وچهارمایرانیان تا ..... به امروز ،تعریف بیمارستان بعنوان محل درمان بیماران ،ثابت بودهلیکن درباره اطاق های عمل همواره تغییراتی را در تعاریف ،ظرفیت ،جانمایی ،اختصا صات ، معماری داخلی ،ارتباطات با سایر بخش ها ،اندازه ها ،پارت بندی های عملکردی،تجهیزات ومنصوبات پزشکی و غیر پزشکی ثابت و پرتابل ، .... شاهد بوده و هستیم . ازهمه مهمتر چگونگی طراحی فضا ی نهایی اطاق های عمل، بدون آنکه چیزی فدای چیز دیگرشده و قابلیت اجرایی ونگهداری این مجموعه را درطول بهره برداری ، حفظ نماید ، اصلیترین هدف بیمارستان سازان بوده است .
اگر به تمامی پیچیده گی های ذکر شده دربالا،اهمیت منظور نمودن امکان توسعه در ابعاد مختلفی که بعضی از آنها هنوز در آن مقطع،کشف ویا اختراع هم نشده است ، را بیافزاییم ، سختی وجامع نگری الزامی کار بیشترروشن خواهد شد
درحال حاضر منابع مطالعاتی طراحان بیمارستانی در کشورمان،منحصر به چند کتابی است که اساتید بزرگواروپیشکسوتی همچون استاد دکترصدقیانی،استاد دکتر آصف زاده ، و ... آنها رامنطبق با شرایط بومی ایران تالیف نمودهوهمچنین تعداد زیادتری ترجمه های کتب خارجی که دیگر زحمتکشان این عرصه ،آنهارا بهجامعه علمی کشورتحویل داده اند .اما در بخش خاص اطاقهای عمل ،بدلیل اهمیت و پیچیدهگی های طراحی واجرای فنی آن ،بغیر از آثار جزوه ای دوران طلایی شرکت خانه سازیایران ،متاسفانه کارمطالعاتی که حاصل بررسی های متخصصین رشته های مختلف جراحی ( بهعنوان بهره برداران نهایی ) ومهندسین ساختمان وتاسیسات (بعنوان سازندگان این فضایخاص تخصصی وپیچیده ) بوده باشد ، کمتر وجود دارد . این مهم باعث گردیده گرانترین ،مهمترین ، واصلی ترین بخش بیمارستان ، دراکثر پروژه ها ،شاهد تغییرات الزامی بودهوتقریبا کمتر بیمارستانی یافت شود که در آن در طول سال شاهد کار اکیپ های بناییوتاسیساتی نباشیم
قصد ما به عنوان سا یت تخصصی صنعت بیمارستان سازی در ایران،ارائه مطالب تخصصی وتیمی از این منظر ،بوده وانشاءا... با پیشنهادات و انتقاد هایسازنده تمامی اساتید و دست اندر کاران بیمارستانی خطا های احتمالی را کاهش ومطالبارائه شده را استغناء دهیم
از آنجائیکه بحث « چگونگی احداث و ساخت » و نیز « تعمیرونگهداری » وهمچنین موضوع « توسعه وبازسازی » اطاقهای عمل ، خود جوانب وملاحظات خاصخود را دارد ، توجه همگان را به این نکته جلب مینمائیم که این مقاله صرفا ، موضوعاتو شا خص های بحث طراحی را ارائه مینماید .همچنین بدلیل حجم مطا لب وسرفصل ها ، بهصورت سلسله وار ، این مطالب روی سایت رفته وشما انشا ء ا... به مرور سرفصل ها را دردنباله صفحه قبلی ، مشاهده خواهید فرمود
فصل اول : محل جانمائی اطاق های عمل دربیمارستان

محل قرار گرفتن اطاق های عمل در بیمارستانها از مهمترینشاخص های اثر گذار بر بهره وری ونیز رعایت اصولی سیکل درمان بیماران وهمچنین مقولههای دیگری ازجمله کنترل عفونت های بیمارستانی و مهندسی ارزش درمنابع تاسیساتی و ... میباشد
از طرفی محل قرارگرفتن اطاق های عمل در طرح هربیمارستانی نیاز به مطالعات خاص همان بیمارستان نیز دارد به گونه ایکه با تعاریف واهداف احداث بیمارستان مذکور نیز همخوانی لازم را داشته باشد
حال باتوجه به موارد بالا به شرح فاکتورهای مهم طراحی برای جانمایی اطاقهای عمل میپردازیم
۱ - اطاق های عملرا تا حدود دو دهه قبل به بالاترین طبقات ساختمان اصلی بیمارستان منتقل می نمودند وبرای این کار نیز دلا یلی به این شرح داشتند : دور بودن از مسیر رفت و امد عمومی ؛دور بودن از جریان هوای الوده بین بخش ها ؛ نزدیکتر بودن به دستگاه های تهویه رویپشت بام که منجر به تهویه اسانتر وخطر خرابی کمتر و هزینه انتقال انرژی ارزانترخواهد بود ؛ امکان بهتر توسعه وتغییرات در تجهیزات ولوازم مورد نیاز اطاقهای عمل دردراز مدت بدلیل نزدیکی به پشت بام و قدرت مانور روی بام که بسیار سهل تر از طبقاتزیرین قابل اجراء خواهد بود ؛ و جزییات دیگری مانند ارامش کامل ونبود مزاحمپیرامونی از قبیل سروصدای محوطه وخیابان- سر وصدای بخش ها- . . . .
۲ - امروزه تفکر طراحانبیمارستانی همگام با تبلور تجهیزات وتکنولوژی جدید وهمچنین تغییر استاندارد هایدرمانی ، بناچار تغییراتی رادر جانمایی بیمارستان ها پدید اورده است . از جملهالزاماتی که در حال حاضر نمی توان از انها چشم پوشی کرد عبارتند از
- اطاقهای عمل برای سهولت دسترسی همه بخشها به ان ، بایستی در طبقات میانی ساختمان اصلیگنجانده شود ؛
- وجود اسانسور های اختصاصی اطاق عمل وبرای منظور های مختلف (تخت بیماران-پرسنل بخش-سی اس ار کثیف - سی اس ار تمیز -اختصاصی بخشهای ویژه مثلاورژانس وای سی یو و ....) تقریبا الزامی میباشد؛
- باتوجه به وقوع کشور ما در نیمکره شمالی زمین ، برای عدم استفاده از نور شدید افتاب وهمچنین امکان الزامی استفاده از یک نور یکنواخت وملایم درطول روز ، اطاق های عمل دریال شمالی ساختمان قرار گیرند ؛
- اطاق های عمل بایستی کمترین فاصله را با سی .اس . اریااسترلیزاسیون مرکزی داشته باشد ؛
- دسترسی اطاق های عمل با بخش بستری جراحی بایستی کوتاه وسریع و حتی الامکان مستقل باشد ؛
- اورژانس بیمارستان و ای .سی . یو . و سی.سی.یو با اطاقهای عمل کمترین فاصله ممکنه را داشته باشد ؛
- امکان گسترش وتغییرات در اینده هم از نظرابعاد ، وهم از نظر بکار گیری تجهیزات جدید را با کلیه جوانب تاسیساتی مورد نیاز انروز ، حتی الامکان داشته باشد ؛
- در مسیر تردد داخلی بیمارستان باشد . یعنی جهت دسترسی بخشهای مختلف به مجموعه اطاق های عمل ،نیاز به تردد به خارج از ساختمان اصلی بیمارستانوجود نداشته باشد ؛
-بخش اطاق های عمل ، کاملا بسته وایزوله بوده ودر مسیر ترددوعبور مرور دیگر بخش ها قرار نگیرد ، حتی برای استفاده از پله فرار و یا تعمیراتنوبه ای امکانات تاسیساتی بیمارستان ؛
۳ - گذشته از جوانب کلی ذکر شده در بالا ، در بعضیپروژه های بیمارستانی ، نوع کاربری واهداف تاسیس ان بیمارستان خاص الزاماتی را درتعیین جانمایی مجموعه اطاقهای عمل همان بیمارستان ، از قبل تعیین می نماید که بهچند نمونه از انها اشاره میکنیم :
- در بیمارستان های خاص در مانی با تعاریف خاص در مانی ،محل قرار گرفتن مجموعه اطاقهای عمل الزامات خاص خود را دارد که با اصول کلی ذکر شدهدر بالا همخوانی ندارد مانند بیمارستان های روانپزشکی یا بیمارستان های تخصصی خاصمانند فقط پوست ویافقط چشم و
....
- در بیمارستان های نظامی ، محل قرار گرفتن مجموعه اطاق هایعمل تعاریف خاص خود را براساس ملا حظات طرح دفاعی ( طرح پدافندی ) مورد نظر انبیمارستان ودر ان سرزمین ماموریتی ، و .... خواهد داشت که الزامآ مطابق تعاریف ذکرشده در بالا نخواهد بود ؛ مثلآ اطاق های عمل بیمارستان های نظامی بیشتر گرایش بهطبقات زیرین همکف دارد و
- اگر چنانچه مراکز جراحی محدود فعلی کشورمان را ، که تقلیدناقص وکاسبکارانه ای از دی کلینیک های اروپا میباشد ، به دلیل وجود اطاق عمل وبخشهای بستری و.... جزء مراکز بیمارستانی محسوب نماییم ( که بایستی بنماییم ولی نمینمایند ؟؟ ) جون روابط بین بخشی وسیکل درمانی انها تفاوت هایی با بیمارستان ها دارد، جانمایی اطاق عمل انها نیز ویژه گی های خاص خود را دارد .
طراحی تالار اطاق های عمل بیمارستان(فصل دوم )

فصل دوم : جانمایی اجزاء داخلی در مجموعه اطاقهای عمل
در داخل خود مجموعه اطاق های عمل در یکبیمارستان هم ، اجزاء مختلفی وجود دارد که تقسیم بندی ونحوه ء قرار گرفتن انها درکنار هم نیز بر کل بهره وری و یا تاثیر گذار تر بودن سیکل درمانی بیمارستان و ....موءثر خواهد بود . این مجموعه شامل اطاقهای بیهوشی ، اطاقهای اسکراب ، سالنریکاوری ، اطاق های عمل ، پذیرش ، اطاق تعویض تخت ، اطاق اماده سازی بیماران ، اطاقهای نگهداری وسایل ، اطاق استریل ، اطاق گچ گیری ، اطاق استراحت پرسنل ، اطاق منشیبخش ،اطاق شستشو وسایل ، دفتر کارکنان ، اطاق گزارش نویسی پزشکان ، و . . .میباشد
از طرفیاهمیت عملیات ضدعفونی در اطاقهای عمل با جان بیماران و میزان موفقیت جراحی ٬ پیوندناگسستنی دارد ؛ به همین دلیل درداخل مجموعه اطاق های عمل یک خط بندی و تقسیم بندیبراساس سیکل کاری ونیز نوع ضد عفونی مورد نیاز وجود دارد که بایستی با درک صحیح انکادربندی ؛ اجزاء مختلف را در طراحی براساس ان در کنار هم قرار داد . این خط بندیها بشرح ذیل میباشند
۱ - منطقه ورودی بیماران و کارکنان و وسایل : این منطقه درحقیقت خارجی ترین ناحیه از اطاق های عمل بوده وبایستی از ورود افراد غیر به انجلوگیری وبه عبارتی تحت حفاظت باشد . این منطقه الزاماُ نیاز به استریل ندارد و صرفرعایت تمیزی بیشتر در ان کافی است . معمولاُ این منطقه را در طراحی ها با یک کریدورعریض ویا یک سالن۴×۴الی۵×۸ (بستگی به تعداد اطاقهای عمل وتعدادجراحی در ساعت پیک دارد ) از دیگر قسمتهای داخلی وخارجی اطاقهای عمل جدا مینمایند . بهترین نوع طراحی این منطقه بگونه ایست که سیکل امد وشد کارکنان ووسایل وبیماران ٬ازقبل مشخص ومسیر این ترددها حتی الامکان یک طرفه باشد ؛ در این صورت مسیر داخل بهخارج وبالعکس از هم مجزا ولی درکنارهم هستند . اگر چنانچه اسانسور های اختصاصی برایاطاقهای عمل وجود دارند٬ محل باز شدن درب انها همین منطقه خواهد بود . قسمت پذیرشبیماران ٬ اطاق تعویض تخت بیماران ٬ودر بعضی مواقع اطاقهای مربوط به پرسنل اطاق عمل ( رختکن ها ٬استراحت شیفت ) در این قسمت قرار دارند
۲ - منطقه داخلی تالاراطاقهای عمل : این منطقه همان منطقه تمیز یاخط زرد است که در بیشتر بیمارستان هایکشور یا با کم توجهی ان رابرابرمنطقه تحت حفاظت میدانند ویا با وسواس بیمورد ان رابا خط قرمز یکی میدانند . در صورتی که هردو مورد غیر علمی واتفاقاُ هردو مورد به یکاندازه موجب ریسک عفونت های بیمارستانی خواهند شد . بایستی کاملاُ توجه نمود که خطزرد در تالار اطاقهای عمل همان محلی است که بایستی لباس های مخصوص اطاق عمل راپوشید ( شال وگان و دمپاپی و کلاه ) . دراین منطقه کل وسایل وکارکنان وبیماران تحتکنترل قرار گرفته و کاملاُ بایستی تمیز وغیر الوده باشند ؛ لیکن این بدان معنی نیستکه این منطقه ضد عفونی واستریل باشد . درطراحی ها ٬ این منطقه را به صورت یک سالناصلی مستطیل یا دایره شکل درنظر میگیرند که می تواند درب تمامی اطاقهای عمل واسکراببه داخل ان باز شو د . انبار های وسایل و تجهیزات ونیزانبارهای دارو های مصرفیهمگی دراین منطقه قرار دارند .اطاق منشی واطاق گزارش نویسی پزشکان و بعضی مواقعاطاقهای شستشوی وسایل جراحی (واشینگ و پکینگ ست های جراحی ) نیز در این منطقهبایستی منظور گردند . اخرین محل تلاقی این منطقه بامنطقه سوم را ( یعنی به عبارتیدورترین محل از منطقه اول را ) بایستی برای محل سالن ریکاوری در نظر بگیریم .
۳ - منطقه اصلی درتالاراطاقهای عمل : این منطقه را ناحیه سترون شده یا ناحیه ضدعفونی شده یا ناحیه خط قرمزمیگویند ؛ همه چیز دراین منطقه بایستی ضد عفونی شده یا به عبارتی استریل شده باشد .کلیه اقلام ٬ تجهیزات پزشکی وغیر پزشکی ٬ پرسنل ٬ بیماران ٬ حتی سطوح دیوارها و کفوسقف ٬ دراین منطقه حتی الامکان استریل شده وجود خواهند داشت . تک تک اطاق های عملحتی الامکان دارای سیستم سیرکولاسیون هوا به صورت مستقل از دیگر فضاهای بیمارستانومجهز به ***** های مختلف به خصوص خواهند بود . در طراحی این فضابیشترین نقش مربوط به امور تاسیساتی خواهد بود . الزامات تاسیساتی درکف ( مانندشبکه ارت زیر کفپوش ها ٬ بعضی از اتلت های گازهای طبی از کف ٬ شبکه برق مورد نیازتخت جراحی از کف )و همچنین نیاز های تاسیساتی در بالای سقف کاذب (شبکه گازهای طبی ٬شبکه کانال های هدایت هوای سرمایش وگرمایش ٬ شبکه برق روشناپی ٬ شبکه برق مصارفتجهیزاتی ٬ فضای مورد نیاز نصب پلیت چراغ سیالتیک ٬ و . . ) اجبارآ ارتفاع این قسمتاز بیمارستان را با دیگر نواحی بیمارستان متمایز میکند ٬ به همین دلیل در جا نماییداخلی در تالار اطاق های عمل ٬ از همان ابتدای طراحی بایستی فضای منطقه اصلی ویااستریل را ٬ در کل کار مشخص ومابقی قسمت های تالار اطا ق های عمل و بدون اغراق ٬حتیمابقی بیمارستان را ٬ بعد از تعیین تکلیف این منطقه ٬ تکمیل و نهایی نمود . منطقهاصلی در تالار اطاق عمل بیمارستان ها میتواند خود یک سالن مستقل که درب تمامی اطاقهای عمل به ان باز گردد باشد ویا اصلا سالن مجزایی در کار نبوده وتک تک اطاق هایعمل به سالن منطقه داخلی ( بند۲بالا ) وصل باشند ؛ دراینصورت صرفآ هر اطاق عمل یک خطقرمز خواهد داشت . ولی در هر حالتی خواه به صورت منطقه قرمز کلی ویا چند خط قرمز (البته کلی بهتر از چند منطقه ای میباشد ) در طراحی سیکل هوا ٬ نبایستی فشار هوابگونه ای باشد که امکان ورود هوا ی غیر استریل به داخل اطاق عمل وجود داشته باشد .

۴ - منطقه خروج کارکثیف ازتالار اطاقهای عمل : این منطقه را راهرو ان استریل ویا راهرو دفع هم میگویند . اصلیترین نقش در

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: مطالعات اولیه طراحی بیمارستان و اورژانس و برنامه فیزیکی بیمارستان,طراحی بیمارستان,ساخت بیمارستان,طراحی و ساخت بیمارستان,طراحی و ساخت اورژانس,معماری بیمارستان ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-جایگاه-کاشی-و-سرامیک-در-معماری
پاورپوینت جایگاه کاشی و سرامیک در معماری
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pptx
تعداد صفحات: 40
حجم فایل: 6337
قیمت: 5000 تومان

بخشی از متن:
مقدمه:

•کاشی از لحاظ تاریخی پنجمین شیوه اساسی و بنیادی در تزئینات ساختمان‌های آبده یی و ساختمان‌های عادی می‌باشد. استفاده از این شیوه در معماری اسلامی بسیار رایج است و طرح‌های جالب، جلو رشد و کشف تزئینات خشتی و گچی را گرفت و همه علاقمند تزئینات با کاشی شدند. استفاده از کاشی به نحوی که روی دیوار را کاملا بپوشاند اولین بار در قرن ۱۳ و در قونیه به کار رفته است. کاشی کاری بصورت هنر تزئینی در کشورهای اسلامی به اوج شکوفایی خود رسید و یکی از ویژگی‌های برجسته معماری اسلامی به شمار می‌رود کاشی‌های که برای تزئین عمارات به کار می‌رود عموما سه نوع بوده که ذیلا توضیح می‌گردد.

•الف: کاشی معرق: با تلفیق تکه‌های کوچک گوناگون ساخته می‌شود که به اساس طرح اصل یکایک تراشیده می‌شود ودر جای معین آن نصب می‌گردد.

•ب: کاشی معقلی: دارای طرح‌های هندسی است واز تلفیق اشکال هندسی ساخته می‌شود.

•ج: کاشی مشبک:

•کاشی معرق یکی از هنرهای سنتی و قدیمی کاشی کاری می باشد که علاوه بر زیبایی خاصش زحمت بسیاری هم دارد، اما زیبایی و ترکیب رنگ های نهایی آن جلوه ی منحصر به فردی را به دکوراسیون داخلی شما می بخشد. همان طور که در این تصویر می بینید تکه های شکسته ی سفال های لعابی رنگارنگ به گونه ای هنرمندانه در کنار هم چیده شده اند و ملات روی آن را پوشانده اند و یک دیوار کاشی کاری شده منحصر به فرد برای فضا به وجود آمده است.

کاشی کاری یکی از قدیمی ترین اشکال هنر در جهان می باشد که قدمت آن به ۵۰۰۰ سال پیش می رسد، کاشی کاری های تزیینی و خلاقانه یکی از زیباترین اشکال کاشی کاری می باشد که نمونه های آن را در معابد و کاخ های قدیمی می توان به وفور یافت.

امروزه نیز کاشی کاری های مختلف را می توان در بسیاری از دکوراسیون های داخلی و یا حتی در زیباسازی های شهری دید. به همین منظور امروز می خواهیم شما را با نمونه های مختلف کاشی کاری مدرن در دکوراسیون داخلی آشنا کنیم با ما همراه باشید.
کاشی کاری سنتی: استفاده از سفال های لعابی

کاشی معرق یکی از هنرهای سنتی و قدیمی کاشی کاری می باشد که علاوه بر زیبایی خاصش زحمت بسیاری هم دارد، اما زیبایی و ترکیب رنگ های نهایی آن جلوه ی منحصر به فردی را به دکوراسیون داخلی شما می بخشد. همان طور که در این تصویر می بینید تکه های شکسته ی سفال های لعابی رنگارنگ به گونه ای هنرمندانه در کنار هم چیده شده اند و ملات روی آن را پوشانده اند و یک دیوار کاشی کاری شده منحصر به فرد برای فضا به وجود آمده است.

کاشی کاری سنتی: مبلمان کاشی کاری شده

شاید مبلمان کاشی کاری شده در نگاه اول کمی دور از ذهن به نظر برسد اما شما می توانید با کمک کاشی کاری ظاهر خاصی به مبلمان فضای بیرونی خود ببخشید، حتی می توانید مبلمان قدیمی و فرسوده ی خودتان را با کمک کاشی معرق نو کنید و ظاهر متفاوتی به آن و دکوراسیون خود ببخشید.

کاشی کاری آشپزخانه: دیوار بین کابینت

کاشی کاری تزیینی دیوار بین آشپزخانه یکی از متفاوت ترین ایده هایی است که باعث تغییر ظاهر دکوراسیون آشپزخانه ی شما می شود. این تغییرات مقرون به صرفه را می توانید خودتان انجام دهید و یا از متخصصین این حوزه کمک بگیرید و با کاشی کاری آشپزخانه ی خود ظاهر منحصر به فردی به فضای آشپزخانه ی خود ببخشید.

برای کاشی کاری آشپزخانه و کاشی کاری دیوار بین کابینت می توانید از موزاییک های دست ساز پازلی که در نهایت یک طرح کلی را شامل می شود استفاده نمایید و ظاهر متفاوتی به دکوراسیون آشپزخانه ی خود ببخشید. البته باید یادآور شوم که این نوع از کاشی کاری های پازلی با سرعت بالاتری نصب می شوند و طرح های جذاب تری را می توانید با کمک آن ها برای دکوراسیون خود داشته باشید.

کاشی کاری آشپزخانه: طراحی دیوار

نگاه خود را به کاشی و کاشی کاری محدود به طرح ها و قطعات زاویه دار نکنید با کمک ابزار خاص می توانید کاشی های خود را به اشکال متنوع برش دهید و یک کاشی کاری خاص و کمتر دیده شده برای دیوار آشپزخانه ی خود ایجاد نمایید و از داشتنش لذت ببرید.

کاشی کاری مدرن: تابلو های هنری

با کمک کاشی کاری های تزیینی می توانید یک تابلو هنری بسازید و ظاهر متفاوتی داخلی خود ببخشید. حضور یک تابلو کاشی کاری مدرن قاب شده در فضایی مانند حمام و سرویس بهداشتی ظاهر بسیار متفاوتی به دکوراسیون چنین فضایی می بخشد.

کاشی کاری مدرن: دیوار پشت تخت

استفاده از طراح های کاشی کاری مدرن برای دیوار پشت تخت شما می تواند جلوه ی دکوراسیون داخلی تان دو چندان کند، و هر بیننده ای را به خود خیره کند، کافی است طرح منحصر به فردی را متناسب با فضای اتاق خواب خود انتخاب کنید و ظاهر آن تغییر دهید، در انتخاب طرح برای فضای اتاق خوابتان توجه داشته باشید که اگر دکوراسیون اتاق خوابتان شلوغ است از طرح های ساده تر و خلوت تر برای کاشی کاری دیوار پشت تخت خوابتان استفاده کنید تا ظاهر فضای شما شلوغ تر و گرفته نشود.

برای این نوع از کاشی کاری های تزیینی با جزییات زیاد می توانید از کامپیوترها نیز کمک بگیرید و حتی طرح مد نظرتان را روی کاغذ به چاپ برسانید و به عنوان کاغذ دیواری در بخش های متنوع دکوراسیونتان نصب کنید و از داشتنش لذت ببرید.

با گسترش دین اسلام در شرق، شیوه معماری در این مناطق خصوصاً در بخش تزئینات تغییر نمود. اسلامیون، آن دسته از آثار هنری که از آداب و رسوم اسلامی خارج بودند و حاوی نماد انسانی و حیوانی بودند را تخریب کردند. در نظر آنان هنر می‌بایست در خدمت علم و دانش باشد نه پرستش. در عهد اسلامی هنرهای تزئینی و صورت‌گری فقط از جهت صحنه‌های یادگاری و حماسی باقی ماندند. نقاشی مشجر خطوط هندسی و نوشته‌های کوفی مزین و آمیخته با گل و برگ و غیره روی بناها یقیناً از سده سوم هجری به بعد رواج یافته‌اند. این گونه تزئینات را می‌توان در خشت‌های بنای آرامگاه اسماعیل سامانی در بخارا در حدود سال‌های ۳۰۰ هجری قمری (۹۶۰ میلادی)، مقبره پسر علمدار ۴۱۸ قمری (۱۰۲۷ میلادی)، نقاشی گل و برگ لوحه سنگی مرمر سلطان محمود غزنوی حدود ۴۰۰ قمری (۱۰۰۹ میلادی)، آثار نقاشی روی سنگ گچ دیوارهای انبیه عصر سامانیان و اوایل دوره غزنویان مشاهده کرد. بعد از آن در آسیای میانه شاهد پیشرفت نقاشی در عصر سلجوقی هستیم که نمونه‌های زیبا و دلکش آن را می‌توانیم در محراب مسجد جامع اولیا در حدود ۴۶۰ قمری (۱۰۶۷ میلادی)، بناهای مسعود سوم و منارهای غزنه حدود ۵۰۰ قمری (۱۱۰۶ میلادی)، بقایای بناهایچشت شریف، مسجد جامع هرات ۵۶۷ قمری (۱۲۰۰ میلادی)، نقاشی‌های بنای مرقد امام خورد (یحیی بن زید) در سرپل حدود ۴۳۰ قمری (۱۱۳۵ میلادی) و مدرسه چونه بادغیس ۵۷۰ قمری (۱۱۷۵ میلادی) مشاهده کنیم.

شیوه تزئینی بناهای اسلامی در دوره تیموری‌ها در هرات نفوذ بیشتر کسب کرد و به اوج تکامل خود رسید. نمونه‌های قابل توجه تزئینی و ساختمانی اسلامی در افغانستان عصر تیموری‌ها شامل موارد زیرند: کاشی‌های مسجد جامع هرات، مقبره گوهرشاد، کاشی‌های مناره‌های مصلی، کاشی‌های منار تیموری در قلعه اختیارالدین، کاشی‌کاری مقبره شاه ولایت ماب (که به عقیده بعضی از پژوهشگران، هفتصد نوع کاشی در آن به کار رفته) و کاشی‌کاری مقبره خواجه عبدالله انصاری. تعدادی از آثار تاریخی دیگر از قبیل مناره‌های مساجد، زیارتگاه‌ها و مقابر در نقاط مختلف افغانستان چون بلخ،لشکرگاه، هرات، قندز، غور، غزنه، و کابل و سایر گوشه و کنار افغانستان که تا کنون موجود است هر کدام شاهد انواع شیوه‌های تزئینی رایج در افغانستان بوده است.

کاشی و کاربرد آن
کاشی از لحاظ تاریخی پنجمین شیوه اساسی و بنیادی در تزئینات ساختمان‌های آبده یی و ساختمان‌های عادی می‌باشد. استفاده از این شیوه در معماری اسلامی بسیار رایج است و طرح‌های جالب، جلو رشد و کشف تزئینات خشتی و گچی را گرفت و همه علاقمند تزئینات با کاشی شدند. استفاده از کاشی به نحوی که روی دیوار را کاملا بپوشاند اولین بار در قرن ۱۳ و در قونیه به کار رفته است. کاشی کاری بصورت هنر تزئینی در کشورهای اسلامی به اوج شکوفایی خود رسید و یکی از ویژگی‌های برجسته معماری اسلامی به شمار می‌رود کاشی‌های که برای تزئین عمارات به کار می‌رود عموما سه نوع بوده که ذیلا توضیح می‌گردد.

الف: کاشی معرق: با تلفیق تکه‌های کوچک گوناگون ساخته می‌شود که به اساس طرح اصل یکایک تراشیده می‌شود ودر جای معین آن نصب می‌گردد.

ب: کاشی معقلی: دارای طرح‌های هندسی است واز تلفیق اشکال هندسی ساخته می‌شود.

ج: کاشی مشبک:

د: کاشی گره:

ه: کاشی خشتی (هفت رنگ): از تلفیق خشت‌های ظریف لعاب دار که هریک از آنها بخشی از طرح کلی را در بر دارد ساخته می‌شود واز قرن پنج قمری با گسترش و پیشرفت سایر شاخه‌های هنر اسلامی کاشی کاری نیز ترقی بیشتر کسب نمود.

اساتید
از اساتید معاصر این رشته از هنر ایرانی می‌توان از مرحوم استادعلی پنجه پور اصفهانی نام برد که آثار بجای مانده از ایشان در جای جای ایران و جهان حافظ سبک اصیل کاشی کاری و معماری ایرانی و شایسته تقدیر می‌باشد. از جمله آثار ماندگار این استاد برجسته ایرانی، می‌توان به گلدسته‌های حرم مطهر حضرت زینب کبری در کشور سوریه(به عنوان مرتفع ترین گلدسته‌های کاملا پوشیده شده از کاشی معرق در دوران معاصر در سطح جهان) اشاره نمود. در حال حاضر نیز فرزندان استاد علی پنجه پور ادامه دهندگان و حافظان سبک هنری وی می‌باشند.
کاشی معرق


کاشی‌کاری به سبک گره معرق در زمینه رسمی بندی شده در سطح زیرین گنبد آرامگاه حافظ

معرق کاری عبارت است از قطعه‌های بریده شده کاشی که نقوش مختلف را از رنگ‌های متفاوت تراشیده و در کنار یگدیگر قرارداده و به شکل قطعاتی بزرگ در آورده و روی دیوار نصب می‌شود تازینت بخش بنأ گردد. این نقوش گاهی از نقش‌های گره‌کشی و گاهی از نقشهای مختلف مانند گل و بوته‌سازی اسلیمی‌ها که هرکدام جداگانه می‌توانند بنایی را زینت بخشد.

ساختن یا نصب کاشی‌ها را به طریق فوق معرق می‌گویند. معرق‌کاری کاشی در دوره سلجوقیان یعنی در قرن ۴ هجری به سمت کمال رفت و بسیار متداول گردید. درقرن هشتم هجری هنرمندان معرق‌کار به مراتب از هنرمندان عهد سلجوقی جلو افتادند. دراین قرن موفق شدند اجزای راکه اشکال معرق از آنها تشکیل می‌یابد کوچکتر کنند و لطیف‌ترین وزیباترین اشکال بنایی وهندسی را در مجموعه‌ای از رنگ‌های زیبا براق که جز در هنر شرق خصوصأ ایرانی دیده می‌شود نمایش دهند. مخصوصأ ارزانی بیشتر موجب رواج بیشتر آن گردید. هنر معرق‌کاری در قرن‌های ۹و ۱۰ هجری به روش‌های شرقی خود رسید در این دوره مراکز مهم معرق‌سازی در شهرهای اصفهان، یزد، هرات و سمرقند ایجاد گردید. اما در اصل باید گفت که مرکز اصلی این کار در دوران صفویاردبیل بوده است. یکی از با قدمت ترین این آثار را می‌توان به مسجد کبود تبریز و بعد آن به شیخ صفی اشاره کرد. که بعدها با تغییر پایتخت از اردبیل به اصفهان این هنر نیز همانند هنرهای دستی دیگر به دستور شاه به اصفهان منتقل شدند، و شرو به ساخت بناهای تاریخی چون میدان امام کردند. کاشی معرق این حسن را دارد که بر سطوح غیر مسطح همچون بدنه گنبدها و گلدسته‌های کوچک و حتی مقرنس‌های ظریف قرار می‌گیر و چنانچه نیاز به مرمت پیدا کند کمتر دچار عدم هماهنگی با بقایای کاشی‌های سالم مانده می‌شود.

کاشی هفت رنگ
سبکی از کاشیکاری است که در آن از کاشی‌هایی با شکل و ابعاد منتظم بنا بر سلیقه استادکار و ویژگی‌های محل اجرای اثر و اصولاً به شکل‌های مربع، مستطیل، شش ضلعی و یا اشکال دیگر و در اندازه‌های متداول ۱۵×۱۵ و ۲۰×۲۰ سانتیمتر و برای مناره و گنبد در ابعاد ۱۵×۷٫۵ یا ۲۰×۱۰ سانتیمتر به صورت خشت با رنگ زمینه غالباً سفید تهیه شده، در کنار هم چیده و طرح یا خط مورد نظر بر روی کاغذ به وسیله سمبه سوراخ شده، سپس طرح اولیه به کمک گرده ذغال برروی کاشی کپی می‌شود و پس از آن به وسیله اکسید منگنز، قلم‌گیری شده و بعد با رنگ‌های مختلف امّا پایه حرارتی پایین‌تر از رنگ اول کاشی رنگ آمیزی می‌گردد و دوباره به کوره رفته وآماده نصب می‌شود.

هفت رنگ اصلی و متداول جهت رنگ آمیزی این آثار عبارتند از سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه‌ای، قرمز، زرد و حنایی که امروزه از سایر رنگها مثل طلائی، سبز و … نیز استفاده می‌شود.

سرعت اجرای کاشیکاری به سبک هفت رنگ نسبت به سبک معرّق بیشتر است. از این نوع کاشی‌ها در اماکن متبرکه و تاریخی استفاده شده‌است.

خط بنایی وسیله تزئینی در کاشی
خط بنایی الهام گرفته از خط کوفی و به عنوان یکی از دشوارترین خطوط در زمینه خوانش و نگارش بوده و در کاشی‌کاری و معماری اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و زینت بخش کتیبه های داخل محرابها و بالای منارها و پشت و پهلوی قوس است. این نوع خط کاربرد زیادی در کاشی‌کاری و آجرکاری دارد به این خاطر که برش آن آسانتر است مانند سایر خطوط کنج و کنار و پیچ و تاب زیادی ندارد. به همین سبب نام خط بنایی را بر این خط گذاشته‌اند.

از استاد مهدی پنجه پور می‌توان به عنوان یکی از معدود اساتیدی نام برد که علاوه بر مهارت کامل در تمامی زمینه‌های معماری و کاشی کاری سنتی ایرانی، قادر به خوانش، نگارش و اجرای خطوط بنایی می‌باشد. وی فرزند استاد علی پنجه پور است.

در کاشی کاری شیوه‌های تزئینی دیگری هم وجوددارد که زیرنام اسلیمی، گره‌چینی، خط بنایی، مقرنس کاری، رسمی بندی،چشمه و کاسه سازی یا شمسه زیاد و غیره که هر یک در جایش از ارزش خاصی برخوردار است.

نتیجه گیری
در میان انبوهی از مصالح معماری چون، گل، گچ، خشت، سنگ، چوب و غیره کاشی نقش عمده را ایفا می‌کند در حقیقت کاشی مکمل کار در معماری است. و هنرمندان ما به خوبی تشخیص دادند که در یک کشور اسلامی و یا در مجموع جهان اسلام یگانه عنصری که می‌تواند اهداف هنر اسلامی را متحقق کند کاشی است. آثار گرانبهایی از این عنصر معماری و تزئیناتی را در اکثر مراکز متبرکه کشورهای اسلامی مشاهده می‌نمایم که همه آنها حاصل دسترنج توانای هنرمندانی است که زندگی خود را وقف هنر کردند و رسالت خود را در قبال جامعه اسلامی و اهداف هنر اسلامی از طریق هنر کاشی کاری انجام دادند.

کاشی یکی از نمادهای مهم و از عناصر برجسته تزئینی در معماری ایران زمین است. اگرچه این هنر از دوران باستان در معماری ایران رواج داشت و نمونه هایی از آن در بناهایی مانند کاخ آپادانای شوش به‌دست آمده است اما استفاده گسترده از كاشی در بناهای ایرانی به دوران پس از اسلام بازمی گردد. تا پیش از سده پنجم هجری، بناها را با نقاشی های دیواری تزئین می كردند، اما از این زمان كه مقارن با حكومت سلجوقیان بود، استفاده گسترده از كاشی همه گیر شد.

كاشی های سلجوقی به شكل ستاره یا صلیب بودند و بهترین نمونه آنها را می توان در گنبدخانه حرم امام رضا(ع) در شهر مشهد تماشا كرد. در این دوره، كاشان مهم ترین مركز تولید كاشی بود و در كارگاههای بزرگ آن یك نوع كاشی برجسته و درخشنده به نام كاشی زرین فام تولید می شد.

در حرم امام رضا دو محراب زرین فام برجای مانده كه در سال های آغازین سده هفتم هجری به‌وسیله خاندان هنرمند ابی طاهرساخته شده اند. همچنین محراب زرین فام امامزاده علی بن جعفر قم كه صد سال بعد از محراب های حرم رضوی ساخته شد، آفریده یكی دیگر از اعضای این خاندان است. در این دوره، استفاده از كاشی منحصر به درون ساختمان ها بود و در مساجد نیز كمتر به كار می رفت، زیرا بسیاری از مردم بر این باور بودند كه نقش و نگار و درخشش كاشی، سادگی مسجد را از میان می برد و مانع توجه كامل به خداوند است. اما از دوره ایلخانان مغول، نه تنها كاشی حضور پررنگی در مساجد پیدا كرد، بلكه برای نخستین بار در تزیین نمای بیرونی ساختمان ها به‌كار گرفته شد.

گنبدهای آجری مراغه اولین آثار شناخته شده ای هستند كه دیوار بیرونی شان با كاشی تزئین شده است. این هنر در دو دوره تیموری و صفوی به اوج کمال رسید و از دوره قاجار به بعد تحت تأثیر هنر غربی، تا حدودی از زمینه تاریخی خود جدا شد. کاشی‌های قاجاری اگرچه به زیبایی و ظرافت کاشی‌های تیموری و صفوی نیستند اما در نوع خود جالب توجه به شمارمی روند و از حیث طرح و رنگ تنوع بالایی را به نمایش می‌گذارند.كاشی‌ها علاوه بر جنبه هنری، از نظر علمی نیز حائز اهمیت به شمار می‌روند، زیرا نمایانگر جنبه های مختلفی از پیشرفت صنعتی در ادوار مختلف تاریخی هستند.

آنچه مسلم است این است که کاشیکاری یکی از جنبه های بارز بناهای تاریخی ایران به شمار می‌رود که آنها را از بناهای غیرایرانی متمایز می کند و بینندگانش را به وجد می آورد. اگرچه در ترکیه و هند نیز هنر کاشیکاری رواج داشته و دارد اما به هیچ روی همپای کاشیکاری ایرانی نیست.

شوش کاخ آپادانا

یکی از قدیمی ترین نمونه های کاشیکاری در معماری ایران در کاخ آپادانا در شهر شوش (استان خوزستان) به‌دست آمده است. این کاخ که در فاصله سال‌های 521 تا 515 میلادی توسط داریوش اول هخامنشی بنا شد، بیش از 10 هزارمتر مربع مساحت دارد و دارای بیش از 110 فضای معماری کشف شده است.

تا اواخر دوره قاجار، کاخ آپادانای شوش زیر خاک بود تا اینکه در اواخر قرن نوزدهم یک زوج فرانسوی به نام مارسل دیولافوا و مادام ژان دیولافوا آن را از زیر خاک بیرون کشیدند و از آثار کاخ هرآنچه را که قابل حمل بود، به موزه لوور پاریس بردند. از جمله این آثار، کاشی‌های خشتی نقش برجسته با تصویر سربازان گارد جاویدان هخامنشی بود که اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می شود و نمونه هایی از آن نیز در بخش ایران باستان موزه ملی ایران قابل مشاهده است.

اصفهان مسجد شیخ لطف الله

یکی از عالی ترین نمونه‌های کاشیکاری دوره صفوی، مسجد شیخ لطف الله است كه ساختش افزون بر 18 سال طول كشید. تمام نمای بیرونی گنبد، سردر، راهروی ورودی و گنبدخانه این مسجد پوشیده از كاشی های معرق است. این مسجد زیبا که کاشیکاری های آن را نقطه اوج هنر کاشیکاری ایران می دانند، در زمان خود یک مسجد عمومی نبود بلکه یک نمازخانه خصوصی به شمار می‌آمد که فقط خانواده سلطنتی و گروهی از بزرگان اصفهان امکان حضور در آن را پیدامی‌کردند.

این مسجد را شاه برای یکی از روحانیان بلندپایه دوره صفویه ساخت و آن شخص کسی نبود مگر «شیخ لطف الله میسی» از علمای جبل عامل لبنان که شاه دخترش را به همسری گرفت و این مسجد را برای تدریس و اقامه نماز جماعت توسط او بنا کرد. مسجد شیخ لطف الله در زمان صفویه بر خلاف مسجد جامع عباسی به روی خارجیان بسته بود و به همین خاطر وصف آن در سفرنامه ها و نوشته های خارجیان به ندرت دیده می شود.

تنها چیزی که نظر این عده را به خود جلب کرده، گنبد کم خیز و ظریف مسجد با کاشی‌هایی به رنگ نخودی است که به نوبه خود یک نوآوری جالب در معماری مساجد ایرانی به شمار می رود. در واقع، به علت ماهیت سلطنتی مسجد شیخ لطف الله، جسارت بیشتری در به‌كارگیری رنگ‌ها دیده می شود.

مسجد جامع عتیق
مسجد جامع عتیق اصفهان که دارای چندین دوره معماری است، کلکسیونی از سبکهای مختلف معماری ایرانی و تزئینات وابسته به آن به شمارمی رود. در زمینه هنر کاشیکاری، دو ایوان جنوبی و غربی این مسجد از نفاست فراوانی برخوردارند و عالی ترین نمونه از سبکهای مختلف کاشیکاری را می توان در فضای هر دو تماشا کرد. هر دو ایوان در دوره سلجوقی ساخته شده اند اما در دوره های بعدی (آق قویونلو و صفوی) به زیر کاشی رفته اند.

ایوان جنوبی معروف به صفه صاحب بن عَّباد، یک شاهکار تمام عیار از هنر کاشیکاری محسوب می شود و ایوان شرقی معروف به صفه استاد نیز به خاطر طرح‌های بدیع خود شهرت فراوان دارد. بر دیواره‌ شمالی این ایوان یک قاب کاشیکاری بسیار نفیس به خط کوفی بنایی جلب توجه می‌کند که خواندن آن برای گردشگران، همیشه حکم یک معمای حل ناشدنی را داشته است. روی این قاب نوته

نطنز آرامگاه شیخ عبدالصمد اصفهانی

از جمله شاهكارهای كاشیكاری عصر مغول، سردرخانقاه و آرامگاه شیخ عبدالصمد اصفهانی در شهر نطنز است که بیش از 700 سال قدمت دارد. این سردر، موزه ای از دهها طرح هندسی با تركیب آجر و كاشی محسوب می شود.

با وجودی كه در این سردر فقط از سه رنگ آجری، فیروزه ای و لاجوردی استفاده شده است، اما بیننده گمان می برد با طیفی از رنگ های مختلف روبرو است. آرامگاه شیخ عبدالصمد قبلا دارای محراب نفیسی از کاشی زرین فام بود که حدود 100 سال پیش به سرقت رفت و نهایتا از موزه ویكتوریا و آلبرت لندن سردرآورد.

ازاره‌های گنبدخانه حرم امام رضا(ع) سراسر پوشیده از کاشی‌های آبی رنگ و بسیار قدیمی است. این کاشی‌ها بین 800 تا 900 سال قدمت دارند و از بهترین نفایس حرم رضوی به شمار می روند. آن بخش از کاشی‌ها که اشکال هشت گوش دارند، معروف هستند به « کاشی های سنجری » و تاریخ نصب شان باز می گردد به دوره سلجوقی. روی برخی از آنها نام تعدادی از بانیان ساختمان روضه رضویه درج شده و روی بقیه – تا آنجا که کارشناسان خوانده اند – 531 حدیث با خطوط بسیار ریز نوشته شده است.

همچنین، بالای کاشی‌های هشت گوش، کتیبه‌ای حاوی سوره « واقعه » به چشم می خورد و بالای آن کتیبه کاشی بسیار نفیس و برجسته‌ای قرار دارد که از کارهای دوره خوارزمشاهی (مورخ به سال 612 هجری قمری) ودر بردارنده سوره مبارکه « انسان» است.

تهران خانه – موزه مقدم

خانه- موزه مقدم در خیابان امام خمینی تهران که از آثار دوره قاجار است، کلکسیون نسبتا کاملی از سبک‌های مختلف کاشیکاری ایرانی در دوره های مختلف را در خود جای داده است. این کاشی‌ها در اصل به این خانه تعلق ندارند، بلکه توسط دکتر محسن مقدم، صاحب و واقف این خانه، از بناهای دیگر– خصوصا کاخ‌ها و عمارت‌های تخریب شده قاجاری - به اینجا آورده شده‌اند. اگرچه بیشتر دیوارهای خانه – موزه مقدم پوشیده از کاشی‌های رنگارنگ است اما کاشی‌های حوضخانه از همه جالب‌تر هستند؛ زیرا آنچه در این بخش به نمایش درآمده، شامل انواع و اقسام کاشی‌های ایرانی در یک دوره 900 ساله (از سده چهارم تا سیزدهم هجری قمری) است.
اصفهان مسجد جامع عباسی

شیوه کاشیکاری‌های ظریف مسجد شیخ لطف الله در مقیاسی بزرگ تر در مسجد جامع عباسی معروف به مسجد شاه (امام امروزی) تكرار شد. اما از آنجا كه ساخت كاشی معرق بسیار وقت گیر و هزینه بردار بود، نوعی كاشی دیگر به نام كاشی هفت رنگ جایگزین آن شد. كاشی هفت رنگ از كنار هم چیدن كاشی های كوچك مربع شكل و ترسیم نقش واحدی روی آنها ساخته می شود. ساخت كاشی هفت رنگ این امكان را فراهم آورد كه هنر كاشیكاری حتی در بناهای معمولی و خانه مردم عادی هم بكار گرفته شود. كاشی های مسجد شاه اصفهان اگرچه تنوع رنگی بالایی دارند، اما در كلیت خود به رنگ آبی هستند و تمام نقوش به‌كار رفته در آنها مانند طرح های ختایی و اسلیمی كاملا انتزاعی است. این وضع به آسمانی بودن مسجد و ماهیت معنوی آن اشاره دارد.
کرمانشاه تکیه معاون‌الملک

در غرب ایران، کمتر بنایی را می توان یافت که وسعت و نفاست کاشیکاری‌های آن همپای کاشیکاری‌های تکیه معاون الملک کرمانشاه باشد. این تکیه در سال ۱۲7۱ خورشیدی به همت حسین معینی، ملقب به معاون الملک و معین الرعایا (پدر بزرگ رحیم معینی کرمانشاهی، شاعر معاصر) ساخته شد.

آنچه تکیه معاون را بسیار درخور اهمیت ساخته، تصاویر نقش بسته بر کاشی‌های آن است که به وسیله بزرگ‌ترین هنرمندان آن عصر مانند حسن کاشی‌پز تهرانی، سید حسن مانی و حسین نقاش تهرانی آفریده شده‌اند و در نوع خود از بهترین نمونه‌های اواخر دوره قاجار هستند. تصاویر کاشی‌ها شامل صحنه‌های مختلف واقعه کربلا و دیگر داستان‌های مذهبی مانند قصه حضرت یوسف است و چون تکیه در دوران اوج‌گیری احساسات ملی‌ ساخته شده، تصاویر شاهان باستانی ایران و حتی تصاویر کتیبه بیستون نیز روی کاشی‌هایش نقش بسته است.

مشهد مجموعه تاریخ مشهد (موزه استان قدس رضوی)

امروزه سه محراب نفیس کاشیکاری از دوره خوارزمشاهیان در مجموعه بناهای آستان قدس رضوی به یادگار مانده است که هر سه برای حفاظت بیشتر به موزه تاریخ مشهد در مجموعه موزه های آستان قدس رضوی منتقل شده اند. یکی از این کاشی‌ها که بزرگتر و زیباتر است، تاریخ سال 612 هجری قمری را دارد و در زمره نفیس ترین محراب‌های زرین فام ایرانی قرار می‌گیرد. با وجودی که این محراب در آستانه حمله مغول ساخته شده و مشهد نیز در جریان این حمله به اشغال مغولان درآمد، سالم ماندن آن به یک معجزه می ماند.

زنجان گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان و سومین گنبد تاریخی بزرگ جهان بعد از گنبد سانتاماریا در ایتالیا و گنبد مسجد ایاصوفیه در استانبول است. این گنبد که در شهر کوچک سلطانیه در 40 کیلومتری جنوب شرقی شهر زنجان واقع شده، بیش از 700 سال قدمت دارد. نمای بیرونی گنبد سلطانیه ساده و درونش پوشیده از تزئینات گوناگون است.

در این‌جا چند هزار متر مربع کاشی‌کاری، آجرکاری، حجاری، گچ‌بری و تلفیق آجر و کاشی چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازد. این تزئینات در طول زمان به شدت آسیب دیده‌اند اما در دهه‌های گذشته با لایه‌برداری از آنها مشخص شده که زیرشان لایه دیگری از تزئینات پنهان است. کاشیکاری های گنبد سلطانیه بیشتر با ترکیب آجر و کاشی و با استفاده از خطوط هندسی خلق شده اند و سرآغازی هستند بر شکوفایی هنر کاشیکاری در دوره های بعد.

تبریزمسجد کبود

در سده نهم هجری و مقارن با دوره تیموریان شاهكارهای دیگری از هنر كاشیكاری خلق شد. یكی از بهترین نمونه ها مسجد كبود تبریز است كه تمام سطوح درونی وبیرونی اش را با كاشی پوشانده اند.این شیوه در سده های دهم تا دوازدهم هجری مورد تقلید هنرمندان عصر صفوی قرار گرفت و در مساجد اصفهان به تكامل رسید.

البته مسجد کبود در زمان حکومت سلسله قراقویونلو و به‌وسیله همسر جهانشاه قراقویونلو ساخته شد اما این دوره از نظر هنری، ادامه دوره تیموری به شمار می رود.این مسجد به علت نفاست کاشیکاری‌هایش به «فیروزه اسلام» شهرت یافت و البته به علت کاربرد کاشی‌های لاجوردی، به مسجد کبود نیز معروف شد. متاسفانه در سال 1193 هجری قمری در جریان زلزله مهیبی که تبریز را لرزاند، مسجد کبود و دیگر بناهای مرتبط با آن تخریب شدند و از آن مسجد باشکوه جز سردر و چند طاق و جرزهای قطور که همگی با کاشی های زیبا و ظریف پوشیده شده بودند، چیز دیگری باقی نماند.

تهران مسجد و مدرسه سپهسالار

یكی از بهترین‌ نمونه‌های هنر كاشی‌كاری به ویژه در دوره قاجار مربوط به مسجد و مدرسه سپهسالار (مدرسه شهید مطهری كنونی) است. علاوه بر چشم‌نوازی ایوان جنوبی و كاشی‌كاری‌های دور تا دور حیاط كه همگی از بهترین‌های این عصر محسوب می‌شوند.

یك كاشی‌كاری خاص در گوشه‌ای از این مدرسه قرار دارد كه تقریبا دور از دسترس بوده و آنچنان در دید بازدیدكنندگان و حاضران در فضای مسجد و مدرسه نیست. بر سقف فضای پشت ورودی قسمت بانوان مسجد، هفت كاسه واژگون كاشی‌كاری شده‌اند كه یكی در مركز قرار دارد و شش تای دیگر گرداگرد آن قرار گرفته‌اند. این هفت كاسه در عین هارمونی و تجانس هیچكدام مانند یكدیگر نیستند و در عین یكسان بودن نمای كلی آنها هیچ شباهتی با هم ندارند كه كاملا یادآور مفهوم وحدت در عین كثرت و كثرت در عین وحدت است.

می‌گویند این اثر نفیس كار دست یكی از اساتید كاشی‌كاری است كه چون سازندگان اصلی بنای مسجد و مدرسه سپهسالار او را به درستی نمی‌شناختند، كاشی‌كاری بخشی از مسجد را به او واگذار كردند كه چندان اهمیتی نداشت و به قول معرف در چشم نبود اما پس از پایان كار همه انگشت حیرت گزیدند. در حال حاضر این اثر بین كتابخانه و مسجد قرار دارد كه ظاهرا بازدید آن برای همه كاملا فراهم نیست.

کاشیکاری یکی از ویژگی های مهم بناهای تاریخی ایران به شمار می‌رود که آنها را از بناهای غیرایرانی متمایز می کند و بینندگانش را به وجد می آورد. آنچه تکیه معاون را بسیار درخور اهمیت ساخته، تصاویر نقش بسته بر کاشی‌های آن است که به وسیله بزرگ‌ترین هنرمندان آن عصر مانند حسن کاشی‌پز تهرانی، سید حسن مانی و حسین نقاش تهرانی آفریده شده‌اند و در نوع خود از بهترین نمونه‌های اواخر دوره قاجار هستند. کاشی کاری معقلی

مجموعه: هنرهای دستی و ترسیمی

کاشی معقلی به چه کاشی گفته میشود :
نوعی کاشی کاری است که با ساخت و تهیه کاشی با ابعاد بسیار کوچک و پهلوی هم قرار گرفتن این کاشیهای کوچک کار معقلی صورت می گیرد.

تلفیق کاشی با آجر در نماسازی از انبساط و انقباض کاشیها جلو گیری می کند.با این عمل پریدن و خرد شدن لعاب کاشی به حداقل می رسد.انواع خطوط مستقیم در محورهای عمودی و افقی و گاه خطوط مورب با زاویه ۴۵ درجه و شطرنجی از نقوشی هستند که در کاشی کاری معقلی مورد استفاده دارند.

ریشه واژه معقلی :

کاشي معقلي به نوعي کاشي مزين به خطوط کوفي بنايي گفته مي شود که براي تزئين سطوح مختلف در معماري سنتي استفاده مي شود. کوفي بنايي (معقلي) نوعي کاربردي از خط کوفي است که در بناها و معماري ها جلوه گر شده است و به دليل استفاده آن در روي بناها، خط بنايي لقب گرفت و به صورت هاي مختلف پديدار گشته که به شکل آسان و متوسط و مشکل، دسته بندي مي شود، ولي مي توان نام هاي منحصر، مربعي يا مستطيلي و متداخل تطبيق نمود.

خط معقلي در کتابت رايج نبود، اگر چه مولانا سلطانعلي مشهدي، معتقد است که به اين خط کتابت نيز مي شد و آن را جزو خطوط مي آورد. چون اساس اين خط روي خانه بندي خط کشي مي شود، به اين ترتيب که اول کاغذ مانند صفحه شطرنجي خط کشي و خانه بندي مي شود، و بعد از تقسيم خانه ها، حروف آن مرتب مي شود و چون اين خط به ترتيب فوق نوشته مي شده، آن را با آجر روي عمارات به آساني مي چيدند تا هم عباراتي از آن خوانده شود و هم ديوار عمارت را تزئيني باشد. به اين نسبت آن را خط معماري يا خط بنايي ناميده اند.

خط بنایی:
خط بنّایی یا مَعْقِلی یکی از انواع خوشنویسی اسلامی است که نوعی خط کوفی زاویه‌دار به‌شمار می‌رود و از ترسیم اشکال هندسی مانند مربع، لوزی، مستطیل و خطوط موازی و متقاطع حاصل می‌شود. خط بنایی نوع تزیین نشده و هندسی خط کوفی است که براساس خانه‌های شطرنجی طراحی می‌شود.

اساس کوفی بنایی امتدادهای افقی و عمودی و گردش خط با ضخامتی یکنواخت در راستای افقی یا عمودی است به گونه‌ای که تمام سطوح هندسی شکل با این نوشته‌های افقی و عمودی پر می‌شود. در بعضی انواع کوفی بنایی به نمونه هایی برخورد می‌کنیم که هم سیاهی و هم سفیدی بین آنها از کلماتی تشکیل شده‌اند که هر دو دارای معناست که به آن کوفی مشکل یا متداخل گفته می‌شود.

خط بنایی از خط کوفی مشتق شد. خط کوفی خطی قدیمی بود که همراه با ظهور اسلام شکل گرفت و پس از سده پنجم هجری کاربرد اولیه خود را در نوشتن قرآن از دست داد و بیشتر برای نوشتن کتیبه‌های مختلف بناها یا سرلوحه‌های کتاب‌های مذهبی به‌کار می‌رفت.

نقوش معقلی هرچند که مربوط به دوران پیش از اسلام است اما به دست ایرانیان ابداع شده و برای تزیین بناها بکار رفته است. اما خط معقلی یا بنایی بعد از دوره سلجوقی در تزئینات بناها و به‌ویژه در مساجد دیده می‌شود و سپس در دوره‌های ایلخانی و تیموری که دوره شکوفایی خوشنویسی ایرانی به شمار می رود رفته‌رفته مراحل رشد خود را طی کرد و سپس در تزیینات سطوح داخلی و خارجی بناهای مذهبی و تزئینات ایوان‌ها در پشت و پهلوی قوس‌ها و بدنه مدور مناره‌ها به کار گرفته شد.

آرامگاه محمد محروق در نیشابور

معقل در لغت به معني حصين (پناهگاه و کوه بلند آمده است) اين معني با اين نوع خط بنايي مطابقت دارد و اين نظريه منطقي است که خط بنايي پس از اين که به کمال مطلوب رسيد، معقلي ناميده شده باشد. به نظر مي رسد خط معقلي بعد از خط کوفي و از روي آن استخراج شده باشد و در زمان تيموريان يعني در قرن نهم هجري که از لحاظ خط و خوشنويسي يک دوره طلايي به شمار مي رود اين خط براي تزئين بناها از روي خط کوفي استخراج شده که در کوفي يک دانگ دور است و پنج دانگ سطح و در خط معقلي دور نيست و همه سطح است.

در معماري کاربرد نقوش معقلي با استفاده از مصالحي مانند: کاشي و آجر (جداگانه و درهم) ساخته مي شود و در تزئينات سطوح داخلي و خارجي اماکن مقدسه و ايوان ها و پيکر مناره ها به کار گرفته مي شود. در حرم مطهر رضوي نمونه هاي زيبايي از اين کاشي کاري وجود دارد.

به سبب آنکه برش خط بنایی آسانتر از خطوط دیگری است که مملو از انحناها و پیچ و خم هاست و با عنصر اصلی سازنده بنا یعنی آجر یا عامل اصلی پوشش عمارت‌ها در ایران یعنی کاشی هماهنگی کامل دارد به وفور در آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌ها در ساختمان‌ها به‌کار می‌رود. هرچند در موارد نادری آثاری بر روی کاغذ با این خط نیز ایجاد شده است.

امروزه به سبب اینکه جنبه‌های تزئینی در انواع کوفی بسیار فراوان است می توان به عنوان پایه ای برای طراحی جدید حروف الفبا در رشته گرافیک مورد استفاده قرار گیرد. بعضی از هنرمندان در سالهای اخیر با استفاده از خط کوفی و تغییر و تلفیق آن با دیگر انواع خوشنویسی، برای طراحی پوستر، نشانه، سربرگ کاغذ و دیگر کارهای مربوط به این رشته استفاده کرده‌اند.

کاربردهای خط بنایی در معماری، صنایع دستی، طراحی گرافیک، تزئینات داخلی و طراحی الگو و بومی‌سازی طراحی‌های وب نیز کاربرد دارد که آشناترین نمونه آن، عبارت "الله اکبر" است که در حاشیه پرچم ایران نقش بسته است.

نمونه‌های گوناگون خط معقلی در بناهای قدیمی از جمله صحن مسجد گوهرشاد در مشهد، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در اردبیل، امامزاده محروق در نیشابور و سایر بناهای تاریخی و مذهبی ایران و کشورهای همسایه به وفور دیده می‌شود که در کاشی‌کاری‌های معاصر همچون طرح توسعهٔ حرم امام رضا و امامزاده صالح در تجریشتهران نیز قابل مشاهده است.

استاد مهدی پنجه پور یکی از معدود اساتیدی است که علاوه بر مهارت کامل در تمامی زمینه های معماری و کاشی کاری سنتی ایرانی، قادر به خوانش، نگارش و اجرای خطوط بنایی می باشد. وی فرزند استاد علی پنجه پور است.

آثار بنایی - مسجد جامع اصفهان
نام علی به خط بنایی در آرامگاه و عمارت مشهد میر بزرگ در آمل

خط بنایی بر سر در مسجد ماردین در ترکیه

از زمانی که مسجد گوهرشاد نیاز به کاشیکاری پیدا کرده است، کارگاه های کاشی نیز در کنار آن مشغول به کار بوده است که دانش و تجربیات دست اندرکاران، سینه به سینه و از یکی به دیگری نقل شده است که قدمت آن به حدود ۵۰۰ سال پیش برمی گردد.

کارگاه های ساخت کاشی از سال ۱۳۴۵ به صورت منسجم تر و تولید بهتر و بیشتر تحت نظر اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۶۵ تحت عنوان شرکت کاشی سنتی گوهرشاد و به منظور توسعه و خدمت به سایر بقاع متبرکه و اماکن مقدس و با استفاده از دستگاه های ساخت کاشی پرس و خط لعاب و ... به صورت نیمه ماشینی و مکانیزه درآمد.

با توجه به کیفیت مطلوب کاشی های تولید شده در این واحد و استقبال فراوان و با حمایت و ارشاد مسئولین محترم سازمان عملیات احداث کارخانه کاشی سنتی گوهرشاد در زمینی به وسعت ۱۷۰۰۰ متر مربع آغاز و در ابتدای سال ۱۳۷۲ به مرحله بهره برداری رسید.

کاشی کاری ها، طاق های گنبدی شکل و مناره های مسجد گوهرشاد با ویژگی و تزئینات خاص و به از سبک مقرنس بنا شده است. همچنین نقوش و خطوط دیواری بر روی زمینه گچی و معرق کاری ممتاز عصر تیموری، جلوه های بی نظیری را به نمایش گذاشته است. این بنای باستانی، نمونه ای کامل و برجسته از هنر ایرانی به شمار می رود که تمام خصوصیات و ویژگی های معماری سنتی در آن به کار رفته است. به ویژه ایوان جنوبی مسجد به نام ایوان مقصوره، با ۵۰۰ متر مربع مساحت، ۳۷ متر طول و ۲۵٫۵ متر ارتفاع، از باشکوه ترین ایوان های مساجد است.

ضلع های مسجد، همه با کاشی های معرق نفیس آراسته شده و در تمام دیوارها و غرفه های آن اسماء الله و آیات قرآن و احادیثی که بعضی مربوط به مسجد است، دیده می شود.

با گسترش دین اسلام و نفوذ آن در سرزمین‌های شرقی شیوه معماری در این مناطق خصوصأ در بخش تزئیناتی تغییر نمود. دانشمندان و متفکران اسلامی اگر چه در رابطه با آثار هنری که حاوی نماد انسانی و حیوانی بوده و از آداب و رسوم اسلامی خارج بود به تخریب آنها پرداختند و چنین نظر داشتند که هنر باید در خدمت علم و دانش باشد نه به منظور پرستش. در عهد اسلامی هنرهای تزئینی و صورت گری فقط از جهت صحنه‌های یادگاری و حماسی باقی مانده که شکل انحرافی را قطعأ با خود نداشت چون نقاشی مشجر خطوط هندسی و نوشته‌های کوفی مزین و آمیخته با گل و برگ و غیره که به یقین می دانیم که این روش تزئین در بناها از قرن سوم هجری به بعد رواج یافت اکثر نمونه‌های آن را دربخش تزئینی ومهندسی در خشت‌های آرامگاه اسماعیل سامانی در بخارا در حدود سال‌های ۳۰۰قمری ۹۶۰ میلادی، مقبره پسر علمدار ۴۱۸ قمری ۱۰۲۷ میلادی، نقاشی گل وبرگ لوحه سنگی مرمر سلطان محمود غزنوی حدود ۴۰۰ قمری ۱۰۰۹ میلادی آثار نقاشی روی سنگ گچ دیوارهای ابنیه عصر سامانیان و اوائل دوره غزنویان است بعد از آن در آسیای میانه دوره پیشرفت نقاشی عصر سلجوقی که نمونه‌های زیبا ودلکش آن محراب مسجد جامع اولیأ در حدود ۴۶۰ ق ۱۰۶۷ م و بناهای مسعود سوم و مناره های غزنه حدود ۵۰۰ قمری ۱۱۰۶ م بقایای بناهای چشت شریف، مسجد جامع هرات (۵۶۷ قمری ۱۲۰۰ میلادی نقاشی‌های بنای مرقد امام خورد (امام یحیی) در سرپل حدود ۴۳۰ قمری ۱۱۳۵ میلادی و مدرسه چونه بادغیس ۵۷۰ قمری ۱۱۷۵ میلادی می توانیم مشاهده کنید.
قابل ذکر است که شیوه تزئیناتی بناهای اسلامی در دوره تیموری ها در هرات نفوذ بیشتر کسب کرد و به اوج تکامل خود رسید که نمونه‌های بسیار جالب و زیبای تزئیناتی و ساختمانی اسلامی در افغانستان از عصر تیموری ها به جا مانده است روکش‌های تزئیناتی به وسیله کاشی در مسجد جامع هرات ؛ مقبره۸ گوهر شاد، کاشیهای مناره های مصلی، کاشی‌های منار تمیوری قلعه اختیارالدین، کاشی کاری مقبره شاه ولایت ماب که به عقیده بعضی از پژوهشگران هفتصد نوع کاشی را در آن می توانیم ملاحظه کنیم .کاشی کاری مقبره پیر هرات خواجه عبدالله انصاری و یک تعداد آثار وآبدات تاریخی دیگر از قبیل، مناره‌های مساجد زیارتگاه‌ها و مقابر در نقاط مختلف دنیا چون بلخ، لشکر گاه، هرات، قندز، غور، غزنه وکابل و سایر گوشه وکنار افغانستان که تا اکنون موجودا ست هرکدام شاهد انواع شیوه‌های تزئینی رایج در کشور بوده چون موضوع بحث ما را نقش کاشی در هنر اسلامی تشکیل می‌دهد بنا براین می پردازیم به اصل مطلب.

کاشی و کاربرد آن
کاشی از لحاظ تاریخی پجمین شیوه اساسی و بنیادی در تزئینات ساختمان های آبده یی و ساختمان‌های عادی می‌باشد. استفاده از این شیوه و مواد تزئینی در معماری اسلامی نیز به حد اعظمی رایج و طرح‌های جالب آن، جلو رشد وانکشاف تزئینات خشتی و گچی را گرفت و همه علاقمند تزئینات با کاشی شدند. نخستین نوع تزیینات کاشی به قسمیکه روی دیوار را بکلی بپوشاند در آبدات قرن ۱۳ هـ در قونیه بکار رفته است. کاشی کاری بصورت هنر تزئینی درکشورهای اسلامی به اوج شگوفایی خود رسید ویکی از ویژه گی‌های برجسته معماری اسلامی به شمار می‌رود کاشی‌هایی که برای تزئین عمارات به کار می‌رود عمومأ سه نوع بوده که ذیلا فهرست می‌گردد.
الف - کاشی معرق: باتلفیق تکه های کوچک گوناگون ساخته می‌شود که به اساس طرح اصل یکایک تراشیده میشود ودر جای معینه آن نصب می‌گردد.

ب - کاشی بنایی : دارای طرح‌های هندسی است واز تلفیق اشکال هندسی ساخته می‌شود، که مساحت هریک از آنها بین ۴تا ۸ سانتی متر مربع می‌باشد.

ج -کاشی خشتی: از تلفیق خشت‌های ظریف لعاب دار که هریک از آنها بخشی از طرح کلی را در بر دارد ساخته می‌شود و از قرن پنج قمری با گسترش و پیشرفت سایر شاخه های هنر اسلامی کاشی کاری نیز ترقی بیشتر کسب نمود.
به منظور جلوگیری از اتلاف وقت با در نظرداشت اقتصاد ضعیف کشور اکثرأ در ترمیم آبدات تاریخی و ساختمان‌های جدید به عوض کاشی‌های معرق از کاشی‌های هفت رنگ استفاده می‌نمایند. ازین نوع کاشی مرکب از رنگ سبز کمی سفید می‌باشد.

کاشی معرق
معرق کاری عبارت است از قطعه‌های بریده شده کاشی که نقوش مختلف را از رنگ‌های متفاوت تراشیده و در کنار یگدیگر قرارداده و به شکل قطعاتی بزرگ در آورده و روی دیوار نصب می‌شود تازینت بخش بنأ گردد. این نقوش گاهی از نقش‌های گره‌کشی و گاهی از نقشهای مختلف مانند گل و بوته‌ یا اسلیمی‌ها که هرکدام جداگانه می‌توانند بنایی را زینت بخشد.
ساختن یا نصب کاشی‌ها را به طریق فوق معرق می‌گویند. معرق‌کاری کاشی در دوره سلجوقیان یعنی در قرن ۴ هجری به سمت کمال رفت و بسیار متداول گردید. درقرن هشتم هجری هنرمندان معرق‌کار به مراتب از هنرمندان عهد سلجوقی جلو افتادند. دراین قرن موفق شدند اجزایی را که اشکال معرق از آنها تشکیل می‌یابد کوچکتر کنند و لطیف‌ترین و زیباترین اشکال را در مجموعه‌ای از رنگ‌های زیبا و براق که جز در هنر شرق خصوصأ ایرانی دیده نمی‌شود نمایش دهند. . هنر معرق‌کاری در قرن‌های ۹و ۱۰ هجری به روش‌های شرقی خود رسید در این دوره مراکز مهم معرق‌سازی در شهرهای اصفهان یزد هرات و سمرقند ایجاد گردید.
کاشی معرق این حسن را دارد که بر سطوح غیر مسطح همچون بدنه گنبدها و گلدسته‌های کوچک و حتی مقرنس‌های ظریف قرار می‌گیرد و چنانچه نیاز به مرمت پیدا کند کمتر دچار عدم هماهنگی با کاشی‌های سالم می‌شود.
کاشی هفت رنگ
نوع کاشی است که اکثرأ در مساجد، عبادت گاه‌ها و مقبره‌ها همچنان منازل شخصی بکار می‌رود که از شهرت بسیار خوبی برخوردار است این نوع کاشی از کاشی‌های خشت یعنی چهار گوش نشأت کرده و معمولاً از قطعاتی به ابعاد ۱۵×۱۵ و۲۰×۲۰ و برای مناره و گنبد ۱۵×۷٫۵ یا ۲۰×۱۰ سانتیمتر به رنگ سفید تهیه شده، در کنار هم چیده شده و باطرح یا خط تهیه شده روی کاغذ سمبه شده، با گرده ذغال برروی کاشی کپی می‌شود و به وسیله اکسید منگنز قلم گیری می‌شود و بعد با رنگ‌های مختلف امّا حرارت پایین‌تر از رنگ اول کاشی رنگ آمیزی می‌گردد و دوباره به کوره رفته وآماده نصب می‌شود.
هفت رنگ متداول و مروج عبارت از سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه یی، قرمز زرد و حنایی که در آبدات تاریخی و اماکن متبرکه از این نوع کاشیها زیاد استفاده شده‌است.

خط بنایی
خط بنایی که الهام گرفته از خط کوفی است در کاشیکاری و معماری اسلامی جایگاه ویژه دارد.این خط زینت بخش در کتبه‌های داخل محراب‌ها بالای منارها و پشت و پهلوی قوس ها بکار میرود. این نوع خط زیاد در کاشی‌ها و کاشی کاری استفاده می شود چون مانند سایر خط ها کنج و کنار و پیچ و تاب زیاد ندارد از همین سبب است که به این خط خط بنایی می گویند که اکثرأ در آبدات تاریخی از آن استفاده به عمل می‌آید.
در کاشی کاری شیوه‌های تزئینی دیگری هم وجوددارد مثل اسلیمی، گره کاری، مقرنس کاری، رسمی بندی، و غیره که هریک در جایش از ارزشمندی خاصی برخوردار است و همچنان کدام هنر ویژه و خلاقیت و ابتکار لازم بکار رفته .دراین قسمت میخواهیم در رابطه با تهیه و ساخت یک قطعه کاشی چه بزرگ و یا کوچک دقیق شویم مراحل گوناگون و اهمیت قدرت خلاقه هنرمند را در آن مشاهده نماییم که در بحث‌های آینده مراحل مختلف تهیه کاشی بامواد که در تهیه آن لازم است توضیحات به عمل آوریم.

نتیجه گیری
از ارزشمندی کاشی و نقش آن در معماری اسلامی صحبت به عمل آوردیم و دانستیم که درمیان انبوهی از مصالح معماری چون، گل، گچ، خشت، سنگ، چوب و غیره کاشی نقش عمده را ایفا می‌کند در حقیقت کاشی مکمل کاردر معماری است. و هنرمندان ما خوب درک نموده‌اند و تشخیص دادند که دریک کشور اسلامی و یادر مجموع جهان اسلام یگانه عنصری که می‌توانداهداف هنر اسلامی را بهتر تحقق دهد کاشی است که آثار گرانبهایی از این عنصر معماری و تزئیناتی را در اکثر، مراکز متبرکه کشورهای اسلامی مشاهده مینمایم که همه آنها حاصل دسترنج توانای هنرمندانی بوده که زندگی خود را وقف هنرکردند و رسالت خود را در قبال جامعه اسلامی و اهداف و مرام هنر اسلامی از طریق هنرکاشی کاری انجام دادند واعجاز آفریدند.

هنر زیبای کاشیکاری از هنرهای دستی و قدیمی ایران است که زیباترین و قدیمی ترین آنها کاشی های فیروزه ای اصفهان است و کتیبه های تاریخی مناره های دوران سلجوقی با آنها تزیین شده است.

قرن هشتم هجری دورانی است که این هنر زیبا برای تزیین بناهاکاربرد فراوان پیدا کرد و تا اواخر قرن دوازدهم هجری (انقراض صفویه) ادامه داشت. به تدریج استفاده از کاشی با نقوش گل و بوته و مخصوصاً نوع خشت و هفت رنگ که مخصوص مساجد بود، به منازل نیز راه یافت و استادان کاشیکار اصفهانی پا را از گل و بوته و اشکال هندسی فراتر نهاده و نقش انواع حیوانات و پرندگان را درکاخها و منازل متداول کردند، هنر کاشیکاری همچنان مورد استفاده هنرمندان اصفهانی بود به طوری که در بیشتر بناها کاربرد داشت .

اصفهانی ها که یکی از هنرهای مشهود در آثار تاریخی به جا مانده از دوران های مختلف، هنر کاشیکاری اسلامی به ویژه کاشی هفت رنگ می دانند و معتقد هستند رنگهای به کار رفته در هنر کاشیکاری هر یک نشان از دوران خاصی از تاریخ است که با گذشت قرنها، این کاشی ها تغییر رنگ نداده اند و رنگ آنها همچنان ماندگار است. رنگهایی که در کاشیکاری قدیم به کار برده شده به دلیل این که ترکیبی از سرب و قلع هستند از مقاومت زیادی برخوردارند به گونه ای که با گذشت قرنهااز عمر این رنگها، همچنان زیبایی خاص خود را حفظ کرده اند، این درحالی است که در رنگهای جدید وارداتی، خیلی زود تغییر رنگ می دهد و دوام و پایداری رنگهای قدیم راندارد. با این اوصاف و معروفی این هنر، امروزه دانشمندان و ریاضی دانان بر این باورند که هنر کاشیکاری اسلامی با ریاضیات مرتبط است و با هم پیوند خورده اند همانطوری که با موسیقی ارتباط نزدیک دارد.

هنر کاشیکاری سابقه ای بسیار طولانی دارد و قدرت آن به هزارهدوم پیش از میلاد می رسد. در آغاز، این هنر بیشتر با آجرهای لعابدار برای استحکام بنا و نماسازی توامان استفاده می شد ولی رفته رفته در آرایش ظاهری ساختمان و نماسازی نیز کاربرد یافت به طوریکه کاشیکاری پیش از اسلام نیز در ایران بسیار مدنظر بوده است. البته بیشتر از کاشیهای تک رنگ و احتمالاً چند رنگ ساده استفاده می شد که با اندک تزیینی همراه بود

در ششمین جشنواره خانه ریاضیات اصفهان دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی به نکته ای حساس و مهم اشاره کرد و اعلام داشت: کشور هلند برای آشنایی 40هزار دانش آموز با کاشیکاری اسلامی،روزی را تعیین کرده تا آنان بدین ترتیب با زیرساخت این هنر به ویژه ارتباط آن باریاضی آشنا شوند. وی که از غفلت کشورمان از این هنر اسلامی و سرمایه عظیم اظهار تأسف می کرد بر آشنایی مردم به ویژه نسل جوان با کاشیکاری اسلامی تأکید داشت. باتوجه به قدمت این هنر اصیل ایرانی که دنیا شیفته زیبایی آناست و به جهت ارتقای آن و اینکه از غفلت و بی توجهی بیدار شده و به کاشیکاری اهمیت داده شود گزیده ای را در سابقه و اصول این هنر بیان می کنیم.

هنر کاشیکاری سابقه ای بسیار طولانی دارد و قدرت آن به هزارهدوم پیش از میلاد می رسد. در آغاز، این هنر بیشتر با آجرهای لعابدار برای استحکام بنا و نماسازی توامان استفاده می شد ولی رفته رفته در آرایش ظاهری ساختمان و نماسازی نیز کاربرد یافت به طوریکه کاشیکاری پیش از اسلام نیز در ایران بسیار مدنظر بوده است. البته بیشتر از کاشیهای تک رنگ و احتمالاً چند رنگ ساده استفاده می شد که با اندک تزیینی همراه بود. ولی پس از اسلام این هنر شکل دیگری به خود گرفت و از آنجائی که در آیاتی از قرآن کریم به امر ریاضی و هندسه اشاره فرموده: گلبوته هایی که به شکل قرینه در زمینه طراحی می شد و نقوش هندسی که معماران مسلمان ایرانی در این هنر به کار گرفتند زیبایی آن را بیش از پیش نمایان ساخت.

در دوران اسلامی هنر کاشیکاری بیشتر در ساختمان مساجد و مدارس به کار گرفته می شد و این خود فرصتی پیش آورد تا آیات قرآن و احادیث نبوی و روایات ائمه هدی زینت بخش این هنر شود. این هنر در ادوار و اعصار مختلف اسلامی با آموزه های ریاضی با روش انتقال سینه به سینه و نیز به شکل علمی انجام می شده است. حرکات خطوط و ضوابط زمینه های یک کار و گره در خانه شطرنج معقلی، در فرم و اشکال گوناگون باتوجه به ترکیبات خاص اصول گره چینی، نشأت گرفته ازفرمولهای ریاضی در این هنر محسوب می شد که امروز در بناهای مهم کاشیکاری اسلامی به چشم می آید.

دیوار:

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: جایگاه کاشی و سرامیک در معماری,کاشی,سرامیک,تاریخچه کاشی و سرامیک,کاشیکاری,معماری,معماری اسلامی,مراحل تولید کاشی و سرامیک ,
:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-موزه-ضوابط-طراحی-و-ساخت-و-مطالعات-موردی-
پاورپوینت موزه، ضوابط طراحی و ساخت و مطالعات موردی،
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pptx
تعداد صفحات: 130
حجم فایل: 14588
قیمت: 8000 تومان

بخشی از متن:
تعریف موزه

موزه مكان گردآوري، نگهداري، مطالعه و بررسي كردن و نيز به نمايش گذاشتن نعمتهاي فرهنگي يا طبيعي به منظور آموزش، پژوهش و ارزش دادن به اين مجموعه ها و لذت بردن از آنهاست.

معناي لغوي و اصطلاحي موزه:

نام موزه از لغت فرانسوي "Musee " گرفته شده و به معناي مكاني است كه مجموعه بزرگي از آثار باستاني و صنعتي و چيزهاي گرانبها را در آن به معرض نمايش مي گذارند و دانشمندان و پژوهشگران و هنرمندان و علاقه مندان از آن استفاده مي كنند. كلمه موزه را فرانسويان از لغت يوناني گرفته اند. موزه نام تپه اي در آتن بوده است كه در آن عبادتگاهي براي موزه ها ساخته شده بود.

امروزه در كشورهاي گوناگون جهان موزه ها، آثار باستاني، مردم شناسي، طبيعي، حيوانات و وحوش و مجموعه تاريخي آن كشورها را به نمايش مي گذارد. فرهنگ تمدن هر قوم و ملتي از طريق اشيا و وسايلي كه در آن موزه ها جمع آوري شده است شناخته مي شود. يكي از راههاي شناخت اقوام گذشته و نحوه زندگاني آنها بازديد از موزه هاست كه جنبه آموزشي نيز دارد.

تاريخچه موزه:

پژوهشگران و متخصصان موزه داري، به دنبال ريشه يابي واژه موزه به مبدأ "هلني" بسنده كرده و تاريخ موزه و تاريخگذاري اين پديده را اين گونه تعريف كرده اند:

"معبد خدايان هنر شعر و موسيقي كه بر فراز تپه اي در آتن قرار داشت، نخستين موزه اي است كه در تاريخ موزه ها نام برده مي شود و موزه "آشمولين" در شهر آكسفورد نخستين موزه اي است كه آثار مشرق زمين را در خود محفوظ داشته است. نخستين موزه در قاره آسيا موزه "هارميتاژ" يا "هرميتاژ" در لنينگراد روسيه است و اولين موزه ايران در سال 1295 هـ .ش به نام "موزه ملي ايران" پايه گذاري و گشايش يافته است. سال 1746 ميلادي را در تاريخ تحول و تكامل موزه ها بايد نقطه عطفي به شمار آورد. زيرا در اين سال نويسنده فرانسوي، "لاخون دوسن ين" عقايد و انديشه هاي نويني را درباره موزه مطرح كرد كه موجب تحرك و تسريع در بنيادگيري موزه ها شد. چهار سال پس از آن به سال 1750 ميلادي اولين موزه واقعي جهان در قصر لوكزامبورگ برپا شد."
نقش حياتي موزه ها در جوامع بشري نقشي بديع، ماندگار و مروج ناب ترين پديده هاي فرهنگي است. موزه ها از معدود مراكز حافظ يادگاران نسل گذشته و در حقيقت فرزندان هنر و تاريخ هستند. هر يك از اين اشيا در عين بي زباني به هزار زبان سخن مي گويند زيرا اسناد معتبري از هنر، فرهنگ و تاريخ را ارايه مي دهند.

موزه كلمه اي يوناني است كه از " موزه يون " به معناي مجلس فرشتگان الهام گرفته است. به طور كلي موزه به مجموعه اي از آثار و اشيايي اتلاق مي شود كه در محل يا عمارتي نگه داري و در معرض نمايش گذاشته شوند.

روزنامه شرف موزه را اينگونه تعريف مي كند : " موزه به اصطلاح اهالي فرنگ عبارت است از مكان يا محلي كه مخزن آثار قديمه و اشياي بديعه و نقايس و مستظرفات دنياست و از هر تحفه و يادگاري كه در آن مخزون و موضوع است اهل علم و اطلاع، كسب فايدتي و كشف سري مي نمايند و از احوال و اوضاع هر زمان و صنايع و حرف آن و رسوم و آداب معموله آن ايام و عواطف انام با خبر مي گردند. مي توان گفت كه موزه مقياس شعور و ميزان عقول و درجه افهام، اصناف و مرآت ادراك سلاسل است. مشكلات لاينحل در اينجا حل مي شود و بر معلومات تاريخي شهود اقامه مي نمايد. "

در يونان قديم به محلي موزه گفته مي شد كه در آنجا به مطالعه صنايع و علوم مي پرداختند. " ايكوم " شوراي جهاني موزه ها، موزه را موسسه اي دايمي دانسته كه اهداف مادي ندارد و در آن به روي همگان گشوده است و براي خدمت به جامعه و پيشرفت آن فعاليت مي كند. هدف موزه ها، گرد آوري و نگه داري، تحقيق، انتقال و نمايش شواهد بر جاي مانده از انسان و محيط زيست او به منظور بررسي، آموزش و بهره برداري معنوي است. تعريفي ديگر موزه را بنيادي دانسته كه سه وظيفه اصلي جمع آوري، نگه داشت و نمايش اشيا را بر عهده دارد. اين اشيا ممكن است نمونه هاي از طبيعت و مربوط به رمين شناسي و ستاره شناسي يا زيست شناسي باشد. يا آن كه آفرينش هاي هنري و علمي انشان را در طول تاريخ به نمايش بگذارد. اولين موزه هايي كه در دنيا شكل گرفتند، هدف خاصي نداشتند. اماكن و پرستشگاه هاي مقدس چون كليساي كاتوليك،‌معابد يوناني و پرستشگاه هاي بودايي در ژاپن را در بر مي گرفتند. اولين مجموعه شخص دنيا در سال 1683 ميلادي در آكسفورد انگلستان با نام موزه آشمولين به صورت عمومي درآمد. در دوره رنسانس كه تحول عظيم فرهنگي. هنري در اروپا ( قرن پانزدهم به بعد ) پديد آمد، موزه ها نيز بيشتر مورد توجه قرار گرفتند و ارزش راستين خود را بار يافتند.

اوج هنري موزه داري جهان را مي توان در موزه لوور پاريس ديد. اين موزه كه هم اكنون به صورت يك مركز بزرگ پژوهشي در آمده است،‌بزرگترين موزه دنيا محسوب مي شود. ساختمان اين موزه قبل از انقلاب كبير فرانسه، يكي از كاخ هاي سلطنتي فرانسه بود كه در آن آثار با ارزش هنري نگه داري مي شد. پس از انقلاب كبير فرانسه در سال 1789 م اين كاخ با آثارش به مردم فرانسه اهدا شد و در سال 1793 م تبديل به موزه ملي فرانسه گرديد. بخش عظيمي از آثار اين موزه به دايره " هنر اسلامي " اختصاص دارد كه اين اشيا را وزارت آموزش و هنرهاي ظريفه دولت فرانسه براي غني كردن موزه از كشورهاي مشرق زمين گردآوري كرده است. هيات هاي مختلف فرانسوي حدود صد سال در ايران به كاوش هاي باستان شناسي پرداخته اند. كه از جمله آنان مي توان به آندره گدار، ژاك دمورگان و مارسل ديولافوا اشاره نمود. در سال 1889 م دمورگان به ايران آمد و به حفاري پرداخت. سپس در سال 1895 م امتياز حفاري در ايران را از ناصرالدين شاه گرفت و بعد از آن در زمان مظفرالدين شاه آن را تمديد كرد كه به موجب آن امتياز انحصار حفاري باستان شناسي در تمام ايران به دولت فرانسه و اگذارشد. در اين مدت بيشتر اشياي تاريخي و منحصر به فرد چون لوح قانون حمورابي و … زينت بخش موزه لوور پاريس شد.

تاريخ تشكيل اولين موزه در ايران را بايد در گنجينه هاي گرانبهايي كه باستان شناسان به دست آورده اند، جستجو كرد. ايرانيان براي رهايي از آسيب بيگانگان گاهي گنجينه هاي گرانبهايي مانند كلوزر، كلماكره و مجموعه سفال ئ آبگينه گرگان را درون چاه ها و حفره ها پنهان مي كردند.

اولين بار به دستور ناصرالدين شاه قاجار در داخل سلطنتي كاخ گلستان، تالاري به موزه اختصاص يافت كه سپس همين مكان با ملحقاتي غني تر شد و به نام موزه " همايوني " گشايش يافت. روزنامه شرف در توصيف اين موزه مي نويسد:" موزه همايوني طولا" چهل و سه زرع و عرضا" هيجده زرع مشتمل بر بيست اتاق است. اين موزه خزينه اي است مشحون به ظواهر جواهر گرانبها و ظرايف و نفايس اشياء‌ و آثار جليله علميه و مهمات حربيه قديمه، آلات، ادوات متنوعه و مصنوعات ازمنه سابقه ونتايج خيالات حكماي بزرگوار و تماثيل و تصاوير نگارنده هاي بي مثل و مانند روزگار و پرده هاي نقاشي كار نقاشهاي مشهور و حاصل صناعي كارخانه هاي معروف و ظروف چيني بسيار و ممتاز كار چين و روسيه و انگليس و بلور آلات، كارخانه هاي ساكس و نيز كارخانه هاي معتبر"

اين موزه پس از مدتي از بين رفت. جواهرات آن به خزانه بانك ملي انتقال يافت و بعدا" به موزه مجهزي تبديل شد و سلاح هاي آن به موزه دانشكده افسري سپرده شد. در دوره مشروطه به دستور وزير معارف " صنيع الدوله " دايره اي به نام اداره عتيقات بين سال هاي ( 1295.7 م ) به وجود آمد كه كارش سر و سامان دادن به وضع خراب حفاري هاي غير مجاز بود و در همين زمان بود كه موزه ايران " معارف " تاسيس شد. اين موزه در بر گيرنده اشياي عتيقه،‌ كاشي، سفال، سكه و سلاح بود و. به عنوان اولين گام موثر در تاريخ موزه داري ايران به شمار مي رود.

بيشترين جلوه تاريخ موزه داري ايران را در ايجاد موزه ايران باستان بايد جستجو كرد. اين موزه با 2744 متر زير بنا به دليل قدمت اشيا، در زمره يكي از موزه هاي مادر دنيا محسوب مي شود كه به سال 1316 خورشيدي افتتاح گرديد.

طراحي ساختمان اين موزه به عهده " آندره گدار " فرانسوي بود و شكل ظاهري ساختمان الهام گرفته از طاق كسري انوشيروان ساساني است.

اين موزه در برگيرنده آثار مختلفي از هزاره ششم پيش از ميلاد تا دوران مختلف اسلامي است كه در دو طبقه به نمايش در آمده است. آثار و اشياء به نمايش در آمده در موزه آيينه تمام نمايي ازفرهنگ، هنر،‌آداب و روسوم،‌باورها و اعتقادات گذشتگان و نياكان ماست و آن را تنها پل ارتباطي بين گذشته،‌حال و آينده مي توان به شمار آورد.

موزه را نبايستي مكاني دانست كه در آنجا صرفا" آثار تاريخي و باستاني به نمايش در مي آيد، بلكه تمامي نمايشكاه هاي هنري، علمي، جانوري، پزشكي، نگارخانه ها، كتابخانه ها و آرشيوها و بيشتر بناهاي تاريخي به نوعي موزه هستند. هر شيئي و اثر به نمايش گذاشته شده در موزه يا نمايشگاه زبان حالي دارد و با بيننده اش ارتباط برقرار مي كند با تعمق و تفكر مي توان زبان حال اين آثار را دريافت و از ديدگاه هاي مختلف آن را بررسي نمود.

يكي از مهمترين وظايف يك موزه برقرار كردن ارتباط فرهنگي بازديد كننده با شيئي به نمايش در آمده است. در حقيقت بايد كوشيد تا همان ارتباط وحسي را كه بين خالق يك اثر و خود وجود داشته به نوعي ديگر به بازديدكنندگان منتقل نمود كه اين امري دور از دسترس نيست.

امار نشان مي دهد كه در قرن نوزدهم فقط عده خاصي از موزه ها بازديد كرده اند. كنفرانس عمومي يونسكو در نهمين جلسه خود در دهلي ( 1956 م ) تاكيد نموده استكه بازديد ازموزه ها به ويژه براي طبقه كارگران آسان تر شود و به راه هايي كه به منظور پربار شدن و غني شدن موزه ها پيشنهاد مي شود، توجه گردد.

آمار ديگر نشان داده است كه كشورهايي كه داراي موزه هاي متنوع هستند و بازديدشان رايگان است از هر دويست نفر كه به سينما مي روند تنها يك نفر از موزه هاي بازديد مي كنند. در انگلستان رسم بر اين است كه اگر مدرسه و يا هر مركز آموزشي ديگر، زماني را به تدريس هنر اختصاص ندهد، موزه ها اين كمبود را جبران مي كنند. عده اي از كارشناسان تاسيس موزه هاي ويژه كوركان را كه از جذابيت بيشتري برخوردار است، توصيه مي كنند. در اينجا شايسته است كهب راي روشن دلان هم فكري شود.

موزه ها روزانه بازديد كنندگان زيادي در سنين مختلف با فرهنگ هاي گوناگون دارند، اگر با موزه آرايي سنجيده و راهنمايي مناسب ارزش تاريخي و هنري هر شيئي بر بيننده مشخص شود، يك شيئي سفالي ساده مربوط به هزاره اول پيش از ميلاد همانند يك تابلوي نقاشي معاصر جذاب و پر بيننده خواهد شد.

بايد يك وابستگي و دلدادگي فرهنگي بين اشيا و بازديد كنندگان به وجود آورد و موزه را مانند يك مجتمع آموزشي و پژوهشي مورد استفاده همگان قرار داد و آموزش از طريق اشيا تنها بيننده را به سوي خود جذب نمي كند. بلكه هدفي بالاتر دارد و آن بالاتر بردن سطح آگاهي و دانش بازديدكنندگان است. در سايه همين آگاهي است كه غارتگران اموال فرهنگي كم تر موفق خواهند شد آثار مار را به يغما ببرند.

بايد فرهنگ آموزش موزه ها را گسترش داد و پهنه گسترده اي را براي اين كار در نظر گرفت. رسانه هاي گروهي و وسايل ارتباط جمعي را تشويق به معرفي ارزش تاريخي اين آثار كرد و با پخش برنامه هاي مختلف آموزشي بر آگاهي مردم افزود. با ايجاد امكانات رفاهي . تفريحي در كنار موزه ها از جمله تالار سخنراني، سينما،‌تاتر، بوستان، شهربازي و …. مردم را به سمت موزه ها كشاند.

ارتباط فرهنگي ميان موزه ها مي توان يكي از مهمترين راه هايي باشد كه به بررسي و شناخت فرهنگ ها پرداخته و موزه ها را از سكون و ركود بيرون آورد و پربار كند. چه خوب است هر از گاهي آثار موزه هاي مختلف كشور نزد يكديگر به امانت گذارده شود و اين كار آنقدر ادامه يابد كه به صورت چرخه تبادلات فرهنگي موزه در آيد. براي نيل به ديگر اهداف موزه ها مي توان كلاس هاي آموزشي مرتبط و در خور نوع موزه ها برگزار نمود مثلا" در كنار موزه هاي هنرهاي تزييني كلاس هاي تذهيب، تشعير و كتابت و براي موزه هاي تاريخ و

باستانشناسي كلاس هاي سفال گري و موزه فرش،‌كلاس قالي بافي و … داير نمود.

اهداف موزه

گردآوري، حفظ و نمايش آثار هنري معاصر و گسترش سطح شناخت جامعه
شناساندن هنرهاي معاصر اصفهان، ساير استانهاي ايران و هنر معاصر بين الملل
عرضه و نمايش دائمي هنرهاي معاصر و ساير كشورها
آشنا نمودن مردم و خصوصاً هنرمندان با هنرهاي معاصر
برقراري ارتباط با موزه ها و مراكز حفظ، آموزش و اشاعه هنر معاصر در ايران و ساير كشورها
برنامه ريزي و ارائه طرح هاي لازم براي تشويق، تحقيق و پژوهش در زمينه هنرهاي معاصر
ايجاد برنامه هاي آموزشي جهت آشناسازي جامعه و خصوصاً هنرمندان با هنر معاصر از طريق برگزاري جلسات سخنراني، برنامه بازديد، گردهمايي، انتشار كتاب و مجله، امور سمعي و بصري، مرمت آثار و انجام خدمات فني
ايجاد بانك اطلاعات هنرمندان معاصر ايران با عنايت خاصه به شهر تاريخي اصفهان بازگشت
عمده فعاليتهاي موزه

برپايي نمايشگاههاي هنري در سطوح استاني، ملي و بين المللي

برگزاري جلسات سخنراني و سمينارهاي تخصصي در ارتباط با رشته هاي مختلف هنري

گردآوري، حفظ، مرمت و نمايش آثار هنري نفيس

آشنا نمودن مردم و هنرمندان با هنرهاي معاصر

برقراري ارتباط با موزه هاي و مراكز فرهنگي، هنري داخلي و خارجي

گونه بندي اولیه‌ای كه در بسياري از کشورها هنوز متداول است و همچنان در اسامي كميته‌هاي تخصصي ايكوم دیده می‌شود، تمايز بين موزه‌هاي صنایع دستی، هنرهاي كاربردي، تاريخ، مردم شناسي، علوم طبيعي، دانش و فناوري، موزه‌هاي منطقه اي، محلي و موزه‌هاي تخصصي است. در عين حال سير تحول مو

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: موزه,ضوابط طراحی و ساخت و مطالعات موردی,موزه,ساخت موزه,معماری موزه,انواع موزه,طراحی و ساخت موزه,معماری موزه,مطالعات موردی موزه,استانداردهای موزه,ضوابط موزه ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-اصول-خلاقيت-و-اشتغال-زایی-فردی
پاورپوینت اصول خلاقيت و اشتغال زایی فردی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pptx
تعداد صفحات: 180
حجم فایل: 1418
قیمت: 8000 تومان

بخشی از متن:
خلاقیت، مستلزم بهره گیری از نوع خاصی از جریان فکری است؛ چیزی که یکی از روان شناسان، به نام گیلفورد، آن را «تفکر واگرا» نامید؛ تفکری که به گونه ای متفاوت از جریان عام فکری جامعه، در حل مسائل، نمود پیدا می کند.

راجرز : خلاقيت يعني اظهار وجود و استقلال طلبي و حفظ شخصيت انسان

 اريك فرم : خلاقيت توانايي ديدن وپاسخ دادن

 هربرت فوكس : خلاقيت يعني هر نوع تفكري كه مساله اي را به طور مفيد و بديع حل كند .

 لوتانز : بوجود آوردن تلفيقي از انديشه و رهيافت هاي افراد ويا گروه در يك روش جديد .

خلاقیت، یک فرایند ذهنی است که از فرد معینی و در یک زمان مشخص دیده می شود؛ فرآیندی که در نتیجه آن، یک اثر جدید - اعم از ایده یا چیزی نو و متفاوت - تولید می شود. تولید جدید و متفاوت، می تواند کلامی یا غیر کلامی و عینی یا ذهنی باشد.واقعیت این است که تا کنون، روان شناسان و محققان، برداشت های متفاوتی از این واژه داشته و تعاریف متنوعی از آن ارائه کرده اند. وجود چنین اختلاف نظری، ناشی از ماهیت پیچیده آن است. برخی در تعریف خلاقیت، گفته اند: خلاقیت، ترکیبی است از قدرت ابتکار، انعطاف پذیری و حساسیت در برابر نظریاتی که یادگیرنده را قادر می سازد خارج از نتایج تفکر نامعقول، به نتایج متفاوت و مولد بیندیشد که حاصل آن، رضایت شخصی و احتمالاً خوشنودی دیگران خواهد بود.. در مطالعه پیرامون خلاقیت، به دو نکته مهم زیر باید توجه داشت:

1. اول آن که خلاقیت می تواند خلق اشکال یا صورت های جدیدی از ایده ها یا تولیدات کهنه باشد. در این صورت، اغلب فکرها و ایده های گذشته، اساس خلاقیت های تازه است.
2. دوم این که خلاقیت امری انحصاری است و حاصل تلاش فردی و تنها یک موقعیت یا مسئله عمومی نیست؛ از این رو، فردی ممکن است چیزی را خلق کند که قبلاً هیچ گونه سابقه ذهنی از آن نداشته باشد؛ اگر چه آن چیز به صورت های مشابه یا کاملاً یکسان قبلاً توسط شخص دیگری و در موقعیت خاصی خلق شده باشد.

به عبارت دیگر، فرد خلاق، تمایل دارد که مسائل مختلف را به طرق متفاوت حل کند؛ هر چند در ظاهر، یک راه حل بیشتر برای آن وجود ندارد.

با توجه به روشن شدن تعریف خلاقیت، به پاسخ این پرسش می پردازیم که چگونه می توان خلاقیت را توسعه و گسترش داد؛ ولی قبل از آن باید گفت که خلاقیت، امری توسعه پذیر است و همه افراد، از توانایی بالقوه خلاقیت برخوردارند. برای توسعه خلاقیت، به امور زیر توجه کنید:

1. از آن جا که خلاقیت، امری فردی و شخصی است و هر کسی متناسب با توانایی های فردی و منحصر به فرد، می تواند به توسعه و گسترش آن اقدام نماید، جهت تقویت این امر، باید به سراغ توانایی های فردی و منحصر به فرد رفت و به ارزیابی آن پرداخت.
2. میزان حساسیت در درک مسائل، نقش مهمی در خلاقیت دارد؛ بنابراین، با افزایش و گسترش دقت و حساسیت در درک مسائل، می توان به توسعه خلاقیت فردی کمک کرد.
3. بدون شک، آزمایش، تجربه و کنکاش، رابطه مستقیمی با خلاقیت دارند؛ پس برای رشد آن، باید از طریق افزایش تجربه، پژوهش و انجام آزمایش های متنوع و متکثر، اقدام کرد.
4. اندیشه تخیلی، یکی از راه های مؤثر در برانگیختن قدرت خلاقیت محسوب می شود؛ زیرا تخیل، نوعی تفکر آزاد است که ضمن آن، ذهن فرد، متوجه حل یک مسئله واقعی، به گونه ای که در عالم خارج وجود دارد، نمی شود؛ بلکه در تخیل، فرد خارج از قیود و هنجارهای موجود، آزادانه آن چه را که تمایل دارد، در ذهن خود تصور می کند. در چنین شرایطی، فرد، هرگز خود را محدود و محبوس در حصار واقعیت ها و امور مشهود و ملموس نمی کند و فارغ البال، هر آن چه را که دلش می خواهد، تصور می کند. یکی از روان شناسان معاصر، به نام هرلاک، خلاقیت را شکلی از تخیل کنترل شده می داند که منجر به نوعی ابداع و نوآوری می شود.

از طرف دیگر، یکی از ویژگی های مشترک میان افراد خلاق که مورد قبول همه روان شناسان و محققان این رشته است، وجود قدرت تخیل فوق العاده، در نزد همه کودکان و بزرگ سالان خلاق است.1

5. خلاقیت، با استقلال فکر و اعتماد به نفس همراه است؛2 از این رو، برای رشد و گسترش خلاقیت، برخورداری از اعتماد به نفس، کاملاً ضروری و لازم است. بنابراین، از طریق رشد و تقویت اعتماد به نفس و بهره گرفتن از روش های متداول و مورد توصیه روان شناسان، می توان به توسعه و رشد خلاقیت فردی پرداخت.
6. خلاقیت از طریق بیان احساسات و برداشت های شخصی، غنی تر و عمیق تر می گردد؛ پس می توان با صحبت کردن درباره تجربه ها و تجزیه و تحلیل های شخصی و در میان گذاشتن نقطه نظرات خود با دیگران، به خصوص صاحب نظران و افراد با تجربه، زمینه گسترش و توسعه خلاقیت را فراهم کرد. در بسیاری موارد، بیان، توصیف و گزارش تجربه شخصی، به درک رابطه پدیده ها منجر می شود و رابطه منطقی آنها کشف می شود و همین امر، به یک نوآوری ختم می شود.
7. خلاقیت، توسعه آگاهی، توانایی جذب و بهره مندی از همه نعمت های زندگی است.3 بر اساس آن چه گفته شد، خلاقیت توسعه پذیر است و می توان به کمک بیرون، توانایی درونی فرد را شکوفا کرد. هر فردی با بهره گرفتن از تمام شناخت های قبلی و تمرکز ذهنی داشتن بر آن و تجهیز کردن خود به موتور حرکت و افزایش بعد انگیزشی، خواهد توانست به کشف ویژگی های منحصر به فرد خود اقدام کرده، با در اختیار گرفتن تمام داده ها و نعمت های وجودی، به گسترش این ویژگی بپردازد.

بدیهی است که اگر این ویژگی را غیر متأثر از عوامل بیرونی و ارادی بدانیم، هرگز به فکر تعمیق و غنا بخشیدن به آن نخواهیم بود و از آن جا که روان شناسان و متخصصان، این ویژگی را حداقل تا سی سالگی، قابل توسعه و گسترش می دانند، این راهکار، یعنی توسعه آگاهی، توانایی جذب و بهره گیری از تمام امکانات زندگی، نیز مؤثر و کارآمد خواهد بود.

مطالعات انجام شده توسط سیسک (1989م.) یکی از روان شناسان حاکی از آن است که اوج خلاقیت در حدود سی سالگی است و پس از آن، در همان حد باقی مانده یا به تدریج کاهش پیدا می کند و به همین خاطر است که توجه به مسئله «آفرینش های ذهنی در دوره کودکی، نوجوانی و جوانی» فوق العاده حائز اهمیت است.

8. اوقات فراغت، همواره بستر مناسبی برای خلاقیت هاست. از آن جا که ذهن انسان در اوقات فراغت، به فعالیت موظفی مشغول نیست، انسان می تواند فارغ از قالب های از پیش طراحی شده، پیرامون مسائل مورد علاقه، فعالیت داشته باشد. انسان در اوقات فراغت، می تواند با طیب خاطر و آزادانه اندیشه نموده، در حل مسائلی که در حوزه شناختی او مطرح هستند، از تفکر واگرا بهره گیرد؛ همان تفکر واگرا یا خلاقی که خمیرمایه نوآوری ها و اختراعات بشری است.

تحقیقات انجام شده در زمینه ویژگی های افراد خلاق توسط سیسک (1985م.)، نشان می دهد که آنان علاوه بر این که از هوشی سرشار، صداقت، صراحت و انعطاف پذیری برخوردار هستند، از اوقات فراغت خود حداکثر بهره را گرفته، با آزاداندیشی و تفکر واگرا، مسائل مختلف را بررسی می کنند و به راه حل های نو دست می یابند.

در واقع، وجود فشار زمان یا فشار وقت در زندگی روزمره، خود زمینه ساز تنش و اضطراب فزاینده است. بدیهی است که وجود اضطراب شدید نیز از آفات تفکر مولد و خلاق است.

برای اطلاعات بیشتر از ویژگی های انسان های خلاق، به کتاب «آموزش و پرورش کودکان استثنایی»، نوشته دکتر غلامعلی افروز، از انتشارات دانشگاه تهران، مراجعه کنید.

3. همان.آفرینندگی یا آفرینشگری یا خلاقیت، مهم‌ترین و اساسی‌ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی‌ترین عامل ایجاد ارزش است که در همه

خلاقیت، یک فرایند ذهنی است که از فرد معینی و در یک زمان مشخص دیده می شود؛ فرآیندی که در نتیجه آن، یک اثر جدید - اعم از ایده یا چیزی نو و متفاوت - تولید می شود. تولید جدید و متفاوت، می تواند کلامی یا غیر کلامی و عینی یا ذهنی باشد.واقعیت این است که تا کنون، روان شناسان و محققان، برداشت های متفاوتی از این واژه داشته و تعاریف متنوعی از آن ارائه کرده اند. وجود چنین اختلاف نظری، ناشی از ماهیت پیچیده آن است. برخی در تعریف خلاقیت، گفته اند: خلاقیت، ترکیبی است از قدرت ابتکار، انعطاف پذیری و حساسیت در برابر نظریاتی که یادگیرنده را قادر می سازد خارج از نتایج تفکر نامعقول، به نتایج متفاوت و مولد بیندیشد که حاصل آن، رضایت شخصی و احتمالاً خوشنودی دیگران خواهد بود.. در مطالعه پیرامون خلاقیت، به دو نکته مهم زیر باید توجه داشت:

1. اول آن که خلاقیت می تواند خلق اشکال یا صورت های جدیدی از ایده ها یا تولیدات کهنه باشد. در این صورت، اغلب فکرها و ایده های گذشته، اساس خلاقیت های تازه است.
2. دوم این که خلاقیت امری انحصاری است و حاصل تلاش فردی و تنها یک موقعیت یا مسئله عمومی نیست؛ از این رو، فردی ممکن است چیزی را خلق کند که قبلاً هیچ گونه سابقه ذهنی از آن نداشته باشد؛ اگر چه آن چیز به صورت های مشابه یا کاملاً یکسان قبلاً توسط شخص دیگری و در موقعیت خاصی خلق شده باشد.
به عبارت دیگر، فرد خلاق، تمایل دارد که مسائل مختلف را به طرق متفاوت حل کند؛ هر چند در ظاهر، یک راه حل بیشتر برای آن وجود ندارد.

با توجه به روشن شدن تعریف خلاقیت، به پاسخ این پرسش می پردازیم که چگونه می توان خلاقیت را توسعه و گسترش داد؛ ولی قبل از آن باید گفت که خلاقیت، امری توسعه پذیر است و همه افراد، از توانایی بالقوه خلاقیت برخوردارند. برای توسعه خلاقیت، به امور زیر توجه کنید:

1. از آن جا که خلاقیت، امری فردی و شخصی است و هر کسی متناسب با توانایی های فردی و منحصر به فرد، می تواند به توسعه و گسترش آن اقدام نماید، جهت تقویت این امر، باید به سراغ توانایی های فردی و منحصر به فرد رفت و به ارزیابی آن پرداخت.
2. میزان حساسیت در درک مسائل، نقش مهمی در خلاقیت دارد؛ بنابراین، با افزایش و گسترش دقت و حساسیت در درک مسائل، می توان به توسعه خلاقیت فردی کمک کرد.
3. بدون شک، آزمایش، تجربه و کنکاش، رابطه مستقیمی با خلاقیت دارند؛ پس برای رشد آن، باید از طریق افزایش تجربه، پژوهش و انجام آزمایش های متنوع و متکثر، اقدام کرد.
4. اندیشه تخیلی، یکی از راه های مؤثر در برانگیختن قدرت خلاقیت محسوب می شود؛ زیرا تخیل، نوعی تفکر آزاد است که ضمن آن، ذهن فرد، متوجه حل یک مسئله واقعی، به گونه ای که در عالم خارج وجود دارد، نمی شود؛ بلکه در تخیل، فرد خارج از قیود و هنجارهای موجود، آزادانه آن چه را که تمایل دارد، در ذهن خود تصور می کند. در چنین شرایطی، فرد، هرگز خود را محدود و محبوس در حصار واقعیت ها و امور مشهود و ملموس نمی کند و فارغ البال، هر آن چه را که دلش می خواهد، تصور می کند. یکی از روان شناسان معاصر، به نام هرلاک، خلاقیت را شکلی از تخیل کنترل شده می داند که منجر به نوعی ابداع و نوآوری می شود.
از طرف دیگر، یکی از ویژگی های مشترک میان افراد خلاق که مورد قبول همه روان شناسان و محققان این رشته است، وجود قدرت تخیل فوق العاده، در نزد همه کودکان و بزرگ سالان خلاق است.1

5. خلاقیت، با استقلال فکر و اعتماد به نفس همراه است؛2 از این رو، برای رشد و گسترش خلاقیت، برخورداری از اعتماد به نفس، کاملاً ضروری و لازم است. بنابراین، از طریق رشد و تقویت اعتماد به نفس و بهره گرفتن از روش های متداول و مورد توصیه روان شناسان، می توان به توسعه و رشد خلاقیت فردی پرداخت.
6. خلاقیت از طریق بیان احساسات و برداشت های شخصی، غنی تر و عمیق تر می گردد؛ پس می توان با صحبت کردن درباره تجربه ها و تجزیه و تحلیل های شخصی و در میان گذاشتن نقطه نظرات خود با دیگران، به خصوص صاحب نظران و افراد با تجربه، زمینه گسترش و توسعه خلاقیت را فراهم کرد. در بسیاری موارد، بیان، توصیف و گزارش تجربه شخصی، به درک رابطه پدیده ها منجر می شود و رابطه منطقی آنها کشف می شود و همین امر، به یک نوآوری ختم می شود.
7. خلاقیت، توسعه آگاهی، توانایی جذب و بهره مندی از همه نعمت های زندگی است.3 بر اساس آن چه گفته شد، خلاقیت توسعه پذیر است و می توان به کمک بیرون، توانایی درونی فرد را شکوفا کرد. هر فردی با بهره گرفتن از تمام شناخت های قبلی و تمرکز ذهنی داشتن بر آن و تجهیز کردن خود به موتور حرکت و افزایش بعد انگیزشی، خواهد توانست به کشف ویژگی های منحصر به فرد خود اقدام کرده، با در اختیار گرفتن تمام داده ها و نعمت های وجودی، به گسترش این ویژگی بپردازد.
بدیهی است که اگر این ویژگی را غیر متأثر از عوامل بیرونی و ارادی بدانیم، هرگز به فکر تعمیق و غنا بخشیدن به آن نخواهیم بود و از آن جا که روان شناسان و متخصصان، این ویژگی را حداقل تا سی سالگی، قابل توسعه و گسترش می دانند، این راهکار، یعنی توسعه آگاهی، توانایی جذب و بهره گیری از تمام امکانات زندگی، نیز مؤثر و کارآمد خواهد بود.

مطالعات انجام شده توسط سیسک (1989م.) یکی از روان شناسان حاکی از آن است که اوج خلاقیت در حدود سی سالگی است و پس از آن، در همان حد باقی مانده یا به تدریج کاهش پیدا می کند و به همین خاطر است که توجه به مسئله «آفرینش های ذهنی در دوره کودکی، نوجوانی و جوانی» فوق العاده حائز اهمیت است.

8. اوقات فراغت، همواره بستر مناسبی برای خلاقیت هاست. از آن جا که ذهن انسان در اوقات فراغت، به فعالیت موظفی مشغول نیست، انسان می تواند فارغ از قالب های از پیش طراحی شده، پیرامون مسائل مورد علاقه، فعالیت داشته باشد. انسان در اوقات فراغت، می تواند با طیب خاطر و آزادانه اندیشه نموده، در حل مسائلی که در حوزه شناختی او مطرح هستند، از تفکر واگرا بهره گیرد؛ همان تفکر واگرا یا خلاقی که خمیرمایه نوآوری ها و اختراعات بشری است.
تحقیقات انجام شده در زمینه ویژگی های افراد خلاق توسط سیسک (1985م.)، نشان می دهد که آنان علاوه بر این که از هوشی سرشار، صداقت، صراحت و انعطاف پذیری برخوردار هستند، از اوقات فراغت خود حداکثر بهره را گرفته، با آزاداندیشی و تفکر واگرا، مسائل مختلف را بررسی می کنند و به راه حل های نو دست می یابند.

در واقع، وجود فشار زمان یا فشار وقت در زندگی روزمره، خود زمینه ساز تنش و اضطراب فزاینده است. بدیهی است که وجود اضطراب شدید نیز از آفات تفکر مولد و خلاق است.

برای اطلاعات بیشتر از ویژگی های انسان های خلاق، به کتاب «آموزش و پرورش کودکان استثنایی»، نوشته دکتر غلامعلی افروز، از انتشارات دانشگاه تهران، مراجعه کنید.

همان.آفرینندگییاآفرینشگری یا خلاقیت، مهم‌ترین و اساسی‌ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی‌ترین عامل ایجاد ارزش است که در همهٔ ابعاد و جوانب زندگی وی نقش کاملاً حیاتی ایفا می‌کند. خلاقیت و نوآوری از والاترین ویژگی‌های انسان است. همهٔ علوم، تولیدات، فناوری‌ها، صنایع، ابداعات، اختراعات، هنرها، ادبیات، موسیقی، معماری و به طور کلی اساس انواع تمدن‌ها از ابتدا تاکنون و کلیهٔ دستاوردهای بشری، جلوه‌های گوناگونِ خلاقیت و نوآوری است. تمدن انسانی و زندگی وی بدون خلاقیت امکان‌پذیر نیست.
تعریف خلاقیت

خلاقیت مفهومی است که تعریف‌های آن در طول زمان تغییراتی کرده‌است و پژوهشگران مختلف تعاریف متعددی برای آن ارائه نموده‌اند که البته اشتراک معنایی زیادی دارند.

به عنوان مثال تورنس، خلاقیت را به عنوان نوعی مسئله‌گشایی مد نظر قرار داده‌است. به نظر وی تفکرِ خلاقِ مختصر عبارتست از فرایند حس کردن مسائل یا کاستی‌های موجود در اطلاعات، فرضیه‌سازی دربارهٔ حل مسائل و رفع کاستی‌ها، ارزیابی و آزمودن فرضیهها، بازنگری و بازآزمایی آن‌ها و سرانجام انتقال نتایج به دیگران. حمید رجایی خلاقیت را مهارت ذهنی برای تولید ایده تازه می‌داند. همچنین می‌گوید حدس موتور محرکه خلاقیت و علوم است.

خلاقیت شامل تولید چیزی است که هم اصیل و هم ارزشمند باشد و نشأت گرفته از فرایندهای خودآگاه و ناخودآگاه انسان می‌باشد. البته برخی هم معتقدند جان مایه خلاقیت تولید یک ایده است و ارزشمندی امری افزون شده است که در زمینه‌هایی دیگر مانند ارزشمند بودن از نظر تجاری سازی، فرهنگ، علم، فناوری و سایر زمینه‌ها مطرح می‌شود. اما به لحاظ روانشناختی، توانایی (به مثابه یک مهارت تقریباً قوام یافته) نوفهمی و ساخت ایده نو و تازه، تمام جوهر خلاقیت است. از دیدگاه یک دیدگاه علمی محصولات تفکر خلاق گاهی اوقات به تفکر واگرا ارجاع داده می‌شود. همانند دیگر پدیده‌ها در علم یک دیدگاه یا تعریف یگانه از خلاقیت وجود ندارد و به طور متنوع به موارد زیر منسوب شده‌است: فرایند شناختی، محیطی اجتماعی، ویژگی فردی، شانس و همچنین مواردی مانند نبوغ، بیماری‌های روانی و شوخ‌طبعی پیوند داده شده‌است.

تعریف مناسب دیگر فرایند فرضیات شکسته است تفکرات خلاق زمانی تولید می‌شود که شخص پیش‌فرض‌ها را کنار گذاشته و یک دیدگاه جدیدی را جستجو کند که دیگران به آن نپرداخته‌اند. خلاقیت نیاز به حضور همزمان تعدادی از ویژگی‌ها از قبیل هوش، پشتکار، غیرمتعارف بودن و توانایی تفکر به سبکی خاص دارد. خلاقیت، خودکار و بدون زحمت و تلاش است و غالباً همچون تصورات ذهنی خودانگیخته به وجود می‌آید. برای آن مراحلی توسط هلم هولتز و والاس پیشنهاد شده‌است: ۱-آمادگی ۲-دوره نهفتگی ۳-الهام ۴-تحقق.

فرایند خلاقیت

بعد از تعریف خلاقیت و درک چیستی آن، می‌بایستی با فرایندی که برای دستیابی به راه حل‌های خلاقانه طی می‌شود، آشنا شویم. فرایند حل خلاقانه مسائل، دارای الگویی شش مرحله‌ای است.

مرحله اول: حقیقت یابی

حقیقت یابی شامل گام‌های زیر است

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: اصول خلاقيت و اشتغال زایی فردی,کاریابی,خود اشتغالی,خلاقیت,تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمانی ,تعریف خلاقیت از دیدگاه روانشناسی ,فرصت‌های خلاقیت ,ویژگی‌های سازمان خلاق ,کار در مدیریت,مدیریت سازمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
جزوه-کتاب-آیین-زندگی--اخلاق-کاربردی-
جزوه کتاب آیین زندگی ( اخلاق کاربردی)
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pdf
تعداد صفحات: 47
حجم فایل: 5218
قیمت: 5000 تومان

بخشی از متن:
توضیحات:
جزوه کتاب آیین زندگی (اخلاق کاربردی) براساس منبع دانشگاه پیام نور، در قالب فایل pdf و در حجم 47 صفحه، شامل نکات مهم کتاب بصورت فصل به فصل، همراه با نمونه سوالات دانشگاه پیام نور با پاسخنامه کلیدی، مناسب برای تمامی دانشجویان دانشگاه پیام نور با کد رشته های 1220433 و 1233027.

این بسته شامل موارد زیر است:
- نکات مهم و کلیدی فصول مختلف کتاب در قالب فایل pdf و در حجم 47 صفحه (درسنامه جامع)
- نکات پرتکرار فصول مختلف کتاب در قالب فایل pdf و در حجم 7 صفحه
- بانک نمونه سوالات دانشگاه پیام نور :
نیمسال دوم 96 - 95 با پاسخ نامه کلیدی ( دو سری ) ( جدید )
نیمسال اول 96 - 95 با پاسخ نامه کلیدی ( دو سری )
نیمسال دوم 95 - 94 با پاسخ نامه کلیدی ( دو سری )
نیمسال اول 95 - 94 با پاسخ نامه کلیدی ( دو سری )
نیمسال دوم 94 - 93 با پاسخ نامه کلیدی

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: آیین زندگی,آیین زندگی (اخلاق کاربردی),خلاصه کتاب,دانلود خلاصه کتاب,خلاصه آیین زندگی,خلاصه اخلاق کاربری,حسین شریفی,آیین زندگی شریفی,نمونه سوالات آیین زندگی,دانشگاه پیام نور,آیین زندگی احمد حسین شریفی,خلاصه کتاب اخلاق کاربری,خلاصه کتاب آیین ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-اهداف-ساخت-فرهنگسرا-و-ضوابط-و-استانداردهای-طراحی-آن
پاورپوینت اهداف ساخت فرهنگسرا و ضوابط و استانداردهای طراحی آن
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pptx
تعداد صفحات: 90
حجم فایل: 9902
قیمت: 8000 تومان

بخشی از متن:
*امروزه ثابت شده كه حس هويت و ويژگيهاي فرهنگي هر ملت راز بقاء آن ملت محسوب مي‏شود. ايران سرزميني با غناي فرهنگي و هنري چندهزار ساله كه قرنهاي متمادي سرآمد هنر و فرهنگ بيش از نيمي از كره خاكي بوده است، اكنون مي‏رود تا اين ريشه‏هاي عميق فرهنگي را بدست فراموشي بسپارد و با معضل بزرگ بي هويتي روبرو گردد.
*توجه، حمايت و ترويج اين ريشه‏ها يكي از موثرترين راههاي بازگشت به فرهنگ خودي و بازيابي هويت ملي مي‏باشد. بخش عمده‏اي از اين هويت در دستان دختران و زنان كويري و كارهاي دستي ايشان است. هنرهاي بومي كه قرنها نيازهاي ساده روستاييان را برآورده ساخته و منبع درامد مناسبي براي آنان بوده اكنون با عدم استقبال و حمايت روبرو گشته اند و روز بروز از تعداد اين هنرمندان كاسته مي‏گردد.
جهت طراحی یک پروژه ابتدا باید اهداف پروژه در سطح عملکردی مجموعه مشخص شود که اهداف یک مجموعه فرهنگی به شرح زیر است:

_ جدب علاقمندان و هنرجویان و پرورش استعداد آن ها

_ جذب اساتید و هنرمندان با تجربه

_ پیدا کردن استعدادهای پنهان

_ پر کردن اوقات فراغت

عرصه های تشکیل دهنده یک فرهنگسرا به عرصه های زیر تقسیم میشوند:

ورودی
اداری
آموزشی
نمایشی
فرهنگی
پژوهشی
خدماتی
ميزان فضاهاي كتابخانه
عوامل مؤثر بر تخصيص ميزان فضاهاي كتابخانه عبارتند از حجم مواد ومتون وبخصوص كتابها، ميزان سطح كه در كتابخانه اشغال مي‌كنندو ميزان جمعيت كتابخانه كه از طريق ميزان گردش كتابها در سال تعيين مي‌گردد.
فضاي مورد مياز براي محاسبه زيربناي يك كتابخانه طبق فرمولي بنام VSC استاندارد IFLA به دست مي‌آيد
(110 / تعداد كتابها) + (مقدار محلهاي نشستن + 72/3) + (430 / گردش كتابها) مثلا براي جا دادن 110 كتاب يك متر مربع در نظر گرفته مي‌شود. محل نشستن يك خواننده 72/3 متراست.
ابعاد و استانداردهاي پيشخوان و برگه دان حداكثر ارتفاع قفسه‌هاي فهرست معمولا به اندازه ارتفاع 6 كشو است و در هر كشو نيز در حدود 100 كارت جاي مي‌گيرد فهرست معمولا در ارتباط مستقيم با ميز امانت و ميز اطلاعات مرجع قرار دارند و اغلب در مجاورت آنها مجموعه‌اي از كتابهاي مرجع عمومي يا موارد استفاده همگاني نيز قرار مي‌گيرند. از اين رو محل قرار‌گيري فهرستها معمولا فضايي باز است كه در نزديك ورودي قرار دارد و بوسيله رديفهايي از قفسه‌هاي فهرستها و پيشخوان بررسي و جستجو كشوها تشكيل شده است. وسعت چنين محلي براي 4 رديف قفسه‌هاي دو طرفه در حدود 12 متر مربع برآورد مي‌شود.

*فرهنگسرا ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه‌ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه‌گری، خیاطی و جزاینها فراهم می‌گردد. برخی از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارا هستند. در ایران تا امروز بیشتر فرهنگسراها در شهر تهران و چند شهر دیگر مانند اصفهان برپا شده‌اند و معمولاً کوشیده شده برای هر منطقه شهرداری یک فرهنگسرای بزرگ ترتیب داده شود. برخی از فرهنگسراها بجز پوشش دادن منطقه خود به فعالیت‌های فرامنطقه‌ای نیز می‌پردازند. بسیاری از فرهنگسراها ویژه‌کار (تخصصی) اند یعنی فعالیت خود را گرد یک گروه یا یک محور کاری کرده متمرکز می‌سازند.

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: اهداف ساخت فرهنگسرا و ضوابط و استانداردهای طراحی آنفرهنگسرا,طراحی فرهنگسرا,ساخت فرهنگسرا,ضوابط ساخت فرهنگسرا,اصول طراحی و ساخت فرهنگسرا,استانداردهای فرهنگسرا,اهداف فرهنگسرا,فضاهای لازم در فرهنگ سرا,ساخت فرهنگسرا, ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
مجموعه-فونت-تایپو-گرافی-و-ساخت-لوگوی-دیده-بان
مجموعه فونت تایپو گرافی و ساخت لوگوی دیده بان
فرمت فایل دانلودی: .rar
فرمت فایل اصلی: PSD
حجم فایل: 251
قیمت: 5000 تومان

بخشی از متن:
گروه طراحی میم‌دیزاین با تکیه بر تجربه‌ای بالغ بر سه دهه توانسته است برای اولین بار در کشور، مجموعه‌های فونت تایپوگرافی را به صورت لایه باز و با فرمت PSD در اختیار کاربران عزیز قرار دهد. با استفاده از این فونت ها می توانید در سریع ترین زمان ممکن یک لوگوتایپ حرفه ای را بسازید. سریع و بدون دانش تایپوگرافی فقط با کنار هم قرار دادن حروف گرافیکی.

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: تایپوگرافی,تایپو گرافی ایرانی,فونت طراحی,لایه باز تایپوگرافی,تایپو گرافی,گرافیک,کالیگرافی,طراحی,چاپ کارت ویزیت,بنر لایه باز,تایپو گرافی فارسی,فونت تایپوگرافی,لوگو تایپ,لوگوتایپ,typography,لوگوی متنی,اسم لوگو,ایندیزاین مجله فارسی ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
دانلود-همه-چیز-راجع-به-بتن-و-فلز
دانلود همه چیز راجع به بتن و فلز
فرمت فایل دانلودی: .ppt
فرمت فایل اصلی: ppt
تعداد صفحات: 50
حجم فایل: 29017
قیمت: 18500 تومان

بخشی از متن:
فهرست کلی
تعریف بتن
بتن مگر
مشخصات ميلگردهاي مصرفي در بتن
عوامل موثر در مقاومت بتن
آبهای نامناسب برای ساختن بتن
کنترل و آماده سازی قبل از بتن ریزی
بتن سبک و سنگین
افزودنی‌های شیمیایی بتن
کاربرد بتن
کاربرد بتن در ساختمان سازی
دیوار برشی در سازه بتنی
تعریف فولاد
علت درخشش فلزات
جلوگیری از زنگ زدگی فلزات
تبدیل آهن به فولاد آلیاژی
خواص معمول فلزات
دیوار برشی فولادی
ساختمان بتنی بسازیم یا فلزی ؟
تعریف بتن
بتن به فرانسوی: Béton، از ریشه :Bitume در مفهوم وسیع به هر ماده یا ترکیبی که از یک ماده چسبنده با خاصیت سیمانی شدن تشکیل شده باشد گفته می‌شود. بتن ممکن است از انواع مختلف سیمان ونیز پوزولان‌ها، سرباره کوره‌ها، مواد مضاف، گوگرد، مواد افزودنی، پلیمرها، الیاف و غیره تهیه شود. همجنین در نحوه ساخت آن ممکن است حرارت، بخار آب، اتوکلاو، خلا، فشارهای هیدرولیکی و متراکم کننده‌های مختلف استفاده شود. با توجه به گسترش و پیشرفت علم و پیدایش تکنولوژی‌های فراوان در قرن اخیر، شناخت بتن و خواص آن نیز توسعه قابل ملاحظه‌ای داشته است، به نحوی که امروزه شاهد کاربرد انواع مختلف بتن با مصالح مختلف هستیم که هر یک خواص و کاربری مخصوص به خود را داراست.
و...

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: بتن,فلز ,مبارزه بتن و فلز ,سازه بتنی ,سازه فلزی ,دانلود همه چیز راجع به بتن و فلز,دانلود رایگان دانلود همه چیز راجع به بتن و فلز,دانلود پاورپوینتدانلود همه چیز راجع به بتن و فلز ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-مفهوم-خلاقیت-و-نوآوری
پاورپوینت مفهوم خلاقیت و نوآوری
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pptx
تعداد صفحات: 75
حجم فایل: 3197
قیمت: 6000 تومان

بخشی از متن:
 راجرز : خلاقيت يعني اظهار وجود و استقلال طلبي و حفظ شخصيت انسان

 اريك فرم : خلاقيت توانايي ديدن وپاسخ دادن

 هربرت فوكس : خلاقيت يعني هر نوع تفكري كه مساله اي را به طور مفيد و بديع حل كند .

 لوتانز : بوجود آوردن تلفيقي از انديشه و رهيافت هاي افراد ويا گروه در يك روش جديد .
خلاقیت، یک فرایند ذهنی است که از فرد معینی و در یک زمان مشخص دیده می شود؛ فرآیندی که در نتیجه آن، یک اثر جدید - اعم از ایده یا چیزی نو و متفاوت - تولید می شود. تولید جدید و متفاوت، می تواند کلامی یا غیر کلامی و عینی یا ذهنی باشد.واقعیت این است که تا کنون، روان شناسان و محققان، برداشت های متفاوتی از این واژه داشته و تعاریف متنوعی از آن ارائه کرده اند. وجود چنین اختلاف نظری، ناشی از ماهیت پیچیده آن است. برخی در تعریف خلاقیت، گفته اند: خلاقیت، ترکیبی است از قدرت ابتکار، انعطاف پذیری و حساسیت در برابر نظریاتی که یادگیرنده را قادر می سازد خارج از نتایج تفکر نامعقول، به نتایج متفاوت و مولد بیندیشد که حاصل آن، رضایت شخصی و احتمالاً خوشنودی دیگران خواهد بود.. در مطالعه پیرامون خلاقیت، به دو نکته مهم زیر باید توجه داشت:

1. اول آن که خلاقیت می تواند خلق اشکال یا صورت های جدیدی از ایده ها یا تولیدات کهنه باشد. در این صورت، اغلب فکرها و ایده های گذشته، اساس خلاقیت های تازه است.
2. دوم این که خلاقیت امری انحصاری است و حاصل تلاش فردی و تنها یک موقعیت یا مسئله عمومی نیست؛ از این رو، فردی ممکن است چیزی را خلق کند که قبلاً هیچ گونه سابقه ذهنی از آن نداشته باشد؛ اگر چه آن چیز به صورت های مشابه یا کاملاً یکسان قبلاً توسط شخص دیگری و در موقعیت خاصی خلق شده باشد.
به عبارت دیگر، فرد خلاق، تمایل دارد که مسائل مختلف را به طرق متفاوت حل کند؛ هر چند در ظاهر، یک راه حل بیشتر برای آن وجود ندارد.

با توجه به روشن شدن تعریف خلاقیت، به پاسخ این پرسش می پردازیم که چگونه می توان خلاقیت را توسعه و گسترش داد؛ ولی قبل از آن باید گفت که خلاقیت، امری توسعه پذیر است و همه افراد، از توانایی بالقوه خلاقیت برخوردارند. برای توسعه خلاقیت، به امور زیر توجه کنید:

1. از آن جا که خلاقیت، امری فردی و شخصی است و هر کسی متناسب با توانایی های فردی و منحصر به فرد، می تواند به توسعه و گسترش آن اقدام نماید، جهت تقویت این امر، باید به سراغ توانایی های فردی و منحصر به فرد رفت و به ارزیابی آن پرداخت.
2. میزان حساسیت در درک مسائل، نقش مهمی در خلاقیت دارد؛ بنابراین، با افزایش و گسترش دقت و حساسیت در درک مسائل، می توان به توسعه خلاقیت فردی کمک کرد.
3. بدون شک، آزمایش، تجربه و کنکاش، رابطه مستقیمی با خلاقیت دارند؛ پس برای رشد آن، باید از طریق افزایش تجربه، پژوهش و انجام آزمایش های متنوع و متکثر، اقدام کرد.
4. اندیشه تخیلی، یکی از راه های مؤثر در برانگیختن قدرت خلاقیت محسوب می شود؛ زیرا تخیل، نوعی تفکر آزاد است که ضمن آن، ذهن فرد، متوجه حل یک مسئله واقعی، به گونه ای که در عالم خارج وجود دارد، نمی شود؛ بلکه در تخیل، فرد خارج از قیود و هنجارهای موجود، آزادانه آن چه را که تمایل دارد، در ذهن خود تصور می کند. در چنین شرایطی، فرد، هرگز خود را محدود و محبوس در حصار واقعیت ها و امور مشهود و ملموس نمی کند و فارغ البال، هر آن چه را که دلش می خواهد، تصور می کند. یکی از روان شناسان معاصر، به نام هرلاک، خلاقیت را شکلی از تخیل کنترل شده می داند که منجر به نوعی ابداع و نوآوری می شود.
از طرف دیگر، یکی از ویژگی های مشترک میان افراد خلاق که مورد قبول همه روان شناسان و محققان این رشته است، وجود قدرت تخیل فوق العاده، در نزد همه کودکان و بزرگ سالان خلاق است.1

5. خلاقیت، با استقلال فکر و اعتماد به نفس همراه است؛2 از این رو، برای رشد و گسترش خلاقیت، برخورداری از اعتماد به نفس، کاملاً ضروری و لازم است. بنابراین، از طریق رشد و تقویت اعتماد به نفس و بهره گرفتن از روش های متداول و مورد توصیه روان شناسان، می توان به توسعه و رشد خلاقیت فردی پرداخت.
6. خلاقیت از طریق بیان احساسات و برداشت های شخصی، غنی تر و عمیق تر می گردد؛ پس می توان با صحبت کردن درباره تجربه ها و تجزیه و تحلیل های شخصی و در میان گذاشتن نقطه نظرات خود با دیگران، به خصوص صاحب نظران و افراد با تجربه، زمینه گسترش و توسعه خلاقیت را فراهم کرد. در بسیاری موارد، بیان، توصیف و گزارش تجربه شخصی، به درک رابطه پدیده ها منجر می شود و رابطه منطقی آنها کشف می شود و همین امر، به یک نوآوری ختم می شود.
7. خلاقیت، توسعه آگاهی، توانایی جذب و بهره مندی از همه نعمت های زندگی است.3 بر اساس آن چه گفته شد، خلاقیت توسعه پذیر است و می توان به کمک بیرون، توانایی درونی فرد را شکوفا کرد. هر فردی با بهره گرفتن از تمام شناخت های قبلی و تمرکز ذهنی داشتن بر آن و تجهیز کردن خود به موتور حرکت و افزایش بعد انگیزشی، خواهد توانست به کشف ویژگی های منحصر به فرد خود اقدام کرده، با در اختیار گرفتن تمام داده ها و نعمت های وجودی، به گسترش این ویژگی بپردازد.
بدیهی است که اگر این ویژگی را غیر متأثر از عوامل بیرونی و ارادی بدانیم، هرگز به فکر تعمیق و غنا بخشیدن به آن نخواهیم بود و از آن جا که روان شناسان و متخصصان، این ویژگی را حداقل تا سی سالگی، قابل توسعه و گسترش می دانند، این راهکار، یعنی توسعه آگاهی، توانایی جذب و بهره گیری از تمام امکانات زندگی، نیز مؤثر و کارآمد خواهد بود.

مطالعات انجام شده توسط سیسک (1989م.) یکی از روان شناسان حاکی از آن است که اوج خلاقیت در حدود سی سالگی است و پس از آن، در همان حد باقی مانده یا به تدریج کاهش پیدا می کند و به همین خاطر است که توجه به مسئله «آفرینش های ذهنی در دوره کودکی، نوجوانی و جوانی» فوق العاده حائز اهمیت است.

8. اوقات فراغت، همواره بستر مناسبی برای خلاقیت هاست. از آن جا که ذهن انسان در اوقات فراغت، به فعالیت موظفی مشغول نیست، انسان می تواند فارغ از قالب های از پیش طراحی شده، پیرامون مسائل مورد علاقه، فعالیت داشته باشد. انسان در اوقات فراغت، می تواند با طیب خاطر و آزادانه اندیشه نموده، در حل مسائلی که در حوزه شناختی او مطرح هستند، از تفکر واگرا بهره گیرد؛ همان تفکر واگرا یا خلاقی که خمیرمایه نوآوری ها و اختراعات بشری است.
تحقیقات انجام شده در زمینه ویژگی های افراد خلاق توسط سیسک (1985م.)، نشان می دهد که آنان علاوه بر این که از هوشی سرشار، صداقت، صراحت و انعطاف پذیری برخوردار هستند، از اوقات فراغت خود حداکثر بهره را گرفته، با آزاداندیشی و تفکر واگرا، مسائل مختلف را بررسی می کنند و به راه حل های نو دست می یابند.

در واقع، وجود فشار زمان یا فشار وقت در زندگی روزمره، خود زمینه ساز تنش و اضطراب فزاینده است. بدیهی است که وجود اضطراب شدید نیز از آفات تفکر مولد و خلاق است.

برای اطلاعات بیشتر از ویژگی های انسان های خلاق، به کتاب «آموزش و پرورش کودکان استثنایی»، نوشته دکتر غلامعلی افروز، از انتشارات دانشگاه تهران، مراجعه کنید.

3. همان.آفرینندگی یا آفرینشگری یا خلاقیت، مهم‌ترین و اساسی‌ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی‌ترین عامل ایجاد ارزش است که در همه

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: تعريف خلاقيت از ديدگاه سازماني ,تعريف خلاقيت از ديدگاه روانشناسي ,فرصت‌هاي خلاقيت ,ويژگي‌هاي سازمان خلاق ,کار در مدیریت,مدیریت سازمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-نقش-اصول-و-فنون-مذاكرات-و-زبان-بدن-در-ارتباطات
پاورپوینت نقش اصول و فنون مذاكرات و زبان بدن در ارتباطات
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pptx
تعداد صفحات: 225
حجم فایل: 6213
قیمت: 8000 تومان

بخشی از متن:
مقدمه


*يكي از مهم ترين خصوصيات انسان كه او را نسبت به ساير موجودات برتري مي دهد قدرت تكلم و سخن گفتن اوست. او مي تواند با به كارگيري كلمات و جملات احساسات و نيات دروني اش را بيان كند و ديگران را از آن آگاه نمايد.

موضوع ارتباطات انساني، مطلب جديدي نيست و از هزاران سال قبل، مورد توجه بشر بوده است.
*بيش از 80% از اوقات روزانه يک انسان عادي شهر نشين، صرف برقراي ارتباط با ديگران مي شود.
*بي گمان، ارتباطات تاثير مستقيمي بر كيفيت كار و زندگي افراد دارد.
*الزاما“ كلمات و اطلاعات بيش‌تر، ارتباطات را اثربخش‌تر نمي‌كند.
*مهارت برقراري ارتباط موثر در خود را مي‌توان توسعه داد.
*براي توسعه خود بايد به اهميت ارتباطات در زندگي واقف باشيم، موانع را بشناسيم، کانال هاي موثر را بدانيم، مخاطب را شناخته و خود را با طول موج آنان يکي کرده، مهارت هاي خود در استفاده از ابزار ارتباطي را تمرين و به کيفيت آنها اضافه كنيم.

*از طرفي خواسته يا ناخواسته در فضايي كه آن را سكوت و خاموشي مي ناميم و با زبان بي زباني تنها با آنچه «body language» يا زبان حركات بدن و اجزاي آن خوانده مي شود، مي تواند به خوبي احساسي را انتقال داده يا معناي كلامي را تغيير دهد. هرگز اظهار دوستي و علاقه شخصي در حالي كه اخم كرده و ترشرويي نشان مي دهد، قابل قبول نيست. بنابراين به كارگيري اين ۲ زبان در يك جهت و راستا مي تواند به خوبي در بيان هيجانات، عواطف و احساسات به كار رود. اما در ميان دنياي خاموش و بي زباني، زبان هاي گوياي ديگري هم هستند.
*مهارت ارتباطی :
توانایی برقراری ارتباط به طور مؤثر و کارآمد با دیگران
 
  مؤثر بودن یعنی پیام با احتمال بیشتری به مخاطب انتقال یافته و بنحوی در وی تأثیر گذاشته و عکس العمل او را در پی داشته باشد

*75% از اوقات زندگی ما صرف ارتباط می شود و در عصر ارتباطات برنده آن کسی است که بتواند خوب ارتباط برقرار کند .
 
*مهارت ارتباطي خوب به ما کمک مي کند روابط سالم و رضايت بخشي را با ديگران داشته باشيم .
 * از طرف ديگر مها رت هاي ارتباطي ضعيف مي تواند به گونه اي باشد که به سوء تفاهمات و احساسات منفي منجر شود.
*مهارت برقراری ارتباط یکی از پیش بینی کننده های سلامت است.

*در فرهنگ لغات وبستر،Communication، عمل بخشيدن ،انتقال دادن،آگاه ساختن،مکالمه و مراوده داشتن استفاده شده است.
*فرهنگ فارسي معين : ربط دادن ، بستن ، بر بستن ، بسان چيزي با چيز ديگر ، بستگي ، پيوند، پيوستگي و رابطه
* فرهنگ آريانپور براي Communication : ارتباط،خطوط و وسايل ارتباطي،مبادله ،اطلاعيه،نقل و انتقال،مراوده،اخبار،مکاتبه،سرايت،راه ،ابلاغ
*
*
* برخي نكات اصلي اين فرآيند عبارتند از :
*1 ـ ارتباط ، عبارت از انتقال و اشتراك معاني است . معاني ، ممكن است عقايد ، تصويرها يا انديشه هايي باشند كه به صورت سمبول ( مثلاً نوشتاري ، گفتاري ، موسيقي ، لباس ، دود ، هنر و …….. ) بيان مي شوند .
* 2 ـ سمبولهاي مورد استفاده ، به خودي خود داراي معني نيستند . واژه ها يا همه سمبولهايي كه ما براي انتقال پيامهايمان استفاده مي كنيم ، بخودي خود داراي معني نيستند ، اين مردمي كه از آنها استفاده مي كنند هستند كه به آنها معني مي دهند
*3 ـ ارتباط بدون درك ممكن نيست . اين يك نكته كليدي ديگر در فرآيند است . درك عبارت است از فرآيند ايجاد تاثير از چيز ( يك فرد ، يك واقعه يا هر محركي كه بر هشياري ما مؤثر است ) و سپس قضاوت در مورد آن . مشاهدات و قضاوتهاي ما تحت تاثير حواس پنجگانه ما هستند . ( بينايي ، شنوايي ، لامسه ، بويايي و چشايي )

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: نقش اصول و فنون مذاكرات و زبان بدن در ارتباطات,زبان بدن یا تن گفتاری چیست,زبان بدن,تن گفتاری,body language,زبـان رفتـار,تعریف زبان بدن,ارتباطات,مذاکره در ارتباطات,ارتباط سازمانی,نقش زبان بدن در ارتباطات,نقش مذاکره در ارتباطات,ارتباط ساز,,, ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-زبان-بدن-یا-تن-گفتاری-چیست؟
پاورپوینت زبان بدن یا تن گفتاری چیست؟
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pptx
تعداد صفحات: 62
حجم فایل: 1095
قیمت: 7000 تومان

بخشی از متن:
يكي از مهم ترين خصوصيات انسان كه او را نسبت به ساير موجودات برتري مي دهد قدرت تكلم و سخن گفتن اوست. او مي تواند با به كارگيري كلمات و جملات احساسات و نيات دروني اش را بيان كند و ديگران را از آن آگاه نمايد.

زبان بدن یا تن‌گفتار،به انواع شکل‌های ارتباط غیر کلامی یا رفتاری اشاره می‌کند که یک فرد از طریق رفتارهای فیزیکی خود، بدون آنکه صحبتی بکند با دیگران قادر است، ارتباط برقرار نماید. این رفتارها می‌تواند مربوط به وضعیت و حالات بدنی (محل قرار گرفتن دستها، پاها، نحوه نشستن، ایستادن، راه رفتن، خوابیدن)، ژستها (حالتها، اطوارها، اَداها)، حرکات و اشارات بدنی، جلوه‌های هیجانی صورت و حرکات چشم‌ها باشد.


از طرفي خواسته يا ناخواسته در فضايي كه آن را سكوت و خاموشي مي ناميم و با زبان بي زباني تنها با آنچه «body language» يا زبان حركات بدن و اجزاي آن خوانده مي شود، مي تواند به خوبي احساسي را انتقال داده يا معناي كلامي را تغيير دهد. هرگز اظهار دوستي و علاقه شخصي در حالي كه اخم كرده و ترشرويي نشان مي دهد، قابل قبول نيست. بنابراين به كارگيري اين ۲ زبان در يك جهت و راستا مي تواند به خوبي در بيان هيجانات، عواطف و احساسات به كار رود. اما در ميان دنياي خاموش و بي زباني، زبان هاي گوياي ديگري هم هستند.

زبان بدن شامل دو قسمت است . یکی زبان حرکات بدن و دیگری زبان آرایش و ظاهر بدن :

بازکردن دکمه های کت:

افرادی که باشما بی ريا وصميمی هستند غالباٌ دکمه های کت خود را باز کرده يا حتی آنرا از تن در می آورند اما در يک مذاکره رسمی اينچنين نيست . در اين شرايط افراد زمانی کت خود را در می آورند که امکان دسترسی به توافق وجود داشته باشد , به عبارت ديگر هرقدر هوای اطاق گرم باشد اگر طرفين احساس دسترسی بهتوافق را نداشته باشند کتشان را در نمی آورند.

انداختن پاروی پا:

در هنگام مذاکرات هر گاه يکی از طرفين يا هر دو ی آنها پاهای خودرا روی هم می اندازند نشانه اين است که وارد مرحله جديدی از مذاکره می شويد , مرحله ايی که امکان تفاهم کمرنگ می شود . اگر انداختن پا روی پای ديگر با گذاشتن دستها در زير بغل بصورت ضربدر همراه باشد اوضاع وخيم تر است و بايد يک فکر جدی برای تغيير وضعيت انجام دهيد تا طرف مقابل از حالت تدافعی خارج شود.

کشيدن دست به چانه :

اين علامتی از زبان رفتار است که در هنگام تصميم گيری بکار می رود. کشيدن دست به روی چانه معمولا” با حالتی از چهره همراه است که در آن چشم ها کمی جمع می شود. افرادی ديگر ممکن است در اين حالت لب بالايی را لمس کنند وآنرا بکشند و بعضی مردها با سبيل يا ريش خود بازی کنند که همگی دليل بر تعمق و ارزيابی است. در بازی شطرنج نيز افرادی که قرار است حرکت بعدی را انجام دهند در بسياری از موارد چنين اشاره ايی را از خود نشان می دهند که پس از تصميم گيری متوقف می شود .

برداشتن عينک:

برداشتن آهسته عينک جهت تميز کردن آن در شرايطی که نيازی به اين عمل نيست اشاره تعويقی است, اين عمل در طی يک مذاکره ممکن است چندين بار انجام بگيرد. در چنين حالتی شخص می خواهد با طفره رفتن از پاسخ يک سؤال يا ايجاد تاخير در پاسخ مطالبی را در ذهن خود بررسی کرده وموقعيت خود را مرور نمايد. در هر حال اين افراد می خواهند زمانی رابرای پرسش يا پاسخخود در اختيار بگيرند. اشاره مشابه ديگر می تواند برداشتن عينک در کنار دهان باشد.

دست زدن به بينی:

اين علامت رفتاري ويا ماليدن با انگشت اشاره نشانه شك وترديد در مورد مطالب گفته شده در يك گفتگـــو يا مذاكره ميباشد؛ به ويژه اگر اين اشاره همراه با متمايل شدن شخص به انتهاي صندلي باشد. اما مراقب باشيد كه اين اشاره را با كسي كه بيني خود را‎ مي خاراند اشتباه نكنيد. اشاره ديگري در اين زمينه ماليدن پشت گوش يا كنـار آن است كه حاكي از شك وترديد در ارائه يك پاسخ يا سبك وسنگين كردن آن است. در بسياري از مواقع پس از اين عمل دست به سمت چشم رفته وعمـل ماليـدن چشـم انجام مي شود.

ضرب گـرفتـن روي مـيـز:

كسي كه با ريتمي يكنواخـت وكسل كننده به روي ميز ضرب ميزند مي خواهد احساس بي قراري خود را بيان كند.اشارات مشابه ديگـر مي تواند اين با شد كه فرد مرتباٌ‌ دكمه خودكار خود را بالا وپايين مي زند ويا باپاشنه پا به زمين ضربه ميزنـد. پيام مستقيم اين اشارات براي شما اين است كه بايد دريابيد كه حرفهايتان كسل كننده يا بي روح است ويا اينكه براي طرف مقابل تازگـي نــــدارد.

قراردادن مچ يك پا به روي مچ پاي ديگر:

اين اشاره اشاره ايست كه در مواقع بسياري بروز مي كند. مثلا”‏در جلسات دوستانه يا رسمي كه شخص تحت فشار رواني ؛ تنش يا استرس قرار گرفته است.

مهمانداران هواپيما در اين زمينه تجربيات مفيدي دارند ،آنها به راحتي مي تواننـد افرادي كه از مسافرت با هواپيما مي ترسند را تشخيص دهنـد زيرا اين افراد با پاهاي گره خورده وقراردادن يك مچ به روي مچ ديگر مي نشينند به خصوص در هنگـام برخواستن هواپيما.

همچنين بسياري از افراد در موقعيت هاي تنش زا مانند شركت در مصاحبه يا آزموني براي استخدام ،مچ پاهاي خود راروي هم مي اندازند. اصولاّ علائم زبان رفتار بيشتر با يكديگر ودر يك مجموعـه ظـاهر مي شوند وبه همين ترتيب بايد با هـم تعبير شونـد.به عنوان مثال اگرفرد مقابل شمـا پايش را از روي پا بردارد و كمـي به طرف شما خم شود شما مي توانيد نتيجه بگيريد كه وي به سخنان شما علاقمند است و مايل است بيشتر بداند.

پس توجه به زبان رفتار را در خود تقويت كنيد وهمواره در هنگـام مواجـه شدن با واكنش منفي از طرف مقابل در صدد متعادل كـردن اوضــاع برآييد. در اين مواقع بهتر است به جـاي ايـنكه شـيوه قـبلي خود را ادامه دهيد و بر آن اصــرار ورزيد سياست جديدي را در پيش گيريد،چراكه اگر فردي از رفتار يا گفتار شما ناراحت يا عصباني باشد علائم رفتاري او پيشاپيش اين موضوع را به شما هشدار مي دهند .

علائم منفـي زبـان رفتـار:
– نوك پاهـا در جهت مخالـف شماست يا به سمت درب خـروجي است
-تمـاس چشمـي محدود
-تكان دادن سريع سـر به جهـت تائيـــد
– لمس كردن و ماليدن پشـت گـردن
– نگـاه كردن به سقـف وآسمـان
– چرخـيدن به دور واطــراف و سـاير اشـاراتي كه در بــالا به آنهــا اشاره شد.

چشمها

سطح چشمها:

در یك گـروه، مـعمـولا فـردی كـه سطح دیـد چشمانش از سایرین بالاتر است رهبر محسوب میگردد. هنگامی كه شما ایـستـاده باشید و دیگران نشسته قطعا شما را در موضع قدرت قرار میدهد.

مالش چشم:

زمانی كه فردی چشمش را با انگشت اشاره مالش می دهـد نـشـانـگر فریب و نیرنگ می باشد. از آنجایی كه فرد میـخواهد تماس دیداری را قطع كند بهانه ای بدست می آورد كه به این طرف و آن طرف نگاه كند. ایـن حـركت غیر ارادی یـك افــشـاگر حسابی است كه فرد دارد دروغ می گوید.

چشم برگرداندن:

این معمولا یك علامت مسلم از نیرنگ، گناه و دروغگویی است.

چشمان بسته:

هرگاه چشمان یك فرد برای لحظه ای طولانی تـر از چـشم بر هم زدن متعارف بسته و ابروها نیز برخاسته شود پیـام چنـیـن اسـت: “بـه حرف زدن خود خاتمه بده.”

حركت چشم به سمت بالا:

این نشانه غضب و عصبانیت است.

نگاه مختصر به اطراف:

این ژستی خـجـالت گـونه و عشوه گرانه است. فرد جسورانه خیره میشود در حالیكه سرش را پایین انداخته و به سمت مخالف كج میكند. اشـاره بـر كمرویی بی باكانه دارد.

نگاه ممتد:

این بی تردید یك نشانه گرایش جنسی است. شخصی كه تماس چشمی برقرار می كند، چشم برگردانده، سپس مجددا به چشمان شما نگاه

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: زبان بدن یا تن گفتاری چیست,زبان بدن,تن گفتاری,body language,زبـان رفتـار,تعریف زبان بدن ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
تحقیق-زبان-بدن-یا-تن-گفتاری-چیست؟
تحقیق زبان بدن یا تن گفتاری چیست؟
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 80
حجم فایل: 1651
قیمت: 7000 تومان

بخشی از متن:
زبان بدن

مقدمه. 9
علائم منفـي زبـان رفتـار: 12
دست دادن بسیار محكم: 15
دست دادن با هر دو دست: 15
حركت انگشت: 16
دستهای پـنهان: 16
دستها به روی زانو: 16
مناره كردن انگشتان: 16
مشت پوشیده شده با دست باز: 16
پرتاب دست: 16
قلاب كردن دستها پشت سر: 17
بازی كردن با حلقه ازدواج: 17
تكان بیقرار دستها: 17
دست زدن به كراوات: 17
دست كشیدن در میان موها: 17
تكان دادن پاها: 17
انداختن پاها روی هم در ناحیه زانو: 18
قوزك پا روی زانو: 18
انداختن پا روی هم در ناحیه قوزك: 18
به هم پیچیدن پاها: 18
قفل كردن پاها: 18
دست ها 19
خم كردن بازوها: 19
دستها به پشت: 19
دستها به جلو: 19
دستهای قلاب شده: 19
دستهای تا شده: 19
دراز كردن دست : 19
دست به كمر بودن: 20
شانه بالا انداختن: 20
راست قامت ایستادن: 20
گامهای كوتاه-بلند: 20
احوالپرسی دوستانه: 20
رویارویی نزدیك: 20
بی رغبتی: 21
گرفتن گردن: 21
بی قراری(وول خوردن.. 21
كشیدن شلوار: 21
به دیوار تكیه زدن: 21
ارتباط نزدیك: 21
نزاع: 22
تعظیم كردن: 22
زبان بدن (موی سر. 22
سخـن آخـر : 26
زبان بدن چه تاثیری بر روی اعتماد به نفس شما می‌گذارد؟. 27
چند ترفند عالی برای اینکه بتوانیم زبان بدن دیگران را بخوانیم.. 28
فریبندگی، همیشه هم بد نیست... 28
درخواست من: نیت‌های خوب داشته باشید. 29
زبان بدن چه تاثیری بر روی اعتماد به نفس شما می‌گذارد؟. 29
بخش ۱: نگرش و زبان بدن.. 29
احساس امنیت کنید و از خود اطمینان نشان دهید. 29
همه دوست هستند، مگر غیر از این ثابت شود. 30
همه لایق احترام هستند، مگر غیر از این ثابت شود. 30
همه را دوست بدارید، مگر ثابت شود لیاقتش را ندارند. 30
چطور تنفر از دیگران را کنار بگذاریم.. 30
همیشه به این فکر کنید که چه کاری می‌توانید برای دیگران انجام دهید. 31
بخش ۲: حالت بدن.. 31
صاف اما راحت بایستید. 31
صاف بنشینید، اما خشک نباشید. 32
اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی.. 32
همیشه در بخش میانی بدن‌تان کمی کشش داشته باشید. 32
پاهایتان را به عرض لگن از هم جدا کنید. 33
بخش ۳: وارد شدن به یک اتاق.. 33
طوری لبخند بزنید که خوشحالی‌تان را از بودن در آن جمع نشان دهد. 33
با حاضران سلام و احوالپرسی کنید. 33
ابراز احساسات؛ چگونه احساسات‌مان را به درستی بیان کنیم.. 34
برای دوستان (فرضی) دست تکان دهید. 35
بخش ۴: آداب دست دادن.. 36
محکم و در عین حال آرام دست دهید. 36
هنگام دست دادن ارتباط چشمی برقرار کنید. 36
طوری لبخند بزنید گویی دیدن آنها روز خوبی را برای شما رقم زده است... 36
چرا یادگیری زبان بدن برای مدیرها اهمیت دارد؟. 37
بخش ۵: موضع‌گیری بدنی.. 37
موضع گیری باز داشته باشید. 37
زاویه بدن‌ خود را به سمت فردی که با او صحبت می‌کنید تنظیم کنید. 37
به اشیاء تکیه ندهید. 37
وقتی به چیزی تکیه می‌دهید، حالت بدن را فراموش نکنید. 37
بخش ۶: صورت... 38
از صورت خُنثای خود چهره‌ا‌ی شاد را به نمایش بگذارید. 38
تماس چشمی را ناگهان قطع نکنید. 38
چگونه لبخند بزنیم.. 39
۱۰ عادت زبان بدن برای افزایش کاریزما 39
تکنیک‌ها و عادات... 39
کارهای طرف مقابل را قرینه کنید. 39
حرکات قرینه‌ای.. 40
چگونه کارت ویزیت خود را ارایه دهیم؟. 41
گزیدن لب ها به چه معناست؟. 46
علایم چشم در رفتارهای روزانه (بخش اول) 47
در دست گرفتن مچ، ساعد، بازو 47
زبان بدن فروشنده چه تاثیری دارد؟. 48
تماس چشمی در کشورهای شرق آسیا چگونه است؟. 49
بازاریابی مدرن و زبان بدن.. 50
زبان بدن " حالات مختلف کف دست" به چه معناست؟. 51
۱. دید حاشیه ای گسترده تر زنان.. 53
۲.دست و پای ضربدری.. 53
۳. سه کاربرد کلی زبان بدن.. 53
۴. شش حالت چهره ( زبان صورت... 53
۵. سرتان را کج کنید. 53
۶. چرا این قدر پلک می زنید؟. 54
۷. خودتان را بغل کنید. 54
۸. لبخند دوشن یادتان نرود. 54
۹. مردان دو شاخه می ایستند. 55
۱۰. بله! با بدن تان اطلاعات را منتقل می کنید. 55
۱۱. زنان از هم تقلید می کنند. 55
۱۲. چرا پاهایتان را باز می کنید. 55
۱۳. خنده ی زنان نشانه ی مجذوب شدن است... 55
۱۴. چرا پنجه به پنجه اید و چرا نیستید. 55
۱۵. ارتباط چشمی: مردانه ، پرخاشگرانه، یا….... 56
۱۶. وارث اجداد میمون مان هستیم.. 56
۱۷. دارید واکنش گریز نشان می دهید. 56
۱۸. می خواهید دست دیگران را بو کنید. 56
۱۹. چرا چشمتان را می بندید. 56
۲۰. دارید به خودتان آرامش می دهید. 56
۲۱. بله! معذب هستید. 57
۲۲. چرا گردن تان را لمس و نوازش می کنید. 57
۲۳. با گردن تان استرس تان را دور می کنید. 57
۲۴. با «شبه پاکسازی پا» به آرامش می رسید. 57
۲۵. با گردش هوا خودتان را آرام می کنید. 57
۲۶. هشت زبان بدن دروغگویان.. 58
۲۷. زنان با کیف پول حرف می زنند. 58
۲۸. نشانه ی صلیب است... 58
۲۹. بی حرکت داستان می گویید. 58
۳۰. اولین کتاب زبان بدن.. 58
۳۱. شق و رق ایستادن نشانه ی باروری است... 58
۳۲. چرا فضای بیشتری اشغال می کنید. 58
۳۳. چرا حرکات پا را تقلید می کنید. 59
۳۶. چرا ناگهان پای تان تکان خورد. 59
۳۷. ستون کردن دست ها زیر چانه عاشقانه است... 59
۳۸. چرا ناگهان دست به سینه شدید. 60
۳۹. با پاهای باز سلطه جویی می کنید. 60
۳۱ راه برای درک زبان‌ بدن زنان.. 60
۴۰. چرا سینه تان را باد یا عریان کردید. 60
۴۱. چرا شانه بالا می اندازند. 60
۴۲. با دستان به کمر دورشان می کنید. 60
۴۳.با دستان به کمر قدرت طلبی می کنید. 61
۴۴. چرا این بار به این صورت دست به کمر شدید. 61
۴۵. چرا دستانش در کمبرندش بود. 61
۴۶. چرا به جشمام زل زده بود. 61
۴۷. چرا دستشانش را پشت سرش قفل کرده بود. 61
۴۸. آن نوک انگشتان روی میز به چه معنی است... 61
۴۹. بازوی اش را لمس کن.. 61
۵۰. کی باید با لب های پر نفس تان را بیرون دهید. 62
۵۱. چرا انگشتان تان دو دست اش را روی هم قرار داده یود. 62
۵۲. دست های تان را فشار ندهید. 62
۵۳. منظور از آن انگشتان شصت چه بود. 63
۵۴. کودکان نابینا هم زبان چشم دارند. 63
۵۵. انگشتان شصت تان را در جیب تان پنهان نکنید. 63
۵۶. چرا مج دستش را بیرون انداخته بود. 63
۵۷. اگر زبان بدن ندارد دارد دروغ می گوید. 64
۵۸. چرا آن حرکات ریز را داشت... 64
۵۹. بدن تان قبل از مغزتان واکنش نشان می دهد. 64
۶۰. کافی است لبخند بزنید. 64
۶۱. گردنش چه می گفت... 64
۶۲. چرا چپ جپ نگاه می کند. 64
۷ راز قدرتمند زبان‌ بدن برای رسیدن به موفقیت... 64
۶۳. ژست قدرت بگیرید. 65
۶۴. بدن برتر از صورت آمد پدید. 65
۶۵. از شصتت درست استفاده کن.. 65
۶۶. مردمک چشم تان حرف می زند. 65
۶۷. چرا منجمد شده بود. 65
۶۸. چرا سر به زیر داشت... 66
۶۹. بدن تان را هم سو و آینه کنید. 66
۷۰. نابیناها هم با بدن حرف می زنند. 66
۷۱. زبان بدن گشاده رو داشته باشید. 66
۷۲. محکم بایستید. 66
۷۳. چرا انگلیسی ها تماس بدنی ندارند. 66
۷۴. آرنج تان را خم نکنید. 67
۷۵. با انگشت اشاره نروید. 67
۷۶. بیشتر با صورت حرف می زنید تا با دهان.. 67
۷۷. زبان بدن موثرترین است... 67
۷۸. کف دست تان را نشان بدهید. 67
۷۹. با خنده هشدار می دهید. 67
۵ ترفند زبان‌ بدن برای بالا بردن اعتماد به نفس.... 67
۸۰. زنان زبان بدن را بیشتر تحلیل می کنند. 67
۸۱. زنان زبان بدن را بهتر می فهمند. 68
۸۲. تکان دادن سر یعنی چه. 68
۸۳. گوش ها چه می گویند. 68
۸۴. کجا باید بوسید. 68
۸۵. پس گردنی نزنید. 69
۸۶. چرا تف می کنند. 69
۸۸. چرا دستانش را ان قدر تکان می داد. 69
۸۹. شصت و انگشت کوچک چه می گویند. 69
۹۰. چرا فاصله دارند. 69
۹۱. چرا دستان و پاهاش قفل اند. 70
۹۳. چرا کمتر می خندید. 70
۹۴. سفیدی چشم نگاهتان را لو می دهد. 70
۹۵. دارد با چشم عشوه می آید. 71
۹۶. به حباب شان وارد نشوید. 71
۹۷. اوتیسمی ها زبان بدن نمی دانند. 71
بلند بایستید و فضا را بپذیرید. 71
وضعیت خود را عریض‌تر کنید. 72
تن صدای خود را پایین‌تر آورید. 72
جمع‌آوری قدرت را آزمایش کنید. 72
به ژست قدرت ضربه بزنید. 72
تماس چشمی مثبت را حفظ نمایید. 73
با دستان خود صحبت کنید. 73
از حالت باز استفاده کنید. 73
برج را آزمایش کنید. 73
رفتار عصبی خود را کاهش دهید. 74
بخندید. لبخند تأثیر قدرتمندی روی ما دارد. 74
دست دادن خود را کامل کنید. 74
زبان بدن یک مرد و زن عاشق.. 74
زبان بدن در روابط عاشقانه. 75
خواندن زبان بدن زن و مرد عاشق.. 76
زبان بدن افراد عاشق.. 76
نشانه های زبان بدن زن و مرد عاشق.. 78
منابع.. 80

مقدمه

يكي از مهم ترين خصوصيات انسان كه او را نسبت به ساير موجودات برتري مي دهد قدرت تكلم و سخن گفتن اوست. او مي تواند با به كارگيري كلمات و جملات احساسات و نيات دروني اش را بيان كند و ديگران را از آن آگاه نمايد.

از طرفي خواسته يا ناخواسته در فضايي كه آن را سكوت و خاموشي مي ناميم و با زبان بي زباني تنها با آنچه «body language» يا زبان حركات بدن و اجزاي آن خوانده مي شود، مي تواند به خوبي احساسي را انتقال داده يا معناي كلامي را تغيير دهد. هرگز اظهار دوستي و علاقه شخصي در حالي كه اخم كرده و ترشرويي نشان مي دهد، قابل قبول نيست. بنابراين به كارگيري اين ۲ زبان در يك جهت و راستا مي تواند به خوبي در بيان هيجانات، عواطف و احساسات به كار رود. اما در ميان دنياي خاموش و بي زباني، زبان هاي گوياي ديگري هم هستند.

زبان بدن شامل دو قسمت است . یکی زبان حرکات بدن و دیگری زبان آرایش و ظاهر بدن :

بازکردن دکمه های کت:

افرادی که باشما بی ريا وصميمی هستند غالباٌ دکمه های کت خود را باز کرده يا حتی آنرا از تن در می آورند اما در يک مذاکره رسمی اينچنين نيست . در اين شرايط افراد زمانی کت خود را در می آورند که امکان دسترسی به توافق وجود داشته باشد , به عبارت ديگر هرقدر هوای اطاق گرم باشد اگر طرفين احساس دسترسی بهتوافق را نداشته باشند کتشان را در نمی آورند.

انداختن پاروی پا:

در هنگام مذاکرات هر گاه يکی از طرفين يا هر دو ی آنها پاهای خودرا روی هم می اندازند نشانه اين است که وارد مرحله جديدی از مذاکره می شويد , مرحله ايی که امکان تفاهم کمرنگ می شود . اگر انداختن پا روی پای ديگر با گذاشتن دستها در زير بغل بصورت ضربدر همراه باشد اوضاع وخيم تر است و بايد يک فکر جدی برای تغيير وضعيت انجام دهيد تا طرف مقابل از حالت تدافعی خارج شود.

کشيدن دست به چانه :

اين علامتی از زبان رفتار است که در هنگام تصميم گيری بکار می رود. کشيدن دست به روی چانه معمولا” با حالتی از چهره همراه است که در آن چشم ها کمی جمع می شود. افرادی ديگر ممکن است در اين حالت لب بالايی را لمس کنند وآنرا بکشند و بعضی مردها با سبيل يا ريش خود بازی کنند که همگی دليل بر تعمق و ارزيابی است. در بازی شطرنج نيز افرادی که قرار است حرکت بعدی را انجام دهند در بسياری از موارد چنين اشاره ا

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: زبان بدن یا تن گفتاری چیست,زبان بدن,تن گفتاری,body language,زبـان رفتـار,تعریف زبان بدن ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
طرح-تعالی-متوسطه-سال-97-96
طرح تعالی متوسطه سال 97-96
فرمت فایل دانلودی: .rar
فرمت فایل اصلی: doc
حجم فایل: 14645
قیمت: 15000 تومان

بخشی از متن:
برنامه عملیاتی طرح تعالی برای متوسطه

فرمت فایل ورد و قابل ویرایش

تعداد فایل ها 5قسمت و 5 عدد

فایل برنامه عملیاتی 9 محور 23 صفحه

فایل برنامه سالانه و خود ارزیابی 30 صفحه

فایل مشخصات مدرسه 35

صفحه فایل تقویم اجرایی 10 صفحه

درطرح تعالی مدیریت کیفیت مدار با محوریت سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی، مشاركت همه كاركنان ، دانش آموزان و اولیاء در ادره آموزشگاه یکی ازمهمترین اهداف میباشد. بالا بردن کیفیت آموزش به موازات پیشرفت های علمی روز و فناوری های نوین و داشتن دانش آموزانی فعال و جویای علم وحتی فراتر از این تولیدکننده علم از دیگر اهداف مهم این طرح است. در این راستا مدرسه نهادی خودارزیاب است و هرماهه غربالگری شده و نقاط ضعف شناسایی می شود و از دیگر سو سعی در تقویت نقاط بهبود می شود. فارق التحصیلان این آموزشگاه دارای بالندگی واعتماد به نفس خواهند بود. علائق دانش آموزان جهت همکاری در ایجاد نظم در آموزشگاه و همزمان ایجاد نشاط و پاکیزگی شناسایی شده و مدیر و کارکنان جهت استاندارد سازی محیط آموزشی و اداری مدرسه برنامه ریزی مناسبی را اجرا می کنند.

محورهای اجرایی این طرح: 1- تببين چشم انداز؛ رسالت و تدوين عمل برنامه عمل 2- توسعه ي توانمندي ها و مشاركت نيروي انساني 3- استقرار نظام ياددهي- يادگيري 4- توسعه ي مشاركت دانش آموزان در اداره ي مدرسه 5- توسعه ي مشاركت اولياء و نهاد هاي اجتماعي در امور مدرسه 6- نشاط و سلامتي در مدرسه 7- مديريت امور اجرايي و اداري 8- فعاليت هاي مكمل و فوق برنامه 9- برقراري نظام رشد آفرين انگيزشي

فصل اول

مقدمه فایل اهداف دوره شامل زیستی سیاسی و اعتقادی مدرسه در افق 1404 بیانیه ماموریت چشم انداز مدرسه ماموریت مدرسه میثاق نامه دانش آموزان میثاق نامه معلمان دبیران میثاق نامه کارکنان میثاق نامه اولیا چرخش های تحول آفرین صورتجلسه تاییدیه شورای مدرسه اطلاعات شناسنامه ای آموزشگاه جدول اطلاعات تعداد کلاس جدول اطلاعات فیزیکی وضعیت تجهیزات اداری جدول مشخصات آموزشگاه بررسی وضعیت مدرک تحصیلی اولیا بررسی وضعیت مشاغل اولیا بررسی شاخص های اساسی آموزشگاه وضعیت پیشرفت دانش آموزان

فصل دوم

برنامه فرم های تحلیل محیطی و برنامه عملیاتی جدول های برنامه تدوین عمل توسعه توانمندی های مشارکت انسانی استقرار نظام یاددهی یادگیری توسعه و مشارکت دانش آموزان در امور مدرسه توسعه و مشارکت اولیا در امور مدرسه سلامت و تربیت بدنی و ایمنی فعالیت مکمل و فوق برنامه برقراری نظام رشد افرینی مدیریت امور اداری و اجرایی تقویم اجرایی بهبود مدیریت مدرسه

فصل سوم

فرم های نظارت و ارزیابی جدول کنترل نظارت و ارزیابی شامل مشارکت دانش آموزان استفاده از ظرفیت های یادگیری زمینه سازی هم اندیشی و تبادل تجربه گروه ها حضورفعال کار کنان و پرسنل در مسابقات فراهم نمودن تجهیزات بهره گیری معلمین از طرح درس یادگیری فعال و روش های یادگیری خلاق استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات تولید محتوا و ابزار آموزشی شناسایی دانش آموزان در معرض افت تحصیل وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان .جداول تقویم اجرایی سال96-97 جداول زمان بندی جلسات شورا جداول زمانبندی جلسات انجمن جداول جلسات شورای دانش آموزی

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: دانلود طرح تعالی متوسطه سال96 ,دانلود رایگان طرح تعالی متوسطه سال96 ,دانلود طرح تعالی متوسطه ,دانلود رایگان طرح تعالی متوسطه ,فایل فرهنگیان دانلودنمونه برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدرسه 96 ,دانلود فایل فرهنگیان دانلودنمونه برنامه سالانه ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-آموزش-مهارت-های-زندگی-و-نقش-مشاوره
پاورپوینت آموزش مهارت های زندگی و نقش مشاوره
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pptx
تعداد صفحات: 32
حجم فایل: 4041
قیمت: 5000 تومان

بخشی از متن:
مهارتهاي زندگي به مهارتهايي گفته مي شود كه باعث افزايش توانايي رواني _‌ اجتماعي افراد مي شود و فرد را قادر مي سازد كه به طور مؤثر با مقتضيات و كشمكش هاي زندگي رو برو شود . هدف اصلي در واقع افزايش توانايي رواني _ اجتماعي و در نهايت پيشگيري از شكل گيري رفتارهاي آسيب رسان به بهداشت و سطح سلامت و روان افراد است . در واقع يادگيري مهارتهاي زندگي موجب افزايش " ظرفيت هاي روان شناختي " شده و توانايي شخص را در مواجهه با انتظارات و سختي هاي زندگي روزمره افزايش مي دهد . هر قدر ظرفيت روان شناختي بالاتر و بيشتر باشد به همان اندازه شخص قادر خواهد بود سلامت رواني _ رفتاري خود را در سطح بهتري نگه داشته و با شيوه اي مثبت ، سازگارانه و كار آمد به حل و فصل مشكلات بپردازد .

مهارتهاي زندگي شامل مجموعه اي از تواناييهاست كه قدرت سازگاري مثبت و كارآمد را افزايش مي دهد . در نتيجه شخص قادر مي شود بدون اينكه به خود يا ديگران صدمه بزند مسؤو ليتهاي مربوط به نقش اجتماعي خود را بپذيرد و با چالش ها و مشكلات روزانه زندگي به شكل مؤثر رو به رو شود . محققان تأ ثير مثبت مهارتهاي زندگي را در كاهش سوء مصرف مواد استفاده از ظرفيت ها و توانمنديها ي هوشي و شناختي ، پيشگيري از رفتارهاي خشونت آميز، افزايش خود اتكايي، اعتماد بنفس، افزايش خودكارآمدي، ارتباط مؤثر و ساير تواناييهاي رواني_ اجتماعي را مورد تأ ييد قرار داده اند . اين مهارتها به عنوان روش عام پيشگيري از آسيب هاي فردي و اجتماعي مورد تأكيد بوده است . فرايند نقش مهارتهاي زندگي در ارتقاء بهداشت روان را به شكل زير مي توان نشان داد.

1- تمرین و تکرار در عمل
2- کسب مهارت های زندگی
3- کسب دانش
4- رفتار کارآمد
5- نگرش و اثرهای مثبت
6- پیشگیری از مشکلات و ارتقای بهداشت روان

يادگيري موفقيت آميز مهارتهاي زندگي كه بر اثر تمرين و تكرار حاصل مي شود ، نگرش فرد را در مورد خود و ديگران به طور مثبت تحت تأثير قرار مي دهد، علاوه بر اين، نگرش ديگران را نيز در مورد فرد تغيير مي دهد . و اين اصل دو سويه ( تغيير نگرش خود و ديگران ) ارتقاي بهداشت روان را شتابي دو چندان مي بخشد .

اثرات كاربرد مهارتهاي زندگي

الف: افزايش سلامت رواني و جسمي شامل:
- تقويت اعتماد به خويشتن و احترام به خود
- تجهيز اشخاص به ابزار و روش هاي مقابله با فشارها محيطي و رواني
- كمك به تقويت و توسعه ارتباطات دوستانه ، مفيد و سالم
- ارتقاي سطح رفتار هاي سالم و مفيد اجتماعي

ب: پيشگيري از مشكلات رواني ، رفتاري و اجتماعي شامل :
- مصرف سيگار و سوء مصرف مواد مخدر
- بروز اختلالات رواني و مشكلات رواني _ اجتماعي
- خود كشي در نوجوانان و جوانان
- رفتارهاي خشونت آميز
- شيوع ايدز
- بي بند و باري جنسي
- افت و كاهش عملكرد تحصيلي

انواع مهارتها

مهارتهاي ده گانه اي كه سازمان جهاني بهداشت بر آن تأكيد داشته است عبارتند از :

1- مهارت خود آگاهي
2- ارتباط
3- روابط بين فردي
4- تفكر نقادانه
5- تفكر خلاق
6- تصميم گيري
7- حل مسأله
8- مقابله با فشار
9- مقابله با هيجانهاي ناخوشايند
10- همدلي
با آموزش اين مهارتها و تمرين آنها در عمل افراد ياد مي گيرند كه زندگي صحيح يك مهارت كلي است كه مي توان با ماهر شدن در اجزاء آن ( خود آگاهي، همدلي ،‌مقابله با هيجانهاي منفي و ...) به احساس رضايت و آرامش دست يافت.

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: آموزش مهارت های زندگی و نقش مشاوره,مهارتهای زندگی,مشاوره و روانشناسی,انواع مهارتهای زندگی,مهرت تصمیم گیری,تفکر خلاق,تأثير مثبت مهارتهاي زندگي,تعریف مهارت های زندگی ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
تحقیق-آموزش-مهارت-های-زندگی-و-نقش-مشاوره
تحقیق آموزش مهارت های زندگی و نقش مشاوره
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 30
حجم فایل: 132
قیمت: 5000 تومان

بخشی از متن:
فهرست

مقدمه: 2
تعریف مهارت های زندگی : 3
تأثیر مثبت مهارتهای زندگی: 4
انواع مهارتهای زندگی.. 7
۱. تصمیم گیری: 7
۲. حل مساله: 8
۳. تفکر خلاق.. 8
4- روابط موثر اجتماعی.. 9
تأثير مثبت مهارتهاي زندگي: 11
انواع مهارت هاي زندگي: 11
تعریف مهارتهای ده گانه. 22
1- خود آگاهی.. 22
2- همدلی.. 22
3- ارتباط موثر. 22
4- روابط بین فردی... 23
5- توانایی مدیریت هیجانها 23
6- توانایی مقابله با استرس.... 23
7- حل مساله. 23
8- تصمیم گیری.. 23
9- تفكر خلاق.. 23
اثرات كاربرد مهارتهاي زندگي.. 28
منابع.. 30
مقدمه:

را حل مشکلات و معضلاتی که در حوزه دانش آدمی قرار نمی گیرد ، نقش مشاوره از جایگاه خاصی برخوردار است ، هنگامی که مشاور فرد را در جهت حل مسئله ای یاری و هدایت می‌نماید .

ابتدا ، زمینه های مناسب برای درک و فهم سئوال یا مسئله را فراهم می آورد و به مراجع خود کمک می کند تا اطلاعات لازم برای حل مشکل را از طریق مجاری مناسب کسب نمایند و قادر شوند که اطلاعات اصلی و کمکی را از اطلاعات حاشیه ای که یاریگر او نیستند جدا سازد .

آنگاه باید فرد ترغیب شود تا به راه حل های متفاوت بیندیشد وبرای هر راه حل نتیجه نهائی آن را پیش بینی نماید ، انتخاب بهترین روش حل مسئله و بازبینی فعالیت پسندیده حل مسئله از دیگر اقدامات مراجع در حل بهینه مشکلات است

با نگاهی جامع به فعالیت های فوق و بررسی جایگاه مشاوره به این نتیجه مهم می‌رسیم که وجود مشاورانی آگاه و مجرب در جهت یاری کردن به انسانهای دارای مشکل ، ضرورت تام خواهد داشت ، آنان همواره در صدد آن هستند که فضائی فراهم آورند که فرد مبتکر و مستقل اندیش بار آید ، از قید محدودیت ها رهایی یابد و در حل مسائل زندگی خود موفق باشد .

انسان در تعاملات حياتي خود با محيط اجتماعي واجد صفاتي خاص مي شود . مهم ترين تأثيراتي كه محيط زندگي بر رفتار به جاي مي گذارد از طريق احساسات و عواطف است و همين ها است كه نگرش آدمي را تحت تأثير قرار داده ، تغييراتي اساسي را رقم خواهد زد و نهايتاً‌ در اين تعاملات آدمي تجربياتي را كسب مي كند که پس از تكرار و تمرين رفتارها ، مهارت هائي را به وجود مي آورد.

مهارت هاي زندگي عبارتند از: مجموعه اي از توانائي ها كه زمينه سازگاري و رفتار مثبت و مفيد را فراهم مي آورند ، اين توانائي ها فرد را قادر مي سازند كه مسئوليت هاي نقش اجتماعي خود را بپذيرد و بدون لطمه زدن به خود و ديگران با خواست ها ، انتظارات و مشكلات روزانه ، به ويژه در روابط بين فردي به شكل مؤثري روبرو شود

پژوهشگران معتقدند تعدادي از مهارت هاي كسب شده پايه فعاليت هاي مربوط به ارتقاي بهداشت روان را سبب خواهد شد.

آدمی در مسیر تکاملی خود مالک منابع و وسائلی برای زندگی مؤثر است ، اوست که می‌تواند خود را در زمان حال تجربه کند و گذشته و آینده را از طریق به یاد آوردن و پیش بینی وقایع به تجربه در آورد.

خداوند متعال نیز آدمی را آگاه و مسئول آفریده است تا بتواند از طریق آگاهی های خود ، قادر به انتخاب باشد و مسئولیت رفتارهای نهان و آشکار خود را بپذیرد و توانائی آن را به دست آورد که پاسخ های مناسبی به محرک های درونی و بیرونی خود ارائه نماید و به عنوان موجودی متکامل شامل جسم ، هیجانات، افکار ، احساسات و ادراکات در محیطی مناسب به اصلاح و تعادل رفتار خود بکوشد و خود را به شکوفائی برساند

برای دستیابی به فضائل ، موانع و دردها و رنج ها ی فراوانی در برابر انسان است .اگر آدمی بتواند بر مشکلات خود فائق آید و از سدهای پیش راه بگذرد ، نگهداشتن و پایداری فضیلت‌های به دست آمده را آسان از دست نمی دهد و چنان چه فرزندان ما به این حکمت زیبا در کسب فضائل آگاه شوند قطعاً در بردباری و شکیبائی ها استوارتر خواهند بود.

نقش مشاور نیز در این مسیر تکاملی نقشی حساس و مؤثر است ، آگاه کردن آدمی به چگونگی مقابله و مبارزه با مشکلات ، پشتیبانی و حمایت از مراجعان و تقویت روحیه و بالا بردن ظرفیت های احساسی و روانی آنان از نکات ممتاز کارکرد او در کمک به کسب فضائل است و تلاش های او در جهت تقویت خود باوری ، اعتماد به نفس و استقلال زمینه های تکامل و تقرب آدمی را به منبع والای پاکی ها فراهم خواهد نمود.

تعریف مهارت های زندگی :

مهارت های زندگی عبارتند از: مجموعه ای از توانائی ها که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می آورند ، این توانائی ها فرد را قادر می سازند که مسئولیت های نقش اجتماعی خود را بپذیرد و بدون لطمه زدن به خود و دیگران با خواست ها ، انتظارات و مشکلات روزانه ، به ویژه در روابط بین فردی به شکل مؤثری روبرو شود

انسان در تعاملات حیاتی خود با محیط اجتماعی واجد صفاتی خاص می شود . مهم ترین تأثیراتی که محیط زندگی بر رفتار به جای می گذارد از طریق احساسات و عواطف است و همین ها است که نگرش آدمی را تحت تأثیر قرار داده ، تغییراتی اساسی را رقم خواهد زد و نهایتاً‌ در این تعاملات آدمی تجربیاتی را کسب می کند که پس از تکرار و تمرین رفتارها ، مهارت هائی را به وجود می آورد.

پژوهشگران معتقدند تعدادی از مهارت های کسب شده پایه فعالیت های مربوط به ارتقای بهداشت روان را سبب خواهد شد.

تأثیر مثبت مهارتهای زندگی:

مهارتهای زندگی شخص را قادر می سازند تا دانش ، نگرش و ارزش های وجودی خود را به توانائی های واقعی و عینی تبدیل کند و بتواند از این توانائی ها در استفاده صحیح تر نیروهای خود بهره گیرد و زندگی مثبت و شادابی را برای خود فراهم سازد.

شخصی که از مهارتهای زندگی در مراوده و ارتباط با دیگران کمک می گیرد به احراز موفقیت‌های ذیل نائل خواهد شد

الف : قدرت تحمل نسبت به نظرات مختلف و احساس امنیت نسبت به گفتار دیگران
ب : انجام بموقع کار با توجه به شرایط زمان و مکان
ج : برنامه ریزی و کوشش در امور مفید و دوری از هر کار بی فایده
د : راز داری و کنترل گفتار
هـ : برداشت واقع بینانه از جهان و عبرت آموزی از وقایع تاریخ گذشته
و : تقویت خود پنداره و اتکاء به نفس
ز : استفاده از ظرفیت ها و کنش های هوش

همچنین مهارتهای زندگی اثر مناسبی در جهت کاهش آسیب های فردی و اجتماعی خواهند داشت و با ایجاد نگرش های اصولی و علمی در انتخاب بهترین شیوه در انجام بهینه هر فعالیت نقش مؤثر خود را اثبات خواهند نمود.

انواع مهارت های زندگی:

در معرفی انواع مهارت های زندگی که در ساختار شخصیتی انسانها مشاهده و در عملکرد آدمی نقش های ارزنده ای بجای می گذارد در این مقاله به اختصار سخن گفته خواهد شد ، تعداد و تنوع این مهارت ها در دیدگاههای متفاوت و جوامع مختلف قابل بررسی است ، هدف اصلی ما بررسی نقش سازنده مشاوره در چگونگی ایجاد مهارت های زندگی و گزینش بهینه آن است که می تواند تحول عظیمی را در ساختار زندگی انسان بوجود آورد.

تعدادی از مهارت های زندگی بشرح ذیل ارائه خواهد شد.

1-تصمیم گیری
2- حل مسئله
3- تفکر خلاق
4- تفکر انتقادی
5- روابط مؤثر اجتماعی
6- خودشناسی
7- همدلی
8- انعطاف پذیری

1-تصمیم گیری

انسان به عنوان یک موجود برخوردار از تعقل به مطلوب ترین روش ها در دستیابی به هدف توجه می کند لذا می خواهد در شرایط اطمینان کامل تصمیم گیری نماید.

امروزه ایجاد مهارت در تصمیم گیری بعنوان یکی از پایه ای ترین مهارت های زندگی بشمار می آید ، زیرا زندگی در جوامع پیشرفته ، گسترش ارتباطات اجتماعی و افزایش انتخاب ها را فرا راه اقشار مختلف خاصه جوانان قرار داده است ، انتخاب رشته تحصیلی ، شغل و همسر از جمله موارد مهم تصمیم گیری هستند . تصمیمات صحیح وعقلائی در این موقعیت ها نتیجه‌ای مؤثر در زندگی فرد بجای خواهند گذاشت و از تعارضات و تنش های روانی فرد خواهند کاست .

هر چند تصمیم گیریهای غیر منطقی و نادرست باعث اضطراب و ایجاد افسردگی خواهد شد ولی تصمیم گیری عاقلانه آینده ای روشن را بوجود خواهد آورد و اطمینان و آرامش ویژه ای را به زندگی فرد هدیه خواهد نمود در این صورت است که نقش مشاوره و هدایت های مشاور می تواند بعنوان عنصر آگاهی ونیروی پشتیبان یاری دهنده وی بسوی تصمیم گیری صحیح و اصولی باشد . هر گاه برای تصمیم گیری مطلوب به توانائی های خاص از جمله افزایش خودآگاهی ،‌ درک ارزش های فردی و خانوادگی ،‌ مهارت های انتخاب هدف و روابط مطلوب بینی فردی و... نیاز باشد و تصمیم گیرنده واجد اطلاعات لازم‌، موقعیت مناسب و قدرت استنتاج مناسب نباشد نیاز به مشاوره در صدر امور قرار می گیرد .

دادن اطلاعات مفید و مناسب ، خارج کردن فرد از تأثیرات والقاآت نامناسب اجتماعی‌، دوستان و خانواده و زمینه سازی یک موقعیت ویژه برای تصمیم گیری مستدل ، کافی و مناسب از توانمندیهای یک مشاور در چنین مواقعی است .

حضور مشاور بعنوان یک راهنمای مطلع باعث می شود که اطلاعات و دانسته های لازم را در اختیار تصمیم گیرنده قرار دهد ،‌ نتایج احتمالی هر فعالیت را با تکیه بر تجربه های متفاوت افراد، پیش بینی نماید ، فرد را در فضائی واقعی و حقیقی قرار دهد و با حضور دلگرم کننده خود از اثرات تنش زای لحظه های بحرانی کاسته و محیط آرامی را برای تصمیم گیری عاقلانه افراد فراهم آورد

بدیهی است تصمیم گیری در چنین موقعیتی مقرون به صواب و دارای نتیجه مناسب‌تری خواهد بود که در مجموع تصمیم گیرنده از شک و دو دلی رها شده و انتخابگر راهی خواهد شد که تا اندازه ای به نتایج و تبعات انتخاب خود ، آگاه و مقدمات لازم برای برخورد با موقعیت های حاصل از تصمیم گیری خویش را تمهی

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: آموزش مهارت های زندگی و نقش مشاوره,مهارتهای زندگی,مشاوره و روانشناسی,انواع مهارتهای زندگی,مهرت تصمیم گیری,تفکر خلاق,تأثير مثبت مهارتهاي زندگي,تعریف مهارت های زندگی ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
جزوه-درس-حقوق-ثبت--دانشگاه-پیام-نور-
جزوه درس حقوق ثبت ( دانشگاه پیام نور )
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pdf
تعداد صفحات: 14
حجم فایل: 8944
قیمت: 5000 تومان

بخشی از متن:
توضیحات:
جزوه درس حقوق ثبت (براساس منبع دانشگاه پیام نور ) در قالب فایل pdf و در حجم 14 صفحه به همراه نمونه سوالات تالیفی و نمونه سوالات ادوار گذشته دانشگاه پیام نور با پاسخ نامه کلیدی و تشریحی ، مناسب برای دانشجویان رشته حقوق و حقوق دادرسی اداری با کد رشته های 1223051 و 1223216 .


محتویات محصول :
- نکات مهم و کلیدی بخش های مختلف کتاب در قالب فایل pdf و در حجم 14 صفحه
- 3 نوبت آزمون جامع پیشنهادی با پاسخ نامه کاملا" تشریحی
- نمونه سوالات امتحانی ادوار گذشته دانشگاه پیام نور:
نیمسال دوم 96 - 95 با پاسخ نامه کلیدی ( جدید )
نیمسال اول 96 - 95 با پاسخ نامه کلیدی
نیمسال دوم 95-94 با پاسخ نامه کلیدی
نیمسال اول 95-94 با پاسخ نامه کلیدی
نیمسال دوم 94-93 با پاسخ نامه کلیدی
نیمسال اول 94-93 با پاسخ نامه کلیدی

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: کتاب حقوق ثبت شهری ,جزوه حقوق ثبت,غلامرضا شهری ,دانلود کتاب حقوق ثبت,حقوق ثبت غلامرضا شهری ,حقوق ثبت غلامرضا شهری pdf ,نمونه سوالات حقوق ثبت ,دانشگاه پیام نور,دانلود خلاصه,خلاصه کتاب,حقوق ثبت اسناد و املاک,دانلود جزوه,دانلود رایگان,فر ,
:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-مراحل-مختلف-ساختمان-سازی-و-اجزاء-و-جزئیات-ساختمان
پاورپوینت مراحل مختلف ساختمان سازی و اجزاء و جزئیات ساختمان
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pptx
تعداد صفحات: 109
حجم فایل: 1650
قیمت: 7000 تومان

بخشی از متن:
*سازه بتنی سازه‌ای است که در ساخت آن از بتن یا به طور معمول بتن آرمه (سیمان، شن، ماسه و فولاد به صورت میلگرد ساده یا آجدار) استفاده شده باشد. در ساختمان در صورت استفاده از بتن آرمه در قسمت ستون‌ها و شاه تیر‌ها و پی، آن ساختمان یک سازه بتنی محسوب می‌شود.
ساختمان اسکلت بتنی ساختمانی است که در آن اعضا باربر فشاری یا ستونها از نوع بتن آرمه است که در محل قالب بندی و اجرا می گردند همچنین تمام تیرها اصلی هم از نوع بتنی است و دیوار برشی هم که برای مقابله با نیروهای جانبی مورد استفاده قرار می گیرد از نوع بتنی است .
*
گودبرداری بعد از پیاده کردن نقشه و کنترل آن در صورت آن در صورت لزوم اقدام به گودبرداری می‌نمایند. گودبرداری برای آن قسمت از ساختمان انجام می‌شود مانند موتورخانه‌ها وانبارها و پارکینگ‌ها و غیره. همچنین گودبرداری برای رسیدن به خاکی که مقاومت لازم برای تحمل بار ساختمان داشته باشد نیز انجام می‌شود. ظاهراً‌ حداکثر عمق مورد نیاز برای گودبرداری تا روی پی می‌باشد بعلاوه چند سانتی متر بیشتر برای فرش کف و عبور لوله‌ها (در حدود 20 سانتی‌متر که 6 سانتی‌متر برای فرش کف و 14 سانتی‌متر برای عبور لوله‌ می‌باشد). ولی گاهی اوقات گودبرداری را تا زیر پی ادامه می‌دهند در این صورت قالبندی وشناژبندی و آرموتور بندی راحت‌تر امکان پذیر می‌شود. و ثانیاً‌ پی‌های ما تمیزتر و درستر خواهد بود و در ثانی می‌توانیم خاک حاصل از چاه کنی و همچنین تفاله‌های ساختمان را در فضای ایجاد شده بین پی‌ها بریزیم که این مطلب از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشد. زیرا معمولاً‌‌ در موقع گودبرداری کار با ماشین صورت می‌گیرد و درصورتیکه برای خارج نمودن تفاله‌ها و خاک حاصل از چاه فاضلاب از محیط کارگاه می‌باید از وسایل دستی استفاده نماییم که این امر مستلزم هزینه بیشتری نسبت به کار ماشین می‌باشد. البته در مورد پی‌های نواری این کار عملی نیست زیرا معمولاً‌ پی‌سازی در پی‌های نواری با شفته آهک می‌باشد که بدون قالب‌بندی بوده و شفته آهک در محل پی‌های حفر شده ریخته شده می‌شود در این صورت ناچار هستیم در ساختمان‌هایی که با پی نواری ساخته می‌شود اگر گودبرداری نیاز داشتیم گودبرداری را تا روی پی ادامه می‌دهیم چنانچه در گودبرداری در زمینهایی که آبهای تحت العرض در سطح بالا قرار دارد در محل گودبرداری آب جمع شود بهتر است که حوضچه کوچکی در وسط گودحفر نموده و آبهای جمع شده را با توجه به سرعت جمع شدن به وسیله سطل یا پمپ به خارج منتقل کنیم.

*
با توجه به این که کلیه بار ساختمان به وسیله دیوارها یا ستونها به زمین منتقل می‌شود در نتیجه ساختمان باید روی زمین قابل اعتماد بوده و قابلیت تحمل بار ساختمان را داشته باشد بنا گردد. برای دسترسی به چنین زمینی ناچار به ایجاد پی برای ساختمان می‌باشیم. همچنین برای محافظت پایه ساختمان و جلوگیری از تاثیر عوامل جوی نیز باید حداقل پی هایی که به عمق50 تا 40 سانتی‌متر حفر کنیم.
ابعاد پی عرض و طول و عمق پی‌ها کاملاً‌ بستگی به وزن ساختمان و قدرت تحمل خاک محل ساختمان دارد. در ساختمانهای بزرگ قبل از شروع کار بوسیله آزمایشات مکانیک خاک (که به دو طریقه بارگذاری و وزن مخصوص انجام می‌شوند) قدرت مجاز تحملی زمین را تعیین نموده و از روی آن مهندس محاسب ابعاد پی را تعیین می‌نمایند.
*
آرماتور بندی از حساس‌ترین و با دقت‌ترین قسمتهای ساختمانهای بتنی می‌باشد زیرا همان طوریکه قبلاً‌ گفته شد کلیه نیروهای کششی در ساختمان بوسیله میلگرد‌ها متحمل می‌شوند بدین لحاظ در اجرا آرماتور بندی ساختمان‌های بتنی باید نهایت دقت به عمل آید برای تعیین قطر و تعداد میلگردهای هر قطعه بتنی دو منبع تعیین کننده وجود دارد اول محاسبه دوم آئین نامه در مورد اول مهندس محاسب با توجه به مشخصات قطعه بتنی قطر میلگرد را تعیین نموده و در نقشه‌های مربوطه مشخص می‌نمایند کارگاه آرماتوربندی باید در قسمتی جداگانه از کارگاه اصلی تشکیل گردد.
در کارگاههای کوچک آرماتور را با دست (آچار گوساله) خم می‌نمایند ولی در کارگاههای بزرگ خم کردن آرماتور بوسیله ماشین انجام می‌گیرد. مسئول کارگاه آرموتوربندی باید از روی نقشه تعداد و شکل هر آرماتور را تعیین نموده و به کارگران مربوطه داده و خم کردن هر سری را دقیقاً‌ زیر نظر داشته باشد تا طول آرماتور و خم بردن و زاویه خم کردن و طول قلاب ها طبق نقشه انجام گیرد.
میلگردها باید از نوع ذکر شده در نقشه باشد (آجدار یا ساده)

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: مراحل مختلف ساختمان سازی,اجزاء و جزئیات ساختمان,ساختمان,مراحل ساختمان سازی,اجزای ساختمان,جزئیات ساختمان,ساختمان سازی,عمران, ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
دانلود-فایل-ورد-word-بررسی-الگوریتم‌های-‌مسیر‌یابی-در-شبکه‌های-رادیوشناختی-و-ارائه-روشی-برای-بهبود
دانلود فایل ورد Word بررسی الگوریتم‌های ‌مسیر‌یابی در شبکه‌های رادیوشناختی و ارائه روشی برای بهبود
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 130
حجم فایل: 3281
قیمت: 13000 تومان

بخشی از متن:
بررسی الگوریتم‌های ‌مسیر‌یابی در شبکه‌های رادیوشناختی و ارائه روشی برای بهبود برون دهی شبکه
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 130 صفحه

چکیده:
تکنولوژی رادیوشناختی برای اولین بار توسط دکتر Mitola در سال ۱۹۹۹ بیان شد و در سال‌های اخیر تحولی نو‌ظهور در زمینه ارتباطات رادیویی ایجاد کرده که می تواند با بکارگیری منابع طیفی موجودبه صورت هوشمندانه و مؤثر سرویس‌های بی‌سیم سریع‌تر و با قابلیت اعتماد بالاتر را فراهم آورد. البته این استفاده پویا از طیف، با پیچیدگی‌های بسیاری در زمینه طراحی پروتکل‌های ارتباطی در لایه‌های مختلف همراه است. مطالعات انجام شده پیرامون روش های مسیر‌یابی کارا در شبکه‌های رادیو‌شناختی و ایدههای اساسی که منجر به ارائه این الگوریتم‌ها گردیده، را بررسی نموده ایم. با توجه به کاستی‌های موجود در طرح‌های پیشین و همچنین عوامل مؤثر در یک طراحی بهینه به استخراج یک الگوریتم مسیر‌یابی کارا برایCRAHN بر مبنایAODV می پردازیم که از دو تکنیک ارسال‌های چند‌کاناله و چند‌مسیره برای مقابله با فعالیت متغیر با مکان و فرکانسPU ‌ها بهره می‌برد. در این روش با آگاهی از تغییرات توپولوژی شبکه، اطلاعات محلی مرتبط با حفره‌های فرکانسی و مشخصه‌های آماری الگوی عملکرد ‌‌‌‌PU‌ها به انتخاب بهترین بخش از پهنای باند می‌پردازیم. همچنین متریک بهبود‌دهنده برون‌دهی را به منظور افزایش هر چه بیشتر راندمان با استراتژی انتخاب کانال مناسب ترکیب می کنیم. در ادامه شبیه‌سازی واقع‌گرایانه‌ای برای شبکه‌های رادیو‌شناختی اقتضایی ارائه شده‌است و مدلی واقعی و انعطاف‌پذیر از فعالیت کاربران اولیه و نیز چرخه رادیو‌شناختی (تشخیص، تحرک و به‌اشتراک‌گذاری طیفی) که توسط هر SU انجام می‌پذیرد، پیاده‌سازی گردیده‌است. همچنین این ضمیمه امکان تبادل داده‌های میان‌لایه‌ای میان پروتکل‌های لایه‌های مختلف شبکه را فراهم می‌آورد. ایده‌های مربوط به روش پیشنهادی از طریق نرم‌افزار NS2 بررسی شده است .شبیه‌سازی‌ها بهبود قابل ملاحظه‌ای را در جهت افزایش راندمان انتها به انتها نسبت به روش‌ پیشین نشان می‌دهد.
کلمات کلیدی:تکنولوژی رادیوشناختی، CRAHN، الگوریتم مسیریابی، تکنیک ارسال های چندگانه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
۱-۱- کلیات 2
۱-۲- تکنولوژی سیستم¬های رادیوشناختی 4
۱-۲-۱-قابلیت هوشمندی 5
۱-۲-۲-قابلیت دوباره شکل دهی 5
۱-۳- معماری فیزیکی شبکه‌های ‌رادیو‌شناختی 6
۱-۴ – شبکه‌های ‌رادیو‌شناختی 7
۱-۴-۱- اجزای شبکه 7
۱-۴-۲- ناهمگونی طیف 10
۱-۴-۳- چارچوب مدیریت طیف 11
۱-۴-۴- اشتراک‌گذاری طیف 12
۱-۵-تفاوت CRN با شبکه‌های چندرادیویی و چندکاناله متداول گذشته 13
۱-۶- طبفه بندی الگوریتم‌های ‌مسیر‌یابی 14
۱-۶-۱- دسته بندی روشهای مسیر یابی در شبکه های رادیو شناختی اقتضایی 16
فصل دوم: مروری بر فعالیت‌های گذشته در پاسخ به چالش‌های ‌مسیر‌یابی
۲-۱- راه‌حل‌های ارائه ‌شده در پاسخ به چالش‌های شبکه‌های ‌رادیو‌شناختی 18
۲-۱-۱- روش‌های مبتنی بر تداخل و توان ارسالی 20
۲-۱-۲- روش‌های مبتنی بر میزان تأخیر 21
۲-۱-۳- روش‌های مبتنی بر پایداری مسیر 22
۲-۱-۴- روش‌های مبتنی بر ماکزیمم کردن برون‌دهی 23
۲-۲- معیار‌های کمی متداول ‌مسیر‌یابی در شبکه‌های اقتضایی 26
۲-۲-۱- دسته‌بندی معیار‌های کمی ‌مسیر‌یابی 27
۲-۲-۲-منتخب گروه اول، HOP 28
۲-۲-۳- زمان رفت و برگشت به هاپ(RTT) 30
۲-۲-۴- دفعات ارسال مورد انتظار (ETX) 31
۲-۲-۵-زمان ارسال مورد انتظار (ETT) 33
۲-۲-۶- زمان انحصاری ارسال مورد انتظار(EETT) 34
۲-۲-۷- پیاده‌سازی چهار معیار انتخابی در الگوریتمAODV 36
۲-۲-۸- نکات مهم در طراحی معیار کمی بهینه 39
۲-۳-استراتژی‌های انتخاب کانال در CRN 40
۲-۳-۱- دسته‌بندی استراتژی‌های انتخاب کانال 41
فصل سوم: استخراج یک الگوریتم ‌مسیر‌یابی کارا با استفاده از تکنیک‌های دایورسیتی دوگانه در شبیه‌ساز NS2-CRAHN 44
۳-۱- مقدمه‌ای بر چالش‌های پیش رویCRAHN 44
۳-۲- فرضیات و مدل سیستم 46
۳-۲-۱-الگوی فعالیت PU‌ها 48
۳-۲-۲- اساس عملکرد SU‌ها 49
۳-۳- مدل‌سازیCRAHN به کمک شبیه‌سازNS2 51
۳-۳-۱- فایل مرتبط با فعالیت PU‌ها 53
۳-۳-۲- فایل مرتبط با رویداد‌های کانال 53
۳-۳-۳-مدیریت منابع طیفی 54
۳-۳-۴- فعالیتSU‌ها 57
۳-۴- ارائه یک الگوریتم مسیریابی کارایCRAHN مبتنی بر تکنیک ارسالهای چند مسیره و چند کاناله 58
۳-۴-۱- پروتکل AODV 59
۳-۵- ارائه یک الگوریتم ‌مسیر‌یابی کارا با استفاده از روش ارسال‌های دوگانه در شبکه‌های رادیوشناختی اقتضایی 67
۳-۵-۱-الگوریتم مرحله RREQ 68
۳-۵-۲-الگوریتم مرحله RREP 70
۳-۵-۳- پروسه نگهداری از مسیر 71
فصل چهارم:شبه سازی
۴-۱- مقایسه کارایی AODV،D2CARP و الگوریتم پیشنهادی 74
۴-۲- تأثیر الگوی عملکرد PU‌ها بر راندمان شبکه 78
۴-۲-۱- تحلیل عملکرد 85
۴-۳- آنالیز ناهمگونی طیف 89
۴-۴- مقایسه عملکرد دو روش پیشنهادی و D2CARP بر حسب زمان تشخیص طیف 91
۴-۵- مقایسه عملکرد دو روش پیشنهادی و D2CARP بر حسب سرعت حرکت گرهها 93
۴-۶- مقایسه عملکرد دو روش پیشنهادی و D2CARP بر حسب نرخ بستههای RREQ 94
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- نتیجه گیری 97
۵-۲- پیشنهادات 100
فهرست منابع و مآخذ: 101

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: بررسی الگوریتم‌های ‌مسیر‌یابی در شبکه‌های رادیوشناختی , ارائه روشی برای بهبود الگوریتم‌های ‌مسیر‌یابی, بررسی الگوریتم‌های ‌مسیر‌یابی, شبکه‌های رادیوشناختی ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
دانلود-فایل-ورد-word-بررسی-تطبیقی-شکنجه-علیه-زنان-در-کشورهای-جهان-سوم-و-پیشرفته
دانلود فایل ورد Word بررسی تطبیقی شکنجه علیه زنان در کشورهای جهان سوم و پیشرفته
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 153
حجم فایل: 796
قیمت: 14000 تومان

بخشی از متن:
بررسی تطبیقی شکنجه علیه زنان در کشورهای جهان سوم و پیشرفته و مسئولیت بین المللی دولت‌ها در این خصوص
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 153 صفحه

چکیده
شکنجه عليه زنان مانعي در راه دستيابي به برابري، پيشرفت و صلح، مصداقی از نقض حقوق بشر و آزادي هاي اساسي زنان و نمايشي از نابرابري تاريخي روابط قدرت ميان زنان و مردان است. هم چنین به سلطه کشيدن و تبعيض عليه زنان و پيشگيري از پيشرفت کامل زنان از جمله مکانيزم هاي مهم اجتماعي است که زنان را به موقعيت هاي فرودست در مقايسه با مردان سوق می دهد و برخورداري زنان را از حقوق و آزادی‌ها به طور ناقص يا کامل نفي می‌کند. هدف از انجام این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر در نابرابری علیه زنان و تأثیر تبعیض ها و نابرابری¬ها بر زنان و همچنین جمع آوری کنوانسیون های بین-المللی موجود در زمینه شکنجه و خشونت علیه زنان و رویه ی دولت ها در این خصوص می باشد. مطالب ارائه شده در این تحقیق مطابق ترتیب ذیل در پنج فصل طبقه بندی شده است. در فصل اول به کلیات، فصل دوم تعاربف، فصل سوم نابرابری-های جنسیتی و مفاهیم مرتبط با آن، فصل چهارم مسئولیت بین المللی دولت ها در خصوص شکنجه علیه زنان و فصل پنجم به ذکر نتیجه گیری پرداخته شده است. جهت انجام این پژوهش، کنوانسیون های مربوطه، کتب، مقالات، سایت-های معتبر و اخبار مرتبط جمع آوری و مورد مطالعه قرار گرفته اند. پس از مطالعه منابع مورد بررسی، قوانین بین‌المللی موجود با شرایط حاکم در کشورهای مختلف مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصله بیانگر تفاوت های عمیق فرهنگی و اجتماعی کشورهای مختلف در زمینه زنان است. طبق نتایج به دست آمده، کشورهایی که حقی در خور شأن زن برای او قائل نیستند، عموماً جزء کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته می باشند. علیرغم وجود اسناد بین المللی، دولت ها خود را ملزم به رعایت قوانین بین‌المللی در زمینه حقوق زنان نمی‌دانند و هم چنان اعمال تبعیض ها علیه زنان در بسیاری از کشورها ادامه دارد. این گونه تفاوت ها و تبعیض ها موجب سلب اعتمادبه‌نفس، کاهش حضور زنان در جامعه، عدم پیشرفت آنان، ایجاد ناراحتی های روحی و روانی، عدم تربیت صحیح فرزندان و پیامدهای سوء دیگری می گردد. در این تحقیق پس از بررسی قوانین بین‌المللی در زمینه حقوق زنان به بررسی آثار سوء شکنجه و خشونت علیه زنان بر زنان، کودکان و جوامع انسانی پرداخته شده و در نهایت خلأهای قانونی ذکر و پیشنهاداتی جهت بهبود شرایط موجود ارائه شده است.
کلمات کلیدی: شکنجه ـ زنان ـ نابرابری ـ خشونت ـ تبعیض.
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول: کلیات 2
الف) بیان مسئله 2
ب) سؤالات تحقیق 3
پ) بیان فرضیه 3
ت) ضرورت انجام تحقیق 4
ث) اهداف تحقیق 4
ج) منابع کلی و پیشینه تحقیق 5
چ) کاربرد تحقیق 6
ح) سازماندهی تحقیق 6
فصل دوم: مفاهیم و تعاریف 8
مقدمه 8
۲-۱- تعاریف 8
۲-۱-۱- شکنجه 8
۲-۱-۲- کشورهای جهان سوم 10
۲-۱-۳- کشورهای پیشرفته 12
۲-۱-۴- مسئولیت بین¬المللی 13
۲-۲- تاریخچه شکنجه 14
۲-۳- تحلیل ریشه‌های شکنجه 17
۲-۴- انواع شکنجه 17
۲-۵- رویکرد قوانین به شکنجه 18
۲-۵-۱- قطعنامه سازمان ملل متحد علیه اعمال شکنجه 22
۲-۵-۲- رویکرد قوانین جمهوری اسلامی ایران درمورد منع شکنجه 23
۲-۶- لزوم بررسی شکنجه علیه زنان 23
۲-۷- مصادیق شکنجه علیه زنان 30
۲-۷-۱- شکنجه در کشورهای پیشرفته 30
۲-۷-۲- شکنجه در کشورهای جهان سوم 30
۲-۷-۳- گزارش سازمان حقوق بشر درمورد خشونت علیه زنان در عراق 37
۲-۸- مطالعه موردی مصادیق نابرابری و تبعیض جنسیتی نسبت به زنان ایرانی 38
۲-۸-۱- حقوق کیفری 39
۲-۸-۱-۱- سن مسئولیت کیفری 39
۲-۸-۱-۲- دیه 40
۲-۸-۱-۳- مجازاتهای متفاوت برای زن و مرد 40
۲-۸-۱-۴- قتل ناموسی و حق شوهر برای کشتن همسر در حال خیانت 40
۲-۸-۱-۵- جایگاه شهادت زنان 41
۲-۸-۱-۶- حجاب اجباری 42
۲-۸-۲- قوانین خانواده 42
۲-۸-۲-۱- حداقل سن ازدواج 43
۲-۸-۲-۲- آزادی در ازدواج 43
۲-۸-۲-۳- چند همسری 44
۲-۸-۲-۴- حقوق و تکالیف طرفین عقد ازدواج 45
۲-۸-۲-۵- مهریه 45
۲-۸-۲-۶- نفقه 47
۲-۸-۲-۷- تمکین 47
۲-۸-۲-۸- حق خروج از کشور 48
۲-۸-۲-۹- حق کار کردن 49
۲-۸-۲-۱۰- طلاق 49
۲-۸-۲-۱۱- حضانت و سرپرستی فرزندان 50
۲-۸-۲-۱۲- لایحه حمایت خانواده 51
۲-۸-۳- ارث و حق مالکیت 52
۲-۸-۴- اشتغال و حق بر کار کردن 54
۲-۸-۴-۱- ریاست جمهوری زنان 55
۲-۸-۴-۲- زنان در هیأت دولت 56
۲-۸-۴-۳- زنان به عنوان نماینده مجلس 56
۲-۸-۴-۴- قضاوت زنان 57
فصل سوم: نابرابری جنسیتی و مفاهیم مرتبط با آن 59
مقدمه 59
۳-۱- تعاریفی از برابری و نابرابری جنسیتی 59
۳-۱-۱- برابری جنسیتی 59
۳-۱-۲- نابرابری جنسیتی 60
۳-۲- بررسی نظریات موجود در ارتباط با برابری و نابرابری جنسیتی 60
۳-۲-۱- «برابری جنسیتی» در استراتژی شورای اروپا و ارزیابی آن 60
۳-۲-۲- برابري زن و مرد از منظر متفکرین 63
۳-۲-۲-۱- اسلامگرایان 63
۳-۲-۲-۲- نواندیشان جهان اسلام 64
۳-۲-۲-۳- نظریات فمنیستی 65
۳-۳- توسعه و برابری جنسیتی 66
۳-۳-۱- نظریات مرتبط با نقش زنان در توسعه 66
۳-۳-۱-۱- نظریه رفاه 67
۳-۳-۱-۲- نظریه برابری (عدالت) 68
۳-۳-۱-۳- نظریه فقرزدایی یا خودکفایی اقتصادی 69
۳-۳-۱-۴- نظریه کارایی 69
۳-۳-۱-۵- نظریه تواناسازی 69
۳-۳-۲- رویکردهای مرتبط با تأثیر توسعه بر نابرابری جنسیتی 70
۳-۳-۲-۱- رویکرد نوگرایی- نئوکلاسیک 70
۳-۳-۲-۲- دیدگاه بوزروپ 71
۳-۳-۲-۳- مطالعات زنان در توسعه 72
۳-۴- تحلیل مطالعات نابرابری جنسیتی 74
۳-۴-۱- چارچوبی برای تحلیل نابرابریهای جنسیتی 74
۳-۴-۲- متغیرهای وابسته نابرابری جنسیتی 75
۳-۴-۳- متغیرهای مستقل نابرابری جنسیتی 77
۳-۵- تحلیل نابرابری جنسیتی سرمایه انسانی در جهان 87
۳-۶- رویکردهای اصلاح نابرابری جنسیتی 89
۳-۶-۱- توانمندسازی زنان براساس تعاریف سازمان ملل متحد 89
۳-۶-۲- نابرابریهای اقتصادی ـ اجتماعی جنسیتی 90
۳-۶-۳- راهکارهای کلیدی برای رفع نابرابری جنسیتی و توانمندسازی زنان 93
۳-۶-۳-۱- حذف تبعیض جنسیتی در زمینه رفاه 94
۳-۶-۳-۲- حذف تبعیض جنسیتی در زمینه دسترسی به منابع 94
۳-۶-۳-۳- تلاش برای ارتقای سطح آگاهی شهروندان 94
۳-۶-۳-۴- حذف تبعیض جنسیتی در زمینه مشارکت اقتصادی و اجتماعی 95
۳-۶-۳-۵- حذف تبعیض جنسیتی در زمینه کنترل تصمیم¬گیری¬های کلان جامعه 95
۳-۷- وضعیت زنان در رویه نهادهای بین¬المللی در سال ۲۰۱۴ 96
گفتار نخست؛ گزارش گزارشگر ویژه در مورد خشونت علیه زنان 96
الف- نگاهی بر چالش‌های معاصر زنان در زمینه مقابله با خشونت 97
۱٫ دوگانگی مستمر بخش خصوصی و عمومی در مواجهه با ارتکاب خشونت علیه زنان 97
۳٫ بحران مالی و آسیب‌پذیری زنان در مقابل ارتکاب خشونت 98
ب- فقدان اسناد الزام‌آور قانونی در زمینه مقابله با خشونت علیه زنان 98
گفتار دوم؛ گزارش گزارشگر ویژه ملل متحد در مورد قاچاق انسان‌ها خصوصاً زنان و کودکان 99
الف- زنان و کودکان؛ قربانی اصلی اشکال نوین قاچاق انسان 99
ب- عوامل آسیب‌پذیری زنان و کودکان درقبال قاچاق 99
ج- چالش‌های جهانی در مقابله با قاچاق زنان و کودکان 100
گفتار سوم؛ گزارش گروه کاری منع تبعیض علیه زنان در قانون و رویه 100
الف- منع تبعیض علیه زنان در زندگی اقتصادی و اجتماعی؛ با تأکید بر بحران اقتصادی 100
ب- چارچوب قانونی بین¬المللی 101
ج- نگاهی بر وضعیت قوانین و رویه‌های موجود در مورد منع تبعیض اقتصادی علیه زنان 101
د- توانمندسازی اقتصادی زنان 101
ﻫ- وضعیت دختربچه‌ها 102
و- زنان سالخورده 102
ز- ارتکاب خشونت علیه زنان 102
ح- توصیه‌های گروه کاری 103
فصل چهارم: مسئوليت بين¬المللي دولتها در خصوص شکنجه علیه زنان 104
مقدمه 104
۴-۱- مبنا و منشأ مسئوليت بين المللي دولت 104
۴-۱-۱- نظريه خطر يا ريسك 104
۴-۱-۲- نظريه خطا يا مسئوليت ذهني 105
۴-۱-۳- انتقادات وامتيازات نظريه خطا يا مسئوليت ذهني 105
۴-۱-۴- بررسي عملي نظريه خطا (مسئوليت ذهني) با نظريه خطر (مسئوليت عيني) 106
۴-۱-۵- نظريه مسئوليت براي اعمال منع نشده 106
۴-۲- جایگاه مسئولیت بین¬المللی 106
۴-۳- قوانین مرتبط با مسئولیت دولت¬ها در خصوص شکنجه، تبعیض و خشونت علیه زنان 108
فصل پنجم: نتیجه¬گیری 111
پیشنهادات 114
منابع 115
پیوست الف: اعلاميه حذف خشونت عليه زنان 122
پیوست ب: کنوانسيون حذف کليه اشکال تبعيض عليه زنان 127
Abstract 140

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: بررسی تطبیقی شکنجه علیه زنان در کشورهای جهان سوم,شکنجه علیه زنان در کشورهای جهان سوم و پیشرفته,شکنجه علیه زنان ,کشورهای جهان سوم و پیشرفته, بررسی تطبیقی شکنجه علیه زنان در کشورهای پیشرفته ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
ارزيابي-رابطه-بين-نسبت-هاي-مرتبط-با-قيمت-معاملاتي-با-بازده-سهام-در-شركتهاي-پذيرفته-شده-در-بورس-اوراق
ارزيابي رابطه بين نسبت هاي مرتبط با قيمت معاملاتي با بازده سهام در شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 130
حجم فایل: 3009
قیمت: 14000 تومان

بخشی از متن:
ارزيابي رابطه بين نسبت هاي مرتبط با قيمت معاملاتي با بازده سهام در شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 125 صفحه

چکیده :
هدف این تحقیق یافتن ارتباط بین ضرایب قیمت وبازده سهام در صنعت سیمان بورس اوراق بهادار می باشد ضرایب قیمت جزء روشهای ارزش گذاری نسبی و رایج ترین و معروف ترین روشهای ارزشگذاری سهام در بازار سرمایه هستند. اساس روش ضرایب قیمت بیانگر این است که ارزش سهام به مقدار سود، دارایی و یا ارزش دیگری که از مالکیت سهام ناشی می شود بستگی دارد. ضرایب قیمت مورد استفاده دراین تحقیق EV/EBITDA,P/CFO,P/S,P/B,P/E می باشد در روش ضرایب، با مقایسه ضریب قیمت سهام با ضریب قیمت توجیه شده، نسبت به ارزانی و یا گرانی سهام، تصمیم گیری می کنیم، بدین صورت که اگر ضریب قیمت یک سهم خاص نیست به ضریب قیمت توجیه شده کمتر با شد آن سهم ارزان است. تحقیق در بازه زمانی هفت ساله ۸۳ تا۸۹ اجرا شده است. روند مطالعاتی از نوع کتابخانه ای و پس رویدادی است که با استفاده از آزمون همبستگی شامل ضریب همبستگی و استفاده از تحلیل رگرسیون ساده و چندگانه پانلی، مدلها برآورد شده و فرضیات آزمون گشته اند. نتایج حاصله در مورد آزمون فرضیات اول تا پنجم بیانگر این است که بازده سهام با متغیرهای EV/EBITDA,P/CFO,P/S,P/B,P/E رابطه معنادار ومعکوس و یا متغیر P/CFO رابطه معنا دار ندارد و در مورد فرضیه ششم متغیرهای EV/EBITDA, P/B,P/E به ترتیب دارای بیشترین اثر در تعیین بازده سهام صنعت سیمان می باشد.
واژگان کلیدی: روش های ارزشگذاری ، ضرایب قیمت وبازده حقوق صاحبان سهام
فهرست مطالب
عنوان

صفحه

چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱مقدمه
۱-۲تعریف و بیان مساله
۱-۳اهمیت و ضرورت تحقیق
۱-۴اهداف
۱-۵فرضیه ها
۱-۶روش انجام تحقیق
۱-۷جامعه ونمونه آماری
۱-۸متغیرهای تحقیق
۱-۹ قلمرو تحقیق
۱-۹-۱ قلمرو تحقیق
۱-۹-۲ قلمرو زمانی
۱-۹-۳- قلمرو مکانی
۱-۱۰ تعریف واژه های کلیدی تحقیق
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقی
۲-۱مقدمه
۲-۲ فرایندارزش گذاری
۲-۳ کاربردهای ارزش گذاری سهام
۲-۳-۱ مفهوم نظری مدل تجزیه و تحلیل بنیادی
۲-۴پیش بینی عملکرد آتی شرکت
۲-۴-۱ پیش بینی اقتصادی
۲-۴-۲ پیش بینی مالی
۲-۵ انتخاب مدل ارزش گذاری
۲-۵-۱ مدل های ارزش گذاری مطلق
۲-۵-۲ مدل های نسبی ارزش گذاری
۲-۶ انتخاب مدل
۲-۷ نقش تحلیلگر مالی
۲-۸ ارزش گذاری به روش ضرایب قیمت
۲-۸-۱ محاسبه روشهای ضریب قیمت توجیه شده
۲-۸-۲ ضرایب دنباله رو و پیشرو
۲-۸-۳ نقاط ضعف و قوت روش ضرایب قیمت
۲-۹ ضریب قیمت به سود (P/E
۲-۹-۱روش های محاسبه ضریب P/E توجیه شده
۲-۹-۲-۱ مدل بنیادی تنزیل جریان های نقدی
۲-۹-۲-۲ روش شرکتهای قابل مقایسه
مشکلات روش شرکتهای قابل مقایسه
۲-۹-۲-۳ برآورد ضریب P/E با استفاده از روش رگرسیون
مشکلات روش رگرسیون
۲-۱۰ ضریب قیمت بر ارزش دفتری هر سهم (P/B)
۲-۱۰-۱ روشش های محاسبه ضریب P/B توجیه شده
۲-۱۰-۱-۱ ارزش گذاری بر اساس مقادیر بنیادی مورد انتظار
۲-۱۰-۱-۲ ارزش گذاری به روش مقایسه ای
۲-۱۱ ضریب قیمت به فروش (P/S)
۲-۱۱-۱ محاسبه فروش
۲-۱۱-۲ روش های محاسبه ضریب P/S توجیه شده
۲-۱۱-۲-۱ ارزش گذاری بر اساس مقادیر بنیادی مورد انتظار
۲-۱۱-۲-۲ ارزش گذاری به روش مقایسه ای
۲-۱۲ ضریب قیمت به جریان نقدی عملیاتی (PC/CFO
۲-۱۲-۱ روش های محاسبه ضریب P/CFO توجیه شده
۲-۱۲-۱-۱ ارزش گذاری بر اساس مقادیر بنیادی مورد انتظار
۲-۱۲-۱-۲ ارزش گذاری به روش مقایسه ای
۲-۱۳ ضریب ارزش تشکیلات به سود قبل از بهره، مالیات، استهلاک EV/ EBITDA
۲-۱۳-۱ روش های محاسبه ضریب EV/ EBITDA توجیه شده
۲-۱۳-۱-۱ ارزش گذاری به روش مقایسه ای
۲-۱۳-۱-۲ روش ارزش گذاری بر اساس مقایدر بنیادی مورد انتظار
۲-۱۴ بازده سهام
۲-۱۴-۱ تفاوت قیمت
۲-۱۴-۲ سود نقدی هر سهم
۲-۱۴-۳ مزایای ناشی از حق تقدم
-۱۴-۴ مزایای ناشی از پرداخت سود سهمی(سهام جایزه
۲-۱۵ مروری بر تحقیقات انجام شده( داخلی وخارجی) درباره ضرایب قیمت
۲-۱۵-۱ تحقیقات داخلی
۲-۱۵-۲ تحقیقات خارجی
فصل سوم:روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
۳-۲ روش تحقیق
۳-۳ فرضیه ها
۳-۴ متغیرهای تحقیق
۳-۴-۱ متغیر وابسته تحقیق ونحوه محاسبه آن
۳-۴-۲ متغیرهای مستقل تحقیق ونحوه محاسبه آن
۳-۵ جامعه و نمونه
۳-۶ نحوه جمع آوری اطلاعات
۳-۷ روش تجزیه وتحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها
۳-۸ روش آزمون
۳-۸-۱ آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف
۳-۸-۲ آزمون معنی دار بودن
۳-۸-۳ آزمون t
۳-۸-۴ همبستگی
۳-۸-۵ ضریب تعیین
۳-۸-۶ آزمون خود همبستگی
۳-۸-۷- مدل رگرسیون
۳-۹ نرم افزارهای مورد استفاده
فصل چهارم «یافته های پژوهش
۴-۱مقدمه
۴-۲ آمار توصیفی
۴-۳ آزمون نرمال بودن
۴-۴ بررسی اعتبار مدل
۴-۵ بررسی ضریب همبستگی بین متغیرها
۴-۶ خطی بودن ارتباط نمودارهای پراکنش
۴-۷ تحلیل پانلی مدل به روش اینتر
۴-۸ رگرسیون چندگانه
فصل پنجم «نتیجه گیری و پیشنهادها
۵-۱مقدمه
۵-۲خلاصه، اهداف ویافته های تحقیق
۵-۳ پیشنهادها
۵-۳-۱ پیشنهادهای کاربردی
۵-۳-۲ پیشنهاد برای تحقیقات آتی
پیوست ها
منابع وماخذ

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: ارزيابي رابطه بين نسبت هاي مرتبط با قيمت معاملاتي,بازده سهام در شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق,بازده سهام, شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق, بورس اوراق,بورس اوراق بهادار ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
دانلود-فایل-word-تأثیر-زندان-نسبت-به-تکرار-جرم
دانلود فایل Word تأثیر زندان نسبت به تکرار جرم
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 130
حجم فایل: 287
قیمت: 14000 تومان

بخشی از متن:
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 130 صفحه

چکيده
«مجازات زندان» از جمله اصلی ترین مجازات هایی است که در حال حاضر در تمام سیستم های قضایی کشورهای جهان اعمال می شود. این مجازات نیز همانند دیگر نهادهای کیفری در طول تاریخ دستخوش دگرگونی هایی شده و با انجام اصلاحات فراوانی تکامل یافته تا به شکل امروزی آن درآمده است. با وجود این، سیستم زندان آنگونه که باید در جهت احقاق اهداف خود – که همانا «تبییه»، «ارعاب» و «بازپروری» مجرمین است پیش نرفته و خود دارای اثرات سوء و آسیب های جدی برای جامعه است از جمله، تأثیری که زندان در خصوص تکرار جرم دارد که موضوع حال حاضر بوده و در طی مباحث آینده به آن پرداخته شده است.
توجه جدی به مسایل و مشکلات ناشی از زندان خصوصا قضیه مانحن فیه، مسئله ای بسیار مهم و اساسی است که همکاری و همیاری همه جانبه قوای سه گانه و نیز مردم جامعه و چه بسا خود زندانیان را می طلبد و به هیچ وجه قضیه ای یک سویه و دامنگیر خود جامعه زندان نیست بلکه قربانی اصلی آن جامعه است که تکرار جرم در آن، موجب برهم خوردن نظم و امنیت و آرامش آن می شود. لذا هدف تمامی نظام های کیفری در سال های اخیر کاهش توسل به این مجازات و از بین بردن آثار مخرب آن بوده و هست و تصویب قوانین و لوایح و آیین¬نامه¬های متعدد، و نیز برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی متعدد در سطح ملی و بین المللی و وضع قواعد و ارائه راهکارهای مختلف درخصوص رسیدن به این منظور، گویای این امر است. در این میان راهکارهای قابل اجرا در سیستم کیفری ایران نیز شناسایی و تبیین شده و در اینجا ارائه گردیده است.
واژگان کلیدی: « مجازات- زندان – حبس- تکرار جرم- آثار زندان»
فهرست مطالب
مقدمه 7
سابقه تحقیق 5 10
ضرورت تحقیق 10
اهداف تحقیق 10
فرضیه های تحقیق 10
سؤال های تحقیق 11
روش تحقیق 11
ساماندهی تحقیق 11
بخش اول: کلیات 12
فصل اول: تعریف و تاریخچه مجازات زندان 12
مبحث اول: تعریف زندان 12
مبحث دوم: مشروعیت زندان از نظر اسلام 15
بند ۱) مشروعیت زندان در قرآن کریم 16
بند ۲) مشروعیت زندان از نظر سنت 17
بند ۳) مشروعیت زندان از نظر عقلی 18
بند ۴) مشروعیت زندان از نظر اجماع 18
مبحث سوم: تاریخچه پیدایش زندان 19
بند ۱) حبس قبل از اسلام 20
بند ۲) زندان در ایران باستان 22
بند ۳) حبس پس از ظهور اسلام 22
بند ۴) حبس در قانون مجازات عمومی 25
بند ۵) حبس در قانون مجازات اسلامی 26
مبحث چهارم: سیستم¬های متداول اجرای مجازات زندان 29
بند ۱) سیستم¬های خارجی اجرای مجازات زندان 29
۱- رژیم عمومی یا دسته جمعی 29
۲- رژیم انفرادی یا پنسیلوانیایی (سلولی) 29
۳- رژیم مختلط 30
۴- رژیم تدریجی 31
بند ۲) سیستم¬های داخلی اجرای مجازات زندان 31
فصل دوم: مفهوم جرم و تکرار جرم 34
بخش دوم: آثار زندان 39
فصل اول: آثار مثبت مجازات زندان 40
فصل دوم: آثار منفی مجازات زندان 47
مبحث اول: آثار شخصی 50
بند ۱) مشکلات خانوادگی 50
بند ۲) بازماندن از کار و فعالیت 51
بند ۳) طرد اجتماعی و دارا شدن سوءپیشینه 54
بند ۴) پذیرش ارزش های اجتماعی 55
بند ۵) فاسد شدن تدریجی 57
بند ۶) ابتلا به بیماری های روانی و جسمی 57
مبحث دوم: آثار اجتماعی 58
فصل سوم: زندان و تکرار جرم 60
مبحث اول: چگونگی اثرگذاری زندان در ارتکاب مجدد جرم 60
مبحث دوم: علل تأثیر زندان در تکرار جرم 78
بخش سوم: راه های ازبین بردن اثر زندان در تکرار جرم 84
فصل اول: راه های موجود در رفع اثر زندان در تکرار جرم 84
مبحث اول: تدابیر کاهش دهنده اثر زندان 92
بند ۱) آزادی مشروط 92
بند ۲) نظام نیمه¬آزادی 95
بند ۳) تعویق صدور حکم 96
بند ۴) تعلیق اجرای مجازات 97
بند ۵) مجازات های تخییری 99
مبحث دوم: جایگزین¬های مجازات حبس 101
بند ۱) درمان و مراقبت 101
بند ۲) خدمات عمومی رایگان 102
بند ۳) جزای نقدی 102
بند ۴) حبس در منزل 103
بند ۵) نظارت الکترونیکی 105
بند ۶) پادگان¬های آموزشی-اصلاحی 106
بند ۷) جزای نقدی روزانه 107
بند ۸) توقیف پایان هفته ای 107
بند ۹) اقدامات تأمینی و تربیتی 107
بند ۱۰) محرومیت از حقوق اجتماعی 108
بند ۱۱) مجازات شفاهی 108
مبحث سوم: راهکارهای بین المللی جهت کاهش اثرات زندان 110
فصل دوم: راه های ممکن در رفع اثر زندان در تکرار جرم 112
بند ۱) توسل به عفو، کیفرزدایی و قضازدایی 112
بند ۲) وضع قوانین ساده و صریح 113
بند ۳) کدبندی قوانین 114
بند ۴) تخصیص اعتبارات و امکانات مادی لازم 115
بند ۵) توجه به اشتغال زندانیان 115
بند ۶) بکارگیری زندانیان برحسب تخصص و مهارت آنان 115
بند ۷) آشنا ساختن خانواده زندانی با شرایط جدید وی 116
بند ۸) بالابردن سطح فرهنگ جامعه 116
بند ۹) بکارگیری کارمندان و مدیران باتجربه و کارآمد در زندان 117
بند ۱۰) مراقبت و حمایت همه جانبه از زندانیان پس از آزادی 118
بند ۱۱) تسریع روند رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی 118
بند ۱۲) استفاده وسیع تر از قرار کفالت 119
بند ۱۳) نگهداری از متهمان در محیط های غیر از زندان 119
بند ۱۴) مشارکت بیشتر قوای سه گانه 120
بند ۱۵) تفکیک زندانیان 120
بند ۱۶) آشنا نمودن زندانیان با ارزش¬های مذهبی 120
بند ۱۷) تغییر محیط فرهنگی زندان 121
نتیجه 122
فهرست منابع 125
چکیده انگلیسی 129


دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: دانلود فایل Word تأثیر زندان نسبت به تکرار جرم,فایل ورد تأثیر زندان نسبت به تکرار جرم,تأثیر زندان نسبت به تکرار جرم,دانلود تأثیر زندان نسبت به تکرار جرم,تأثیر زندان,تکرار جرم ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
تحقیق-معماری-اقلیمی-در-انسان-طبیعت-و-معماری
تحقیق معماری اقلیمی در انسان، طبیعت و معماری
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 85
حجم فایل: 1570
قیمت: 7000 تومان

بخشی از متن:
فهرست

مقدمه. 5
اقلیم چیست؟. 5
اقلیم شناسی (Climatology) چیست؟. 6
تاریخچه اقلیم شناسی.. 8
طبقه‌بندی اقلیمی.. 8
شناخت عوامل اقلیمی.. 9
انرژی بادی.. 10
باران.. 11
عوامل تغییر اقلیمی.. 11
نوسانات درون اقلیم زمین.. 11
یخبندان.. 11
نوسان پذیری اقیانوس.... 12
مناطق اقلیمی جهان.. 13
آب و هواي آسيا 14
اقليم هاي آب و هوايي ايران.. 18
اقليم خشك.... 18
اقليم معتدل.. 18
اقلیم ایران.. 19
ويژگيهاي اقليمي استان گيلان.. 24
باد منجيل : 28
نقش ارتفاعات در اقليم استان گيلان.. 30
اقليم شهرستانهای استان گیلان.. 32
انواع ساختمان.. 38
فرم ساختمان در اقلیم گرم و خشک : 38
بافت روستایی : 38
اقلیم گرم و خشک : 41
اقلیم سرد: 41
انسان، طبیعت: 42
معماری.. 43
گنبد در اقلیم گرم و خشک.... 43
نوع مصالح : 44
ساختمان های گلی : 45
ساختمان های خشتی : 45
ساختمان و انواع آن.. 48
انواع ساختمان.. 48
انواع ساختمان از لحاظ مصالح مصرفی.. 48
ساختمان‌های بتنی.. 48
ساختمان‌های فلزی.. 49
ساختمان‌های آجری.. 49
ساختمان‌های خشتی و گلی.. 49
ساختمان‌های چوبی.. 50
ساختمان‌های ترکیبی.. 50
نقش کلافهای افقی در مقاوم‌سازی لرزه‌ای ساختمانهای آجری.. 50
مقاوم سازی ساختمانهای آجری غیرمسلح موجود. 51
اقلیم های ایران.. 52
طراحی اقلیمی.. 52
اصول طراحی اقلیمی.. 52
موقعیت ساختمان در پلان.. 52
منطقه معتدل و مرطوب... 54
منطقه گرم و خشك.... 56
منطقۀ گرم و مرطوب... 56
منطقۀ سرد. 59
مصالح ساختمانی.. 60
منطقه معتدل و مرطوب... 60
منطقه گرم و خشك.... 61
منطقه گرم و مرطوب... 61
منطقه سرد. 62
شکل بنا و تعادل حرارتی : 69
شکل بنا و برف و باران : 71
شکل بنا و باد : 72
تاثیر اقلیم در ساختمان سازی و انواع ساختمان.. 74
اقلیم در ساختمان.. 75
فرم ساختمان در رابطه با اقلیم : 75
فرم ساختمان در اقلیم گرم و خشک : 75
بافت روستایی : 76
طارمه. 78
شنا سیل : 78
تقسیمات اقلیمی در ایران.. 78
صالح بومی در ساختمان های مناطق معتدل و مرطوب... 79
اقلیم سرد و کوهستانی.. 80
مصالح بومی در ساختمان های مناطق سرد و کوهستانی.. 80
اقلیم گرم و مرطوب... 81
مصالح بومی مناطق گرم و مرطوب... 81
وابستگی شکل ساختمان به اقلیم.. 83
جهت گیری مناسب ساختمان.. 83
مدل سازی ساختمان مورد نظر. 86
نتیجه گیری.. 87
مراجع.. 88

اقلیم چیست؟

درحقیقت اقلیم حالت متوسط کمیت های مشخص کننده وضع هواصرف نظرازلحظه وقوع آنهاست وبه عبارت دیگراقلیم تابع مکان است ولی به زمان بستگی ندارد. برطبق فرهنگ هواشناسی بین المللی هرگاه ازاقلیم یک ناحیه سخن گفته می شودمنظورمجموعه شرایط جوی درمنطقه است که تغییرشرایطجوی مشخصه هرناحیه همراه با تغییرات زمانی اقلیم آن ناحیه راتشکیل می دهد اقلیم به شرایط آب و هوایی یک منطقه جغرافیایی نظیر دما، رطوبت، فشار اتمسفر، باد، بارش و سایر مشخصه‌های هواشناسی در مدت زمانی نسبتاً طولانی نسبت داده می‌شود.یکی ازاساسی ترین عوامل درساختارسیاره زمین اقلیم است که بدون شک طبیعت،انسان وکلیه مظاهرحیات درسطح گسترده ای متاثرازشرایط اقلیمی می باشند،براین اساس اقلیم هرسرزمین عامل بسیارمهم درتقسیم جغرافیای زیستی به شمارمی رودوبه همین دلیل انسان اولیه به حکم ضرورت درپی دستیابی به آب وغذاهرجا اقلیم مناسبی یافته،اقامت گزیده واجتماعات اولیه خودر پایه ربزی نموده است.

ریشه کلمه آب وهواکه درزبان عربی اقلیم گفته می شودکلمه یونانی کلیما((Climaاست که تقریبا"درتمام زبانها ازهمین ریشه اقتباس شده است.دوقرن بعدازمیلادمسیح،بطلمیوس ازروی مدت طولانی ترین روزسال هرناحیه کره زمین آب وهوارا طبقه بندی کردونام اقلیم رابه نواحی مجاورهم اطلاق کردکه توسط مدارات ازیکدیگرجداشده اند،پهنای هراقلیم به قسمی بودکه اختلاف مدت طولانی ترین روزسال دومدارفوقانی وتحتانی آن نیم ساعت می شد. براین اساس دردنیای شناخته شده قدیم هفت اقلیم تشخیص داده شدکه به اسامی شهرهای مهم آن زمان اقلیم مروه،اسکندریه،روم،رودس و...نامیده می شدند.

طول مدت روزبه زاویه میل خورشید (Inclination)بستگی داردولغت شناسان کلمه Climateراازاین لغت مشتق می دانند.تقسیمات اقلیمی مزبوربه همان صورت همراه باحکمت قدیم یونان دردنیای قدیم بسط یافت وبه نظر میرسدکه اصطلاح (هفت شهر)و(هفت اقلیم)که درادیبات وحکمت ایران قدیم آمده است ازطبقه بندی بطلمیوس اقتباس شده است.

درلغت نامه دهخدااقلیم به عنوان معنی خمیدگی وانحناوانحراف واصطلاحا"به معنی تمایل وانحراف ناحیه ای اززمین نسبت به آفتاب توضیح داده شده است ،درفرهنگ عمیدنیزاقلیم کلمه ایست یونانی ومملکت ،کشور،ناحیه وقطعه ای است ازعالم که ازلحاظ آب وهواوسایراوضاع واحوال طبیعی ازمنطقه وقطعه دیگرجداشده باشد،پیشینیان کلیه خشکی های عالم رابه هفت قسمت تقسیم کرده وهرقسمت رااقلیم نامیده اند..

اقلیم شناسی (Clima

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: معماری اقلیمی ,انسان,طبیعت و معماری,بررسی تاثیرات اقلیم در ساختمان سازی و معماری ,تاثیر اقلیم بر ساختمان سازی,اقلیم,معماری اقلیمی,وابستگی شکل ساختمان به اقلیم,مصالح بومی در ساختمان,معماری اقلیمی ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-بررسي-تاثیرات-اقليم-در-ساختمان-سازي-و-معماری
پاورپوینت بررسي تاثیرات اقليم در ساختمان سازي و معماری
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 120
حجم فایل: 6590
قیمت: 7000 تومان

بخشی از متن:
اقلیم های ایران

—اهمیت تاثیر اقلیم بر معماری،انجام مطالعات و پژوهش های جامعی را در این زمینه ایجاب می کند.بویژه در کشور ما که تنوع شرایط اقلیمی در آن کاملا مشهود است.انجام تحقیقات گسترده در این زمینه امری اجتناب ناپذیر است.
—بطورکلی،این پژوهش ها به دو صورت نظری وعملی انجام می گیرد.دروجه اول،مباحث نظری مربوط به اقلیم و ساختمان،مورد بررسی قرارمی گیرد و در وجه دوم،با بهره جستن از آمار آب و هوایی مناطق مختلف و انجام تقسیم بندی های اقلیمی،همچنین با استفاده از نمونه های ساختمانی مناطق مختلف اقلیمی،آزمایش ها و محاسبات دقیق صورت می گیرد.از آنجا که ازمایش ها عملی در چار چوب وظایف موسسات تحقیاقات ساختمانی انجام می گیرد واین امر تنها با تخصیص بودجه وزمان کافی از سوی سازمانهای مربوطه اماکان پذیر است، همچنین به دلیل نبود امکانات عملی جهت انجام این برنامه ها ودر دست نبودن امار واطلاعات آب وهوایی مناطق مختلف، پژوهش حاضر بیشتردر وجه اول استوار است.
—معماری واقلیم، پیوندشان بیشتر به رابطه نوزاد وآغوش می ماند، یا نسبت هر رستنی با خاک ، حریم امن وبستر بالیدن. با بستگی ای تکامل آفرین؛ الهام بخش والبته ، نه محیط زا. در این معنا، آغوش، خاک واقلیم ، رابط حیات وسرزندگی ونبودشان نمود میرایی است . تجربیات معماری بومی در پهنه جهان وآروین های آن در معماری ایران زمین نیز ، خود گواه تاکیدی بر اندیشه ی فرم زایی ملاحظات اقلیمی در معماری است تا عاملی بر محدودیت آن یا اسارت معمار.
—
* اصولا در بسیاری در مناطق جهان ،اقلیم بوسیله عرض جغرافیایی و اتفاع از سطح دریا مشخص می شود.ایران با قرار گرفتن بین 25 و 40 درجه عرض جغرافیایی شمالی،در منطقه گرم قرار دارد و از نظر ارتفاع نیز، فلات مرتفعی است که مجموع سطوحی از آن که ارتفاعشان از سطح دریا کمتر از 475متر است، درصد بسیار کمی از سطح کل کشور را تشکیل می دهند.
*با وجود اینک ایران دارای دو حوزه بزرگ آب(دریای خزر و خلیج فارس) است، بدلیل وجود رشته کوه های البرز و زاگرس و نحوه قرارگیری آنها، اثرات این دو حوزه محدود به نواحی بسیار نزدیک به آنها است و این حوزه ها، به ندرت اثری در تعدیل درجه حرارت قسمت های داخلی دارند.
*بی تردید در کشوری کوهستانی مانند ایران ،هیچ گاه دو نقطه از نظر اقلیمی مانند یکدیگر نیستند.با این حال، بهترین روش برای دستیابی به پایه ای به منظور تعیین مناطق اقلیمی کشور، همان اصول کوپن است که ناگزیر باید از آن پیروی کرد.
*
به دلیل قرار گیری ایران در عرض های مختلف جغرافیایی، ایران دارای چهار اقلیم متفاوت می باشد. اقلیم های گرم و مرطوب، گرم و خشك، معتدل و مرطوب و سرد که هماهنگ با این اقلیم ها معماری های متفاوتی درون ایران شکل گرفته است.

طراحی اقلیمی

یكی از پایه های شكل گیری معماری سنتی ایرانی، اقلیم می باشد. در این نوع طراحی منبع اصلی تامین انرژی، انرژی خورشیدی است و روش های طراحی ساختمان ها بر اساس دریافت مستقیم از انرژی خورشید می باشد .

اصول طراحی اقلیمی

در این شیوه به هیچ وجه از وسایل مکانیکی و تاسیساتی استفاده نمی شود یا بعبارت دیگر اين شيوه هیچ هزینه ای ندارد و خود ساختمان با عناصر و اجزاء خود این انرژی را دریافت و نگهداری می کند و تنها نیاز به علم و آگاهی راجع به طراحی اقلیمی است.

موقعیت ساختمان در پلان

عواملی که خصوصیات اقلیمی یک سایت را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتند از : توپوگرافی، جهت، اشراف، ارتفاع تپه ها یا دره های واقع در اطراف آن، سطح زمین چه طبیعی و چه ساخته شده، قابلیت نفوذ پذیری، جنس و دمای خاک که همه از اهمیت خاصی برخوردارند.

جهت استقرار ساختمان یکی از مهمترین عوامل موثر در کیفیت شرایط حرارتی و محیطی فضای داخلی به شمار می­رود. جهت استقرار ساختمان، به نوعی در تأمین بسیاری از اهداف طراحی و نیازهای حرارتی آن تأثیر می­گذارد جلوگیری از گرم شدن فضاهای داخلی در مواقع گرم و استفاده هرچه بیشتر از انرژی خورشیدی در گرم کردن این فضاها در مواقع سرد، به وضعیت استقرار ساختمان نسبت به موقعیت سالانه خورشید در آسمان مربوط می­شود. تأمین این موارد مستلزم طراحی جهت ساختمان است. جهت ساختمان به گونه­ای باشد که در مواقع سرد سال حداکثر و در مواقع گرم سال حداقل انرژی خورشیدی به نمای اصلی آن بتابد.

به طور کلی انتخاب جهت استقرار ساختمان به عواملی چون وضع طبیعی زمین میزان نیاز به فضاهای خصوصی، کنترل و کاهش صدا و نیز به دو عامل باد و تابش آفتاب بستگی دارد. این بخش، قسمت عمده­ای از وظیفه یک معمار است، که ساختمان را به نحوی قرار دهد تا بیشترین استفاده از نور خورشید در رابطه با شرایط گرمایی و بهداشتی و روانی حاصل گردد. به طور کلی در مناطق سردسیر و در عرض­های جغرافیایی بالا که هوا اغلب سرد است، ساختمان باید در جهاتی قرار بگیرد که حداکثر انرژی خورشیدی را در طول سال دریافت نماید. در مناطق سرد، طیف وسیعی از جهات از نظر کسب انرژی خورشیدی مناسبند. جهت­های جنوب تا 30 درجه شرقی (30 درجه انحراف از جنوب به سمت شرق)



مقدمه

ساختِمان سازه‌ای است که برای سکونت و به عنوان سرپناه یا برای کار ساخته می‌شود که محیط را به دو بخش بیرون و درون تقسیم می‌کند. ساختمان‌هایی که از نظر بلندا از اندازه مشخصی بلندتر باشند ساختمان‌های بلندمرتبه گفته می‌شود. در ایران ساختمان بلندمرتبه طبق مصوبه سال ۱۳۷۷ شورای عالی شهرسازی و معماری به ساختمان‌های بالاتر از شش طبقه گفته می‌شود.

ساختمان‌های بسیار بلند نیز اصطلاحاً آسمان‌خراش یا برج نامیده می‌شوند.به ساختمان‌های بزرگ و باارزش قدیمی بیشتر عِمارَت گفته می‌شود.

انواع ساختمان

در معنای کلی هر سازه‌ای را می‌توان ساختمان نامید، در اینجا منظور از ساختمان بناهای ساخته شده با مصالح بنایی (آهن، سیمان، گچ، آجر و ...) می‌باشد.

اصولا ساختمان را از لحاظ مصالح مصرفی و نوع کاربرد آن می‌توان به دو دسته تقسیم نمود. در تاریخ طبیعی قانونی وجود دارد که می گوید فقط انواع و گونه هایی می توانند به حیاط خود ادامه دهند که بتوانند با محیط خود هماهنگی ایجاد کنند و با مصالح خود جور درآمده و با تمام نیروهای داخلی و خارجی که روبرو هستند سازگار باشند. بررسی شکل گیاهان در مناطق اقلیمی مختلف، شباهتی را بین شکل گیاهان و ساختمانهای آن مناطق آشکار می سازد. عوامل اقلیمی در شکل گیری موجودات واقعیتی شناخته شده است.

این تشابه به دلیل آن است که عوامل که در شکل دادن به گیاه تأثیر دارند در شکل دادن به محیط انسانی نیز می توانند به همان اندازه مؤثر باشند.

فرم ساختمان در اقلیم گرم و خشک :

در رابطه با شرایط زمستان این مناطق، فرم ساختمان در طول محور شرقی – غربی گسترش یابد، اما شرایط تابستانی حکم بر فشردگی ساختمان نموده و داشتن فرمی مکعب شکل را ضروری می نماید. در هر صورت با بریدن قسمتی از این مکعب و پر نمودن حفره ایجاد شده با سایه (سایه دیوار، درخت، پیچیک و ...) و هوای خنک شده بوسیله تبخیر آب سطح چمن، برگ درختان، حوض و فواره می توان اقلیم نسبتاً مطلوبی در ساختمان ایجاد نمود، در اطراف این باغچه داخلی، پلان ساختمان می تواند آزاد باشد. بدین ترتیب پلان کلی ساختمان در این مناطق به طرف داخل معطوف می گردد.

به طور کلی مشکلات فراوانی جهت هماهنگ کردن بیشتر ساختمان با اقلیم و جغرافیای منطقه وجود داشته که معماری سنتی ما در اثر تجربه به چند هزار ساله، راه حلهای منطقی برای یک زندگی دلپذیر در این مناطق فراهم نموده است.

بافت روستایی :

شکل پذیری بافت روستایی و تطبیق شرایط زندگی، عوامل طبیعی و همچنین استفاده از این عوامل در شرایط بسیار نامساعد آب و هوایی در این مناطق قابل توجه است. به جرأت می توان بیان نمود که یکی از دستاوردهای بسیار مهم معماری سنتی ما در همین تطبیق و فراهم نمودن محیط مناسب زندگی در این مناطق خشک و بی آب و علف است.

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: بررسي تاثیرات اقليم در ساختمان سازي و معماری ,تاثیر اقلیم بر ساختمان سازی,اقلیم,معماری اقلیمی,وابستگی شکل ساختمان به اقلیم,مصالح بومی در ساختمان های,تقسیمات اقلیمی در ایران,اقلیم در ساختمان سازی,انسان طبیعت معماری,معماری اقلیمی ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
جزوه-سیستم-های-اطلاعاتی-در-مدیریت--دانشگاه-پیام-نور-
جزوه سیستم های اطلاعاتی در مدیریت ( دانشگاه پیام نور)
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pdf
تعداد صفحات: 12
حجم فایل: 7249
قیمت: 5000 تومان

بخشی از متن:
جزوه سیستم های اطلاعاتی در مدیریت (براساس منبع دانشگاه پیام نور) در قالب فایل pdf و در حجم 12 صفحه به همراه سوالات پرتکرار و نمونه سوالات ادوار گذشته دانشگاه پیام نور با پاسخ نامه کلیدی، مناسب برای دانشجویان رشته مدیریت دولتی با کد رشته های 1234003 ، 1218566 و 1218035 .

محتویات محصول :

نکات کلیدی فصول مختلف کتاب در قالب فایل pdf و در حجم 12 صفحه

6 نوبت آزمون جامع از سوالات پرتکرار و احتمالی پایان ترم با پاسخنامه کلیدی

نمونه سوالات امتحانی ادوار گذشته دانشگاه پیام نور :

نیمسال دوم 96 - 95 با پاسخنامه کلیدی ( جدید )

نیمسال اول 96 - 95 با پاسخنامه کلیدی

نیمسال دوم 95 - 94 با پاسخنامه کلیدی

نیمسال اول 95 - 94 با پاسخنامه کلیدی

نیمسال دوم 94 - 93 با پاسخنامه کلیدی


دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: سیستم های اطلاعاتی مدیریت , تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم اطلاعاتی مدیریت , نمونه سوالات سیستم های اطلاعاتی مدیریت , جزوه سیستم های اطلاعاتی مدیریت , دانلود رایگان کتاب سیستم های اطلاعاتنی مدیریت , سیستم های اطلاعاتی مدریت رشته مدیریت دولتی , نمونه سوا ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
تحقیق-تاثیر-اقلیم-بر-ساختمان-سازی-
تحقیق تاثیر اقلیم بر ساختمان سازی،
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 55
حجم فایل: 640
قیمت: 7000 تومان

بخشی از متن:
فهرست

مقدمه. 4
فرم ساختمان در رابطه با اقلیم : 4
انواع ساختمان.. 4
فرم ساختمان در اقلیم گرم و خشک : 4
بافت روستایی : 5
اقلیم گرم و خشک : 7
اقلیم سرد: 8
انسان، طبیعت: 8
معماری.. 10
گنبد در اقلیم گرم و خشک.... 10
نوع مصالح : 11
ساختمان های گلی : 11
ساختمان های خشتی : 12
ساختمان و انواع آن.. 14
انواع ساختمان.. 15
انواع ساختمان از لحاظ مصالح مصرفی.. 15
ساختمان‌های بتنی.. 15
ساختمان‌های فلزی.. 15
ساختمان‌های آجری.. 15
ساختمان‌های خشتی و گلی.. 16
ساختمان‌های چوبی.. 16
ساختمان‌های ترکیبی.. 16
نقش کلافهای افقی در مقاوم‌سازی لرزه‌ای ساختمانهای آجری.. 16
مقاوم سازی ساختمانهای آجری غیرمسلح موجود. 17
اقلیم های ایران.. 18
طراحی اقلیمی.. 18
اصول طراحی اقلیمی.. 18
موقعیت ساختمان در پلان.. 19
منطقه معتدل و مرطوب... 20
منطقه گرم و خشك.... 22
منطقۀ گرم و مرطوب... 22
منطقۀ سرد. 25
مصالح ساختمانی.. 26
منطقه معتدل و مرطوب... 26
منطقه گرم و خشك.... 26
منطقه گرم و مرطوب... 27
منطقه سرد. 28
شکل بنا و تعادل حرارتی : 35
شکل بنا و برف و باران : 37
شکل بنا و باد : 37
تاثیر اقلیم در ساختمان سازی و انواع ساختمان.. 39
اقلیم در ساختمان.. 40
فرم ساختمان در رابطه با اقلیم : 40
فرم ساختمان در اقلیم گرم و خشک : 41
بافت روستایی : 41
طارمه. 43
شنا سیل : 43
تقسیمات اقلیمی در ایران.. 44
مصالح بومی در ساختمان های مناطق معتدل و مرطوب... 44
اقلیم سرد و کوهستانی.. 45
مصالح بومی در ساختمان های مناطق سرد و کوهستانی.. 45
اقلیم گرم و مرطوب... 46
مصالح بومی مناطق گرم و مرطوب... 46
وابستگی شکل ساختمان به اقلیم.. 48
جهت گیری مناسب ساختمان.. 49
مدل سازی ساختمان مورد نظر. 51
نتیجه گیری.. 52
مراجع.. 53

مقدمه

ساختِمان سازه‌ای است که برای سکونت و به عنوان سرپناه یا برای کار ساخته می‌شود که محیط را به دو بخش بیرون و درون تقسیم می‌کند. ساختمان‌هایی که از نظر بلندا از اندازه مشخصی بلندتر باشند ساختمان‌های بلندمرتبه گفته می‌شود. در ایران ساختمان بلندمرتبه طبق مصوبه سال ۱۳۷۷ شورای عالی شهرسازی و معماری به ساختمان‌های بالاتر از شش طبقه گفته می‌شود.

ساختمان‌های بسیار بلند نیز اصطلاحاً آسمان‌خراش یا برج نامیده می‌شوند.به ساختمان‌های بزرگ و باارزش قدیمی بیشتر عِمارَت گفته می‌شود.

انواع ساختمان

در معنای کلی هر سازه‌ای را می‌توان ساختمان نامید، در اینجا منظور از ساختمان بناهای ساخته شده با مصالح بنایی (آهن، سیمان، گچ، آجر و ...) می‌باشد.

اصولا ساختمان را از لحاظ مصالح مصرفی و نوع کاربرد آن می‌توان به دو دسته تقسیم نمود. در تاریخ طبیعی قانونی وجود دارد که می گوید فقط انواع و گونه هایی می توانند به حیاط خود ادامه دهند که بتوانند با محیط خود هماهنگی ایجاد کنند و با مصالح خود جور درآمده و با تمام نیروهای داخلی و خارجی که روبرو هستند سازگار باشند. بررسی شکل گیاهان در مناطق اقلیمی مختلف، شباهتی را بین شکل گیاهان و ساختمانهای آن مناطق آشکار می سازد. عوامل اقلیمی در شکل گیری موجودات واقعیتی شناخته شده است.

این تشابه به دلیل آن است که عوامل که در شکل دادن به گیاه تأثیر دارند در شکل دادن به محیط انسانی نیز می توانند به همان اندازه مؤثر باشند.

فرم ساختمان در اقلیم گرم و خشک :

در رابطه با شرایط زمستان این مناطق، فرم ساختمان در طول محور شرقی – غربی گسترش یابد، اما شرایط تابستانی حکم بر فشردگی ساختمان نموده و داشتن فرمی مکعب شکل را ضروری می نماید. در هر صورت با بریدن قسمتی از این مکعب و پر نمودن حفره ایجاد شده با سایه (سایه دیوار، درخت، پیچیک و ...) و هوای خنک شده بوسیله تبخیر آب سطح چمن، برگ درختان، حوض و فواره می توان اقلیم نسبتاً مطلوبی در ساختمان ایجاد نمود، در اطراف این باغچه داخلی، پلان ساختمان می تواند آزاد باشد. بدین ترتیب پلان کلی ساختمان در این مناطق به طرف داخل معطوف می گردد.

به طور کلی مشکلات فراوانی جهت هماهنگ کردن بیشتر ساختمان با اقلیم و جغرافیای منطقه وجود داشته که معماری سنتی ما در اثر تجربه به چند هزار ساله، راه حلهای منطقی برای یک زندگی دلپذیر در این مناطق فراهم نموده است.

بافت روستایی :

شکل پذیری بافت روستایی و تطبیق شرایط زندگی، عوامل طبیعی و همچنین استفاده از این عوامل در شرایط بسیار نامساعد آب و هوایی در این مناطق قابل توجه است. به جرأت می توان بیان نمود که یکی از دستاوردهای بسیار مهم معماری سنتی ما در همین تطبیق و فراهم نمودن محیط مناسب زندگی در این مناطق خشک و بی آب و علف است.

کلیات یک بافت روستایی به قرار زیر است :

الف) بافت بسیار متراکم
ب) فضای کاملاً محصور
ج) کوچه باریک و نامنظم و بعضاً پوشیده باطاق
د) ساختمانهای متصل به هم

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: تاثیر اقلیم بر ساختمان سازی,اقلیم,معماری اقلیمی,وابستگی شکل ساختمان به اقلیم,مصالح بومی در ساختمان های,تقسیمات اقلیمی در ایران,اقلیم در ساختمان,اصول طراحی اقلیمی,فرم ساختمان در رابطه با اقلیم ,تاثیر اقلیم بر معماری,معماری طبیعت,اقلیم و ساخ,,, ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
تحقیق-آجر-و-نحوه-تولید-آن
تحقیق آجر و نحوه تولید آن
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 75
حجم فایل: 844
قیمت: 7000 تومان

بخشی از متن:
فهرست

مقدمه. 5
انواع آجرهای ساختمانی. 6
آجر ماشینی‌. 7
آجر سفالی. 8
آجر جوش... 9
آجر معمولی : 9
آجر توخالی. 10
آجر مهری.. 11
آجر تراش... 12
آجر آبساب.. 12
استودیو معماری ... 14
انواع آجر. 14
آجر قزاقی. 16
آجر های قدیمی. 16
آجر لعابی. 17
آجر نسوز. 17
آجر سیمانی. 18
کاربرد آجر در معماری داخلی. 18
تاریخچه. 22
تاریخچه پیدایش آجر در آثار ایران. 23
هنر آجرکاری دوره ایلخانی. 23
هنر آجرکاری دوره تیموری.. 24
هنر آجرکاری دوره صفویه. 24
هنر آجرکاری دوره افشاریه و زندیه. 25
هنر آجر کاری دوره قاجاریه. 26
طبقه‌بندی آجرها 27
طبقه‌بندی از لحاظ جنس... 27
آجر نسوز. 28
آجر نسوز آلومینیومی. 28
آجر نسوز سیلیسی. 28
آجرهای نسوز ویژه. 28
آجر نسوز اکسید کروم - کوروندوم. 28
آجر نسوز زیرکونیوم. 29
آجر نسوز اکسید کروم. 29
آجر نسوز قلیایی. 29
آجر جوش... 29
آجر لعابی. 30
آجرپزی.. 30
مراحل پخت آجر. 30
انواع کوره‌های آجر پزی.. 31
کوره چاهی. 31
کوره‌های سنتی ایران. 32
انواع آجر به ترتیب قرار گرفتن نسبت به آتش در کوره. 32
کوره هوفمان. 32
کاربرد انواع آجرها 32
آجر جوش... 32
آجر پخته. 33
آجر خام پخته. 33
معماری صخره‌ای.. 34
بکار بردن آجر به عنوان عمده‌ترین مصالح در کار ساختمان. 34
دلایل عمده استفاده از آجر در فلات ایران. 34
ابعاد آجر. 36
انواع آجر تزئینی. 37
آجر واکوب و آبمال. 37
آجر پیش بر. 37
آجر آبساب.. 38
انواع شیوه‌های آجر کاری.. 38
زنجاب کردن. 38
قواره بری.. 38
رگ چینی. 39
گل اندازی.. 39
گره سازی.. 39
آجرکاری با آجرهای تزئینی (مهری.. 40
فخرومدین. 40
هشت و گیر. 40
آبشاری.. 41
باد بزنی. 41
معقلی (مخلوط کاشی و آجر. 41
برج خرقان. 41
کبود گنبد. 41
بند کشی در آجر کاری.. 41
آجرچینی یا آجرفرش... 42
هنر آجرکاری دوره ایلخانی. 42
هنر آجرکاری دوره تیموری.. 43
هنر آجرکاری دوره صفویه. 43
هنر آجرکاری دوره افشاریه و زندیه. 44
هنر آجر کاری دوره قاجاریه. 45
آجرها و بلوکها 48
مصارف آجر. 49
تولید آجر رسی. 49
تهیه و آماده نمودن ماده اولیه. 50
پختن آجر. 51
آجر جوش... 51
مشخصات فنی آجرهای رسی. 53
تقسیمات آجر. 57
آجرهای نسوز. 59
آجر سیمانی. 60
آجرهای سیلیسی. 60
آجرهای آلومنییومی. 60
آجرهای نسوز قلیایی. 61
آجرهای نسوز ویژه. 61
آجر اکسید کروم- کوروندوم. 61
آجرهای اکسیدکروم. 61
آجر مقاوم در برابر برش عرضی ناشی از زلزله. 61
توزیع نیروهای زلزله. 62
حالتهای شکست.. 62
شکست دیوارهای برشی. 62
شکست دیوارهای عرضی. 63
دلایل انتخاب این مدل آجر. 63
نتیجه گیری.. 64
کوره سنتی. 64
مقاوم سازی ساختمانهای آجری غیرمسلح موجود. 77
بررسي علل آسيب پذيري ساختمانهاي آجري و بتني در برابرزلزله. 78
منابع. 78

مقدمه

آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بوده است و قدیمی‌ترین مصالح ساخته‌ی دست بشر به شمار می‌آید. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. آجرهای رسی اولین و فراوان ترین آنها است و قدمتی چند هزار ساله دارد. ابعاد آجر به گونه‌ای است که به راحتی در یکدیگر قفل و بست شده است. این ویژگی‌ها باعث شده که این مصالح به منظور اجرای دهانه‌های وسیع به صورت قوس، طاق و گنبد، کارایی منحصر به فردی داشته باشد.

آجر به خشت‌هایی گفته می‌شود که احکام یا فرامین دولتی بر روی آن نوشته می‌شد (حک می‌گردید) و به وسیله پختن این خشت‌ها، نوشته‌ها را بر روی آن پایدار می‌کردند. مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است؛ گمان می‌رود انسان‌های اولیه با مشاهده پخته شدن گل مجاور اجاق‌های خود و دیدن اینکه گل پخته شده سختتر از کلوخه‌های کنار خود می‌گردید پی به خواص و روش تهیه آجر برده باشند.

آجر همچنین به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بوده‌است. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. از بناهای باستانی مشهوری که در ساخت آن از آجر استفاده شده می‌توان به طاق کسری اشاره کرد.

مثال دیگر کف دالان مسجد جامع اصفهان

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: آجر و نحوه تولید آن,روش تهیه آجر و کاربرد آن در ساختمان سازی,آجر و روشهای آجرچینی,آجر,انواع آجر,آجرهای نسوز,مصالح ساختمانی,آجرهای سیلیسی,آجره ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
معرفی-کامل-و-کاربردی-تجهیزات-برق-از-روی-عکس-با-کیفیت-بالا
معرفی کامل و کاربردی تجهیزات برق از روی عکس با کیفیت بالا
فرمت فایل دانلودی: .ppt
فرمت فایل اصلی: ppt
تعداد صفحات: 60
حجم فایل: 30773
قیمت: 20000 تومان

بخشی از متن:
معرفی کامل به همراه نکات عالی و کاربردی تجهیزات برق از روی عکس های با کیفیت بالا برای کسانی که تجهیزات روی شبکه و ترانس و داخل تابلوی برق را نمی شناسند و همچنین برای اساتید و دانشجویان و پیمانکاران برق بسیار مفید و کاربردی است. این فایل هم نکات زیبا دارد و هم عکس اجرایی که در عمل توضیح داده شده است
معرفی کامل به همراه نکات عالی و کاربردی تجهیزات برق از روی عکس های با کیفیت بالا برای کسانی که تجهیزات روی شبکه و ترانس و داخل تابلوی برق را نمی شناسند و همچنین برای اساتید و دانشجویان و پیمانکاران برق بسیار مفید و کاربردی است. این فایل هم نکات زیبا دارد و هم عکس اجرایی که در عمل توضیح داده شده است
فهرست کلی
پایه فشار متوسط
ترانس دارای تابلوی برق
ترانس دارای تابلو روشنایی
تابلو روشنایی روی پایه فشار ضعیف
تابلو روشنایی روی پایه فشار متوسط
ترانس دارای تابلوی اختصاصی
ترانس بدون تابلو
کات اوت فیوز(فیوز سرخط) روی شبکه
سرکابل خودنگهدار (روی پایه فشار متوسط)
سکسیونر
پست زمینی

...کات اوت فیوز
یکی از وسایلی که در سیستم‌های توزیع انرژی الکتریکی برای جداکردن سریع بخش‌هایی که دچار خطا شده‌اند از سایر بخش‌های سیستم استفاده می‌شود کات‌اوت فیوز یا فیوز قطع‌کننده است. ترانسفورماتورهای توزیع غالبا از طریق یک کات‌اوت فیوز ...

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: تجهیزات برق ,برق ,دانلود مشخصات تجهیزات برق ,دانلود پاورپوینت آموزش کامل تجهیزات برق ,معرفی کامل و کاربردی تجهیزات برق از روی عکس با کیفیت بالا,دانلود برق ,پایه بتونی ,ترانس ,ترانسفورماتور ,ترانس جرایان,کنتاکتور,کلید فیوز ,فیوز ,کلید ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-روش-تهیه-آجر-و-کاربرد-آن-در-ساختمان-سازی
پاورپوینت روش تهیه آجر و کاربرد آن در ساختمان سازی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pptx
تعداد صفحات: 120
حجم فایل: 3357
قیمت: 7000 تومان

بخشی از متن:
آجر

آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بوده‌است. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. از بناهای باستانی مشهوری که در ساخت آن از آجر استفاده شده می‌توان به طاق کسری اشاره کرد.

مثال دیگر کف دالان مسجد جامع اصفهان است که به وسیله آجرهایی مفروش شده‌است که در زمان ساسانیان برای ساخت آتشکده بکار رفته بود.

به طور کلی استفاده از آجر در طول تاریخ ایران بسیار گسترده بوده و بناهای بیشماری اعم از آتشکده، مسجد، ساختمان‌های مسکونی و... به وسیله آجر در ایران ساخته شده‌اند.

آجر به خشت‌هایی گفته می‌شود که احکام یا فرامین دولتی بر روی آن نوشته می‌شد (حک می‌گردید) و به وسیله پختن این خشت‌ها، نوشته‌ها را بر روی آن پایدار می‌کردند. مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است؛ گمان می‌رود انسان‌های اولیه با مشاهده پخته شدن گل مجاور اجاق‌های خود و دیدن اینکه گل پخته شده سختتر از کلوخه‌های کنار خود می‌گردید پی به خواص و روش تهیه آجر برده باشند.

دیوارها یکی از متداول ترین عناصر قائم در ساختمانهای گوناگون هستند . مطابق تعریف ، اعضای سازه ای قائم با بعدی بزرگتر از ۳ برابر ضخامت ، دیوار نام دارند. دیوار عبارت است از یک ساختار ممتد، یکپارچه، محکم و استوار که از جنس آجر، سنگ، بتن، چوب یا فلز و غیره باشد، که ضخامت آن در مقایسه با طول و ارتفاع نازک می باشد، دیوارها معمولا به عنوان مجزا کننده فضاها از یکدیگر به صورت اجزا یا اتاقها عمل می کنند یا به عنوان محافظ یک فضا هستند.علاوه بر این، این ساختار های عمودی، انتقال دهنده بار ساختمان به زمین می باشند.

►انواع آجر غیر رسی و اشکال آن
► آجر جوش آجر خاص در صنعت سفال پزی است که در کشورهای صنعتی دارای اهمیت ویزه ای است از این آجر برای نماسازی ساختمان ها فرش کف پیاده روها پوشش بدنه و کف آبروها و مجراهای فاضلاب و تونل ها و ساختن دودکش ها فرش کف کارخانه ها انبارهای کشاورزی و سالن های دامداری پرورش طیور استخر های صنعتی و جز اینها استفاده می شود.


در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمان‌ها مقدور نیست و از اسکلت‌های فلزی یا بتنی استفاده می‌شود؛ ولی از آجر برای نماسازی استفاده می‌شود و یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را بطور نمایان بکار می‌برند. ریشهٔ واژهٔ آجُر (که در افغانستان زاو گفته می‌شود) که در فارسی آجور و آگور هم می‌گویند نامعلوم است. در زبان اکدی به صورت agurru، در آرامی به صورت اَگّور، در عربی به صورت آجرّ، و در ارمنی باستان به صورت آگور ثبت شده است.

آجر دستی (فشاری) هفت هزار سال است که با دستان هنرمند قشر زحمتکش شکل گرفته ومستحکم کننده وزیبا ساز کاخ‌ها، عبادتگاهها، مدرسه‌ها، مسجدها وساختمانها بوده است اما امروزه این صنعت دستی هزاران ساله آخرین نفسهای خود را می‌کشد در توسعه شهری تهران از کوره‌های آجر دستی حوالی میدان شوش، جاده ری قدیم و هاشم‌آباد هیچ اثری بجای نمانده است اما درمحمود آباد هنوز تعداد ۳۰ میل دودکش آجری از کوره‌های آجردستی که طول بعضی ازآنها تا ۳۰۰ متر می‌رسد و از سال ۱۳۵۶ برای همیشه خاموش شده‌اند هنوزپابرجا است. در اوایل جنگ ایران و عراق هواپیماهای عراق چندباربجای پالایشگاه تهران این دودکشها را هدف قرار دادند. قبل از برقی شدن این کوره‌ها میله‌های آجری مرتفع کار تهویه و دودکش را انجام می‌دادند. تهران با ساختمان‌های قدیمی و آثار تاریخی خودهم هویتی سنتی وهم بسیارمدرن دارد؛ شمس‌العماره و دارالفنون، کاخ موزه‌ها، مسجدهای تاریخی، ساختمانهای آجری منطقه حسن‌آباد، سردر باغ ملی، موزه ارتباطات و پست، ساختمان بانک صادرات، ساختمان‌های آجری سبک ساسانی/هخامنشیموزه ایران باستان و وزارتخارجه، ساختمان ثبت واسناد، مدارس قدیمی، گنبد چهارسوق و بازار بزرگ، بازارچه‌ها، کاروانسراها و ساختمان بسیاری از خانه‌ها و مغازه‌ها در بخش‌های قدیمی شهر تهران؛ زیبایی و هویت خودرا مدیون همین آجرها هستند.

دست کم ۵۰۰۰ سال است که آجر ساخته شده از خاک رس به کار می‌رود. گویا اول بار، آن را برای ساختن شهرهایی در بین‌النهرین و درهٔ سند در پاکستان به کار بردند.

در ابتدا، برای درست کردن آجر، مردم گل رس و کاه را، با لگد کردن آن‌ها، مخلوط می‌کردند. آنگاه، مخلوط آماده شده را در قالب‌های مستطیلی می‌ریختند و در آفتاب می‌پختند. آجری که در آفتاب پخته شده بود نمی‌توانست بدون کاه خودش را نگه دارد. سرانجام، مردم بابل، آشور و مصر باستان دریافتند که با گداختن رس تنها آجرهایی به دست می‌آید که محکم تر و در برابر هوا مقاوم‌تر است.

پیشینه و ساخت آجر به سالهای باستان می‌رسد و به موجب مدارک موجود پیدایش و مصرف آجر پیش از تاریخ و هزاران سال قبل از آن بوده است. در ادوار باستان در کنارهٔ رودهای دجله و فرات و پس از طغیان آنها مقدار زیادی گل و لای بر سطح زمین رسوب می‌کرد. این رسوبات که دارای چسبندگی خاص بودند و پس از اینکه در اثر تابش خورشید آب گل و لای آنها تبخیر می‌شد ترک‌هایی به وجود می‌آمد که لای خشک به صورت مکعب‌های نامنظم در می‌آمد به صورت ملات جهت دیوارهای گل چینه‌ای در آن روزگار مصرف می‌شد. قابل توجه می‌باشد که اجاق‌های چادرنشین‌هایی که در کنار رودها به کار گله داری مشغول بوده‌اند در اثر نفوز آتش سخت شده که در واقع این پدیده سبب پیدایش نحوه پخت و در نتیجه آجر گردیده است. در سال‌های بعد هم‌زمان در ساخت برج بابل خشت زدن و پختن آجر به وسیلهٔ بابلی‌ها ابداع شد و به همین دلیل نام آجر که یک واژهٔ بابلی است در اغلب زبان‌ها به همین نام مشهور شده است. پس از این مرحله به وسیلهٔ کلدانی‌ها پخت آجر به تکامل رسید و با پیدایش آجر تحولی در ساختمان بناها که تا آن روزگار خشتی و گلی بودند به وجود آمد. در نتیجه این امر سبب آغاز بناهای مستحکم و آجری گردید. آجرهای اولیه بدون قالب و نظیر بالش ساخته می شده است. در دوره ارزشمند معماری سلجوقی از آجر به عنوان مصالح اصلی برای کلیه بناهایی چون کاروانسراها، آب انبارها، بناهای شاهی، بناهای عمومی، مساجد، برج مقبره‌ها، میل مقبره‌ها، میل‌های بلند مساجد و مواردی دیگر سبب اسکلت سازی اصولی آنها شده و ضمناً برای نماسازی نیز از آجر به شکل آمود (پوشش جدا از اسکلت) و یا پیوند و ترکیب با استخوان بندی بنا عظمتی از حسن سلیقه و خلاقیت در هنر آجرکاری به وجود آمده است. به طوری که در آثار پراکنده و فراوان کشور در این دوره شاهد هنرآفرینی‌های بسیار شگرف در هنر آجرکاری می‌باشیم. تا جایی که در دو برج خرقان قزوین بیش از سی نوع آجرکاری همراه با طاق نماسازی‌های بسیار زیبا و خط‌های آجری کوفی برجسته و در مسجد جامع اصفهان نزدیک به ۳۷۵ طاق پوش در انواع گوناگون که قسمت اعظم آن از دوره سلجوقی است. در این دوره ارزشمند معماری شاهد به وجود آمدن زیباترین نقوش در انواع گل چین‌های آجری، گره آجری، خط‌های کوفی آجری برگردونهٔ میل‌های بلند مساجدی چون میل مسجد دامغان با ۲۶متر ارتفاع، میل منار چند وجهی مسجد نائین با حدود ۳۰متر ارتفاع و میل منار ساربان با۴۸متر ارتفاع و بالاخره میل بی همتای مسجد علی که قبلاً میل مسجد سنجریه بوده است با ارتفاعی حدود ۵۲ متر بوده که بعدها بر اثر زلزله قسمتی از سر آن فروریخته و امروزه حدود ۴۲متر ارتفاع دارد.

هنر آجرکاری دوره ایلخانی

در این دوره پوشش‌های طاقی آجری وارد تحول گسترده از تکنیک و اجرا شده تا جایی که شاهد به وجود آمدن گنبد بسیار چشم گیر و خوش فرم هندسی سلطانیه با قطری حدود ۴۰/۲۵ سانتیمتر و ارتفاع ۵۰متر از سطح زمین در اجرای بسیار استثنایی صندوقه‌ای می‌باشیم. ساخت این گنبد بر روی بسیاری از گنبد کلیساهای اروپا به خصوص گنبد کلیسای سانتاماریا دلفوره در فلورانس که حدود صدسال بعد از گنبد سلطانیه ساخته شده است اثر مستقیم گذارده است. همچنین در این دوره هنر آجرکاری وارد مرحله‌ای بسیارجالب از گوشه سازی‌های گنبد خانه‌ها در حالت خاص پتکانه، مقرنس شده، آن هم با نقش انواع گلچین‌های خفته و راسته و جناقی آجری و یا تلفیق آجر و کاشی زینت بخش این گونه اجراهای شگرف می‌گردد. از میان آثار فراوان آجری این دوره می‌توان به پتکانه سازی‌های گلچین دار مسجد ورامین و مسجد کبیر یزد و همچنین کاربرد مقرنسچه‌های آجری در محراب صفه شاگرد در مسجد جامع اصفهان اشاره کرد. در این زمان شاهد به وجود آمدن نوعی آجرهای مهری کوچک به اندازهٔ کلوک و دو قدی یعنی حدود ۵*۵ و ۵*۱۰سانتیمتر با حک نام جلال الله و نقوش گره می‌باشیم که در بین رج‌های آجر سبب شکل دهی و تزئین استثنایی در آجرکاری‌هایی چون ازاره‌های راهرو ارتباطی مسجد

*به طور کلی استفاده از آجر در طول تاریخ ایران بسیار گسترده بوده و بناهای بیشماری اعم از آتشکده، مسجد، ساختمان‌های مسکونی و... به وسیله آجر در ایران ساخته شده‌اند.
*در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمان‌ها مقدور نیست و از اسکلت‌های فلزی یا بتنی استفاده می‌شود؛ ولی از آجر برای نماسازی استفاده می‌شود و یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را بطور نمایان بکار می‌برند

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: روش تهیه آجر و کاربرد آن در ساختمان سازی,آجر و روشهای آجرچینی,آجر,انواع آحر,آجرهای نسوز,مصالح ساختمانی,آجرهای سیلیسی,آجرهای آلومینیومی,مراحل ساخت آجر,انواع کوره های آجر پزی,مصارف آجر ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-آجر-و-روشهای-آجرچینی
پاورپوینت آجر و روشهای آجرچینی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pptx
تعداد صفحات: 77
حجم فایل: 3429
قیمت: 7000 تومان

بخشی از متن:
آجر

آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بوده‌است. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. از بناهای باستانی مشهوری که در ساخت آن از آجر استفاده شده می‌توان به طاق کسری اشاره کرد.

مثال دیگر کف دالان مسجد جامع اصفهان است که به وسیله آجرهایی مفروش شده‌است که در زمان ساسانیان برای ساخت آتشکده بکار رفته بود.

به طور کلی استفاده از آجر در طول تاریخ ایران بسیار گسترده بوده و بناهای بیشماری اعم از آتشکده، مسجد، ساختمان‌های مسکونی و... به وسیله آجر در ایران ساخته شده‌اند.

آجر به خشت‌هایی گفته می‌شود که احکام یا فرامین دولتی بر روی آن نوشته می‌شد (حک می‌گردید) و به وسیله پختن این خشت‌ها، نوشته‌ها را بر روی آن پایدار می‌کردند. مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است؛ گمان می‌رود انسان‌های اولیه با مشاهده پخته شدن گل مجاور اجاق‌های خود و دیدن اینکه گل پخته شده سختتر از کلوخه‌های کنار خود می‌گردید پی به خواص و روش تهیه آجر برده باشند.

دیوارها یکی از متداول ترین عناصر قائم در ساختمانهای گوناگون هستند . مطابق تعریف ، اعضای سازه ای قائم با بعدی بزرگتر از ۳ برابر ضخامت ، دیوار نام دارند. دیوار عبارت است از یک ساختار ممتد، یکپارچه، محکم و استوار که از جنس آجر، سنگ، بتن، چوب یا فلز و غیره باشد، که ضخامت آن در مقایسه با طول و ارتفاع نازک می باشد، دیوارها معمولا به عنوان مجزا کننده فضاها از یکدیگر به صورت اجزا یا اتاقها عمل می کنند یا به عنوان محافظ یک فضا هستند.علاوه بر این، این ساختار های عمودی، انتقال دهنده بار ساختمان به زمین می باشند.


*
►انواع آجر غیر رسی و اشکال آن
► آجر جوش آجر خاص در صنعت سفال پزی است که در کشورهای صنعتی دارای اهمیت ویزه ای است از این آجر برای نماسازی ساختمان ها فرش کف پیاده روها پوشش بدنه و کف آبروها و مجراهای فاضلاب و تونل ها و ساختن دودکش ها فرش کف کارخانه ها انبارهای کشاورزی و سالن های دامداری پرورش طیور استخر های صنعتی و جز اینها استفاده می شود.

در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمان‌ها مقدور نیست و از اسکلت‌های فلزی یا بتنی استفاده می‌شود؛ ولی از آجر برای نماسازی استفاده می‌شود و یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را بطور نمایان بکار می‌برند. ریشهٔ واژهٔ آجُر (که در افغانستان زاو گفته می‌شود) که در فارسی آجور و آگور هم می‌گویند نامعلوم است. در زبان اکدی به صورت agurru، در آرامی به صورت اَگّور، در عربی به صورت آجرّ، و در ارمنی باستان به صورت آگور ثبت شده است.

آجر دستی (فشاری) هفت هزار سال است که با دستان هنرمند قشر زحمتکش شکل گرفته ومستحکم کننده وزیبا ساز کاخ‌ها، عبادتگاهها، مدرسه‌ها، مسجدها وساختمانها بوده است اما امروزه این صنعت دستی هزاران ساله آخرین نفسهای خود را می‌کشد در توسعه شهری تهران از کوره‌های آجر دستی حوالی میدان شوش، جاده ری قدیم و هاشم‌آباد هیچ اثری بجای نمانده است اما درمحمود آباد هنوز تعداد ۳۰ میل دودکش آجری از کوره‌های آجردستی که طول بعضی ازآنها تا ۳۰۰ متر می‌رسد و از سال ۱۳۵۶ برای همیشه خاموش شده‌اند هنوزپابرجا است. در اوایل جنگ ایران و عراق هواپیماهای عراق چندباربجای پالایشگاه تهران این دودکشها را هدف قرار دادند. قبل از برقی شدن این کوره‌ها میله‌های آجری مرتفع کار تهویه و دودکش را انجام می‌دادند. تهران با ساختمان‌های قدیمی و آثار تاریخی خودهم هویتی سنتی وهم بسیارمدرن دارد؛ شمس‌العماره و دارالفنون، کاخ موزه‌ها، مسجدهای تاریخی، ساختمانهای آجری منطقه حسن‌آباد، سردر باغ ملی، موزه ارتباطات و پست، ساختمان بانک صادرات، ساختمان‌های آجری سبک ساسانی/هخامنشیموزه ایران باستان و وزارتخارجه، ساختمان ثبت واسناد، مدارس قدیمی، گنبد چهارسوق و بازار بزرگ، بازارچه‌ها، کاروانسراها و ساختمان بسیاری از خانه‌ها و مغازه‌ها در بخش‌های قدیمی شهر تهران؛ زیبایی و هویت خودرا مدیون همین آجرها هستند.

دست کم ۵۰۰۰ سال است که آجر ساخته شده از خاک رس به کار می‌رود. گویا اول بار، آن را برای ساختن شهرهایی در بین‌النهرین و درهٔ سند در پاکستان به کار بردند.

در ابتدا، برای درست کردن آجر، مردم گل رس و کاه را، با لگد کردن آن‌ها، مخلوط می‌کردند. آنگاه، مخلوط آماده شده را در قالب‌های مستطیلی می‌ریختند و در آفتاب می‌پختند. آجری که در آفتاب پخته شده بود نمی‌توانست بدون کاه خودش را نگه دارد. سرانجام، مردم بابل، آشور و مصر باستان دریافتند که با گداختن رس تنها آجرهایی به دست می‌آید که محکم تر و در برابر هوا مقاوم‌تر است.

پیشینه و ساخت آجر به سالهای باستان می‌رسد و به موجب مدارک موجود پیدایش و مصرف آجر پیش از تاریخ و هزاران سال قبل از آن بوده است. در ادوار باستان در کنارهٔ رودهای دجله و فرات و پس از طغیان آنها مقدار زیادی گل و لای بر سطح زمین رسوب می‌کرد. این رسوبات که دارای چسبندگی خاص بودند و پس از اینکه در اثر تابش خورشید آب گل و لای آنها تبخیر می‌شد ترک‌هایی به وجود می‌آمد که لای خشک به صورت مکعب‌های نامنظم در می‌آمد به صورت ملات جهت دیوارهای گل چینه‌ای در آن روزگار مصرف می‌شد. قابل توجه می‌باشد که اجاق‌های چادرنشین‌هایی که در کنار رودها به کار گله داری مشغول بوده‌اند در اثر نفوز آتش سخت شده که در واقع این پدیده سبب پیدایش نحوه پخت و در نتیجه آجر گردیده است. در سال‌های بعد هم‌زمان در ساخت برج بابل خشت زدن و پختن آجر به وسیلهٔ بابلی‌ها ابداع شد و به همین دلیل نام آجر که یک واژهٔ بابلی است در اغلب زبان‌ها به همین نام مشهور شده است. پس از این مرحله به وسیلهٔ کلدانی‌ها پخت آجر به تکامل رسید و با پیدایش آجر تحولی در ساختمان بناها که تا آن روزگار خشتی و گلی بودند به وجود آمد. در نتیجه این امر سبب آغاز بناهای مستحکم و آجری گردید. آجرهای اولیه بدون قالب و نظیر بالش ساخته می شده است. در دوره ارزشمند معماری سلجوقی از آجر به عنوان مصالح اصلی برای کلیه بناهایی چون کاروانسراها، آب انبارها، بناهای شاهی، بناهای عمومی، مساجد، برج مقبره‌ها، میل مقبره‌ها، میل‌های بلند مساجد و مواردی دیگر سبب اسکلت سازی اصولی آنها شده و ضمناً برای نماسازی نیز از آجر به شکل آمود (پوشش جدا از اسکلت) و یا پیوند و ترکیب با استخوان بندی بنا عظمتی از حسن سلیقه و خلاقیت در هنر آجرکاری به وجود آمده است. به طوری که در آثار پراکنده و فراوان کشور در این دوره شاهد هنرآفرینی‌های بسیار شگرف در هنر آجرکاری می‌باشیم. تا جایی که در دو برج خرقان قزوین بیش از سی نوع آجرکاری همراه با طاق نماسازی‌های بسیار زیبا و خط‌های آجری کوفی برجسته و در مسجد جامع اصفهان نزدیک به ۳۷۵ طاق پوش در انواع گوناگون که قسمت اعظم آن از دوره سلجوقی است. در این دوره ارزشمند معماری شاهد به وجود آمدن زیباترین نقوش در انواع گل چین‌های آجری، گره آجری، خط‌های کوفی آجری برگردونهٔ میل‌های بلند مساجدی چون میل مسجد دامغان با ۲۶متر ارتفاع، میل منار چند وجهی مسجد نائین با حدود ۳۰متر ارتفاع و میل منار ساربان با۴۸متر ارتفاع و بالاخره میل بی همتای مسجد علی که قبلاً میل مسجد سنجریه بوده است با ارتفاعی حدود ۵۲ متر بوده که بعدها بر اثر زلزله قسمتی از سر آن فروریخته و امروزه حدود ۴۲متر ارتفاع دارد.

هنر آجرکاری دوره ایلخانی

در این دوره پوشش‌های طاقی آجری وارد تحول گسترده از تکنیک و اجرا شده تا جایی که شاهد به وجود آمدن گنبد بسیار چشم گیر و خوش فرم هندسی سلطانیه با قطری حدود ۴۰/۲۵ سانتیمتر و ارتفاع ۵۰متر از سطح زمین در اجرای بسیار استثنایی صندوقه‌ای می‌باشیم. ساخت این گنبد بر روی بسیاری از گنبد کلیساهای اروپا به خصوص گنبد کلیسای سانتاماریا دلفوره در فلورانس که حدود صدسال بعد از گنبد سلطانیه ساخته شده است اثر مستقیم گذارده است. همچنین در این دوره هنر آجرکاری وارد مرحله‌ای بسیارجالب از گوشه سازی‌های گنبد خانه‌ها در حالت خاص پتکانه، مقرنس شده، آن هم با نقش انواع گلچین‌های خفته و راسته و جناقی آجری و یا تلفیق آجر و کاشی زینت بخش این گونه اجراهای شگرف می‌گردد. از میان آثار فراوان آجری این دوره می‌توان به پتکانه سازی‌های گلچین دار مسجد ورامین و مسجد کبیر یزد و همچنین کاربرد مقرنسچه‌های آجری در محراب صفه شاگرد در مسجد جامع اصفهان اشاره کرد. در این زمان شاهد به وجود آمدن نوعی آجرهای مهری کوچک به اندازهٔ کلوک و دو قدی یعنی حدود ۵*۵ و ۵*۱۰سانتیمتر با حک نام جلال الله و نقوش گره می‌باشیم که در بین رج‌های آجر سبب شکل دهی و تزئین استثنایی در آجرکاری‌هایی چون ازاره‌های راهرو ارتباطی مسجد

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: آجر و روشهای آجرچینی,آجر,انواع آحر,آجرهای نسوز,مصالح ساختمانی,آجرهای سیلیسی,آجرهای آلومینیومی,مراحل ساخت آجر,انواع كوره هاي آجر پزي,مصارف آجر ,آجرهای فشاری,آجر سفالی,آجر سيماني ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
کتاب-بررسی-و-پیش-بینی-قابلیت-اطمینان-سازه-ای--ویرایش-دهم-2018-
کتاب بررسی و پیش بینی قابلیت اطمینان سازه ای - ویرایش دهم (2018)
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: PDF
تعداد صفحات: 514
حجم فایل: 6829
قیمت: 2000 تومان

بخشی از متن:
............................
کتاب بررسی و پیش بینی قابلیت اطمینان سازه ای - ویرایش دهم (2018)

نویسندگان: R. E. Melchers و A. T. Beck

فایل PDF کتاب به زبان انگلیسی و در 514 صفحه است.

فایل PDF با بهترین کیفیت و با قابلیت جستجو در متن و کپی برداری از متن است.
............................

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: Structural Reliability Analysis and Prediction, بررسی و پیش بینی قابلیت اطمینان سازه ای, قابلیت اطمینان ساختمان, قابلیت اعتماد ساختمان, بررسی قابلیت اطمینان مهندسی عمران ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
کتاب-جامع-پرورش-گل-و-گیاهان-زینتی
کتاب جامع پرورش گل و گیاهان زینتی
فرمت فایل دانلودی: .rar
فرمت فایل اصلی: rar
تعداد صفحات: 170
حجم فایل: 15271
قیمت: 5000 تومان

بخشی از متن:
کتاب کاملی از انواع گل و گیاهان زینتی که در مورد هر گیاه شرایط نگهداری و مشخصات و تصاویر آن به طور کامل ذکر شده است .

فصل های کتاب :

گیاهان آپارتمانی
گلهای شاخه بریده
گلهای خشک
گلهای فصلی
درختان و درختچه های زینتی

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: گل و گیاهان زینتی ,شرایط نگهداری گیاهان زینتی ,پرورش گیاهان زینتی ,کتاب مشخصات گیاهان ,آموزش نگهداری از گل ها ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
کتاب-هنر-میلیاردی--قدم-به-قدم-تا-پولدار-شدن-
کتاب هنر میلیاردی ( قدم به قدم تا پولدار شدن )
فرمت فایل دانلودی: .rar
فرمت فایل اصلی: rar
تعداد صفحات: 500
حجم فایل: 19170
قیمت: 5000 تومان

بخشی از متن:
کتابی بینهایت مفید برای کسانی که می خواهند ذهنیت میلیاردی داشته باشند و به سوی پولدار شدن پیش بروند .

این کتاب شامل فصل های زیر می باشد :

فصل 1 :ایده هایی برای کسب ثروت
فصل 2 : داستان موفقيت ميلياردرهای ایران و جهان
فصل 3 : چند مطلب سودمند برای ایجاد ذهنيت ميلياردری
فصل 4 :ميلياردر ها چه طور زندگی می کنند؟
فصل 5 :تفاوت های بين فقرا و ثروتمندان
فصل 6 :استفاده از قانون راز در کسب ثروت
فصل 7 :معرفی کتاب های مفيد برای ثروتمند شدن
فصل 8 :چند عکس برای افزایش انگيزه شما


دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: میلیاردر شدن ,کسب درآمد,پولدار شدن ,راهنمای میلیاردر شدن ,چگونه پولدار شویم ,کتاب آموزش میلیاردر شدن ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-کامل-ترین-روشهای-فراهم-کردن-فضای-عبادی-و-دینی-در-خانواده
پاورپوینت کامل ترین روشهای فراهم کردن فضای عبادی و دینی در خانواده
فرمت فایل دانلودی: .ppt
فرمت فایل اصلی: ppt
تعداد صفحات: 40
حجم فایل: 6684
قیمت: 16500 تومان

بخشی از متن:
کامل ترین روشهای فراهم کردن فضای عبادی و دینی در خانواده که بسیار مناسب برای خانواده های دغدغه مند هستند
فهرست کلی
مفهوم تربيت
تربیت دینی
اهميت تربيت ديني
هدف غایی تربیت دینی (اسلامی)
راهکارهای مؤثر برای احیای نماز در خانواده
عوامل مؤثر در جذب کودک و نوجوان به مسجد
تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها
علل ترک نماز در خانواده
عوامل کلی ترک نماز
نکات قابل توجه در مورد نماز
استفاده از گرایشات آرمان گرایانه جوانان در جهت دهى آنان به واقع گرایى
علت ناکامی در تربیت دینی کودکان
وظايف اساسي در تعليم و تربيت كودكان و نوجوانان

... عوامل محیطی(مهم ترین نقش)
محیط، در ایجاد انگیزه برای نماز خواندن کودکان بسیار ،بسیار،بسیار مؤثر است. دعوت پدر و مادر به شرکت در نماز جماعت، به خصوص به همراه دوستان و هم سالان، این بستر را برای ترغیب آن ها به نماز فراهم می‌کند.
پدرم اول خودت به مسجد برو بعدم با اتفاق همسرت و بعدش هم به اتفاق فرزندانتان...
پدرم با اخلاق و زبان نرم به مسجد دعوت کن ...
اهل بیت علیهم السّلام، در خانه عبادتگاه داشتند و و فرزندانشان را با خود به این محلّ عبادت می‌بردند؛ در واقع این نکته بیانگر این است که الگوهای رفتاری در خانه نیز بچّه ها را به نماز خواندن ترغیب می‌کند.
۲) ارتباطات کلامی
بچّه ها در مقابلِ دعوا، تندی و تنبیه برای انجام کاری، از خود مقاومت نشان می‌دهند. برای ترغیب کودکان به نماز، والدین باید با آنها به ملاطفت برخورد کرده و ارتباط کلامی خوب برقرارکنند.
اجبار کار را بدتر می کند.می توانی مثلا بین فرزندانت مسابقه قرار دهی و هرکدام مثلا چند سوره حفظ کند یا نماز بخواند یا در کارهای فرهنگی مسجد شرکت کند یا... یه جایزه بهشون بده و این کار را چند بار تکرار کن ...
نکته : پدر و مادر عزیز همیشه اول وقت نماز بخوان . بگذار بچه ها از رفتار شما الگو بگیرند و...









دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: دغدغه فرزندان,بهترین تربیت ,عبادت در خانواده ,خانواده دینی,بردن دین در خانواده ,راهکار دینی کردن خانواده ,خانواده ,بی دینی در خانواده ,دانلود پاورپوینت کامل ترین روشهای فراهم کردن فضای عبادی و دینی در خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
پاورپوینت-اصول-مديريت-در-اسلام-و-دیدگاه-امام-علی-علیه-السلام
پاورپوینت اصول مديريت در اسلام و دیدگاه امام علی علیه السلام
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pptx
تعداد صفحات: 84
حجم فایل: 265
قیمت: 7000 تومان

بخشی از متن:
مدیریت اسلامی چیست؟

برای مدیریت تعریف های بسیاری ارائه شده است، ولی تعریف مدیریت اسلامی با توجه به آنچه از متون اسلامی استفاده می شود عبارت است از: "هنر و علم به کارگیری صحیح امکانات در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر، به نحوی که با موازین اسلامی مغایرت نداشته باشد.

مديريت اسلامي منظور از مديريت اسلامي اين است كه مديران شيوه اسلامي را در مديريت، پيشه خود كنند و در هدفهاي خود عدالت اجتماعي را مدنظر داشته باشند و مقصود نهايي آنها كسب رضايت خداوند باشد و خدمت به خلق را نوعي عبادت بدانند و زندگي و معيشت افراد در راستاي اين مديريت تامين شود.

هدف نهايي در مديريت اسلامي "تقرب الي الله" است. مدير اسلامي‏، هم براي خدا كار مي كند و هم خلق را به سوي او رهنمون مي سازد‏، اگر مديريت ديني و معنوي مردم را بر عهده داشته باشد هدفش رشد معنويت جامعه است و اگر مديريتش در جهت سياسي و اجتماعي باشد هدفش رشد سياسي و اجتماعي خواهد بود و اگر مديريتش در جهت اقتصادي باشد هدفش، رشد و شكوفايي اقتصادي است. خلاصه اينكه هدف در مديريت اسلامي رشد معنوي‏، مادي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي جامعه است، آن هم در جهت رضايت خداوند.

توضیح:

مهندس خلقت خداوند متعال است که ما را آفرینش بخشیده تا به کمال مورد نظر خود که همان قرب به حق است از طریق و کانال بندگی نائل گردیم.

برای رسیدن به این هدف اولا ما را آفرینش بخشید، ثانیا تمام استعدادهای لازم را در وجود ما جهت رسیدن به کمال قرار داد

صفات و شرايط يك مدير اسلامي

1- كاردان و آگاه باشد.
2- نظم و انضباط در مديريت خود داشته باشد.
3- تعهد به نظام جمهوري اسلامي و مقام ولايت امر داشته باشد و هر چه اين تعهد همراه با عشق باشد اهليت مدير را بالاتر مي برد و او را براي پست مديريت شايسته تر مي گرداند.

4- اصالت خانوادگي داشته باشد يعني از خانواده اي اصيل و صالح باشد‏، داراي حجب و حيا باشد و در فعاليتهاي اسلامي پيشگام باشد.

5- قدرت و توان مديريت بر حسب نوع مديريت خويش داشته باشد (هم توانايي فكري و هم توانايي جسمي)

که مديريت اسلامي بر اساس معنويت و فرهنگ بنا نهاده شده است و هدف آن نيز آخرت گرايي است يعني قرار دادن امکانات دنيوي در جهت آخرت. و نبايد فراموش کرد که آخرت گرايي به معناي فراموش کردن دنيا نيست بلکه آخرت گرايي تلبس به ارزشهاي الهي و قرآني است. و يک مدير اسلامي زماني مي تواند در مسير آخرت گرايي حرکت کند و در واقع مديريت اسلامي داشته باشد که مجهز به فرهنگ قرآني بوده و مصمم به پياده کردن اين فرهنگ در جامعه باشد. و جامعه اي که در آن مديريت اسلامي اجرا شود و يک مدير اسلامي در راس امور قرار بگيرد، چنين جامعه اي در مسير آخرت گرايي حرکت خواهد کرد و در اين صورت است که افراد جامعه مي توانند به سرمنزل مقصود که همان قرب الهي است دست يابند.

*كنترل و حسابرسي: پس كارهاي كارگزارانت را تحت نظر بگير، و بازرساني مخفي از كساني كه اهل صدق و وفا هستند، بر آنان بگمار، چرا كه زيرنظر داشتن امور كارگزاران به صورت پنهاني و مخفي، آنان را وادار به امانتداري و مدارا با رعيت مي‌نمايد. (حضرت علي ع)
بر اساس فرمایش حضرت علی (ع) ثقل اکبر، قرآن و ثقل اصغر عترت پیامبر(ص) می باشد.

خطبه 164- برترین انسان ها

پس بدان برترین بندگان خدا در پیشگاه او رهبر عادل است که خود هدایت شده و دیگران را هدایت می کند، و بدترین مردم نزد خدا رهبر ستمگری است که خود گمراه است و مایه گمراهی دیگران نیز می باشد.

اجل نگهبان خوبی است(حکمت 306)

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: اصول مديريت در اسلام و دیدگاه امام علی علیه السلام,اصول مدیریت اسلامی,مدیریت,مدیریت اسلامی,فلسفه مدیریت در اسلام,مدیر اسلامی ,مدیریت در کلام وحی ,مدیریت در کلام پیامبر اکرم (ص),اهداف مدیریت اسلامی,مدیریت در نهج البلاغه,مدیریت از نگاه حضرت ع,,, ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
حل-تمرین-کتاب-اصول-مقدماتی-فرآیندهای-شیمیایی-felder
حل تمرین کتاب اصول مقدماتی فرآیندهای شیمیایی Felder
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: PDF
حجم فایل: 22930
قیمت: 10000 تومان

بخشی از متن:
............................
حل تمرین کتاب اصول مقدماتی فرآیندهای شیمیایی Felder - ویرایش Global

نویسندگان: R.M. Felder و R. W. Rousseau و L. G. Bullard

فایل PDF حل تمرین به زبان انگلیسی است.

فایل PDF با بهترین کیفیت و با قابلیت جستجو در متن و کپی برداری از متن است.
............................

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: حل تمرین کتاب اصول مقدماتی فرآیندهای شیمیایی Felder, حل تمرین فرآیند, Felders Elementary Principles of Chemical Processes, حل المسائل فرآیند فلدر, Felder, حل تمرین مهندسی شیمی ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
جزوه-درس-فنون-تجزیه-و-تحلیل-و-طراحی-سیستم-ها-دانشگاه-پیام-نور-
جزوه درس فنون تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها (دانشگاه پیام نور)
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: pdf
تعداد صفحات: 53
حجم فایل: 14288
قیمت: 5000 تومان

بخشی از متن:
توضیحات:
جزوه درس فنون تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها (براساس منبع دانشگاه پیام نور ) در قالب فایل pdf و در حجم 53 صفحه، همراه با نمونه سوالات دانشگاه پیام نور با پاسخنامه کلیدی، مناسب برای دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی دانشگاه پیام نور .

محتویات محصول:
- نکات مهم و کاربردی فصول مختلف کتاب در قالب فایل PDF
- نمونه سوالات ادوار گذشته دانشگاه پیام نور:
نیمسال دوم 96 - 95 با پاسخ نامه کلیدی ( جدید )
نیمسال اول 96 - 95 با پاسخ نامه کلیدی
تابستان 1395 با پاسخ نامه کلیدی
نیمسال دوم 95 - 94 با پاسخ نامه کلیدی
نیمسال اول 95 - 94 با پاسخ نامه کلیدی
تابستان 1394 با پاسخ نامه کلیدی

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: تجریه و تحلیل و طراحی سیستم ها,خلاصه کتاب,تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها و روش ها,دانلود خلاصه کتاب,نمونه سوال,کتاب تجزیه و تحلیل سیستم ها,دانشگاه پیام نور,پرهیزگار و حسینی,مدیریت بازرگانی پیام نور,دکتر محمد مهدی پرهیزگار ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمد
تحقیق-اصول-پرورش-مرغ-گوشتی
تحقیق اصول پرورش مرغ گوشتی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 80
حجم فایل: 433
قیمت: 8000 تومان

بخشی از متن:
فهرست

مقدمه. 4
نژادهای گوشتی.. 5
پلیموث راک... 6
کورنیش.... 6
کوشین.. 6
پرورش جوجه‌ها 6
تهویه. 8
برنامه نوری.. 8
اهداف برنامه نوری: 8
خوراک و جیره غذایی.. 9
یک جیره غذایی طیور 10
بیماری‌ها 11
نیوکاسل.. 11
بورس عفونی.. 11
برونشیت... 12
کوکسیدیوز 12
مارک... 12
سندرم مرگ ناگهانی.. 12
واکسیناسیون.. 13
مراحل کشتار مرغ در کشتارگاه صنعتی.. 13
عدم استفاده از هورمون‌ها در پرورش جوجه‌های گوشتی.. 14
تولید جهانی.. 14
پرورش جوجه گوشتی در ایران.. 14
انتخاب محل مرغداری: 14
اقدامات بهداشتی: 15
قرنطینه: 16
واکسیناسیون: 17
نکات قابل توجه در مورد واکسیناسیون: 17
دارو: 17
کنترل سلامت گله: 18
اغذیه: 18
دانخوریهای ناودانی دستی: 19
نگهداری دان: 20
میزان نیاز به مواد مغذی: 20
توصیه هایی در مورد خوراک دادن: 20
مدیریت گله. 20
آشیانه و عوامل مؤثر در طراحی آن.. 21
آب و هوای گرمسیری: 21
آب وهوای معتدل گرمسیری: 21
آب و هوای معتدل: 21
آب وهوای کویری (گرم و خشک): 22
تغییرات ناگهانی دما: 22
طراحی آشیانه: 22
آماده سازی آشیانه: 23
تـوجــــه: 24
اقدامات لازم در زمان جوجه‌ریزی: 24
کیفیت جوجه‌ها: 25
بستر مناسب و شرایط آن: 25
تأمین آب: 27
آبخوری: 28
تعداد آبخوری: 28
دمای مورد نیاز گله: 28
تأمین دمای مورد نیاز گله: 29
تهیه جوجه ها 30
نحوه انتقال جوجه ها 31
آمادگی برای ورود گله. 32
پرورش مرغ گوشتی.. 32
قراردهی جوجه ها 32
انتخاب محل مرغداری: 33
اقدامات بهداشتی: 34
قرنطینه: 35
آب و هوای گرمسیری: 36
آب وهوای معتدل گرمسیری: 36
آب و هوای معتدل: 36
آب وهوای کویری (گرم و خشک): 36
تغییرات ناگهانی دما: 37
مدیریت منابع حرارتی.. 37
تهویه و کیفیت هوا 38
رطوبت سالن پرورش.... 40
سیستم نوردهی.. 41
مدیریت بستر. 42
آب و کیفیت آن.. 43
مرغداری گوشتی.. 46
نگهداری دان: 46
میزان نیاز به مواد مغذی: 46
توصیه هایی در مورد خوراک دادن.. 46
خوراک جوجه ها 47
جیره کلی مواد غذایی طیور: 47
تعداد پرنده ها به ازای هرنوع دانخوری : 49
مهمترین بیماریهای طیور 50
واکسیناسیون.. 52
تراکم گله. 53
طراحی آشیانه: 53
آماده سازی آشیانه: 54
نام ماده ضدعفوني كننده 57
فضاي دانخوري مورد نياز براي جوجه‌هاي گوشتي.. 68
برنامه نوردهي متناوب: 73
منابع.. 81

مقدمه

جوجه گوشتی، سویه‌هایی از جوجه‌های مرغ و خروس می‌باشد که برای تولید گوشت، پرورش داده می‌شوند. جوجه‌های گوشتی یکی از فراوان‌ترین گونه‌های حیوانات اهلی می‌باشند و بیش‌ترین جمعیت را به نسبت جوجه‌های گونه‌های دیگر پرندگان دارند.

جوجه گوشتی بالغ
تاریخچه اهلی‌سازی و پرورش

مرغ نژاد پلیموث راک

در ابتدا خروس‌ها برای جنگیدن با همدیگر در آسیا، آفریقا و اروپا پرورش داده می‌شدند و توجه اندکی به تولید تخم‌مرغ و گوشت آن‌ها می‌شد.

قبل از توسعه نژادهای تجاری گوشتی، جوجه خروس‌ها به عنوان جوجه گوشتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. پرورش و اصلاح‌نژاد جوجه‌های گوشتی در سال‌های ۱۹۱۶ صورت گرفت.

سویه ترکیبی جوجه‌های گوشتی از تلاقی جوجه خروس کورنیش و جوجه مرغ پلیموت سفید تولید شد این سویه اولین تلاش برای به دست آوردن یک سویه به خصوص گوشتی بود که در دهه ۱۹۳۰ معرفی گردید.

نژادهای گوشتی

از مهم‌ترین نژادهای گوشتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

پلیموث راک

نژاد پلیموث راک (Plymouth Rock) اولین بار در سال ۱۸۲۹ در بوستون آمریکا، به معرض نمایش گذاشته شد. معتقدند که اصلیت این پرنده‌ها و هویت آن‌ها از دست رفته است؛ و این نوع مرغ مخلوطی از چند نژاد می‌باشد. اولین و برجسته‌ترین آمیزش، آمیزش خروس دومینیکو با کوشین سیاه یا مرغ جاوای سیاه است که خاستگاه اولیه آن پوتنام در کانتیکت می‌باشد. این نژاد در اولین استانداردهای آمریکایی طیور در سال ۱۸۷۴ پذیرفته شد. این نژاد همیشه به خاطر پرهای استثنایی و در هم محبوب بوده است. اگر از فاصله نزدیک به پرهای این مرغ نگاه شود، مشاهده خواهد شد که انتهای همه پرها سیاه رنگ است. نژاد پلیموث راک نقره‌ای که خاستگاه آن نیویورک است از آمیزش برهمایی تیره رنگ و ویندوت نقره‌ای به وجود آمده است.

کورنیش

مرغ نژاد کورنیش

کورنیش از اختلاط نژادهای آسل، مالای و نژاد جنگی انگلیسی و کورنیش جنگی هندوستان به وجود آمده است. دارای شانه پهن، اندام نسبتاً بلند، سینه وسیع و برجسته و دست و پای بلند می‌باشد. این نژاد از نظر رنگ، به سه رنگ سفید، سیاه و قرمز می‌باشد.

کوشین

اصل این نژاد از چین و از ناحیه شانگهای می‌باشد، به همین دلیل به آن شانگهای نیز گفته می‌شود. این نژاد دارای بدنی سنگین بوده و در ساق پا پرهای فراوانی دارد. رشد سینه کم و به طرف پایین کشیده است و پرها بلند و دور از یکدیگر هستند. تولید تخم‌مرغ در این نژاد به دلیل تعداد زیاد کرچی کم است.

پرورش جوجه‌ها

یک مرغ‌داری صنعتی

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 


:: برچسب‌ها: اصول پرورش مرغ گوشتی,آموزش پرورش جوجه گوشتی,مرغ گوشتی,مرغداری,پرورش جوجه گوشتی,مرغ و جوجه,خوراک طیور,تغذیه جوجه گوشتی,دان مرغ,نژادهای گوشتی,جیره غذایی طیور,پرورش جوجه گوشتی در ایران,انتخاب محل مرغداری,تهیه جوجه ها,مرغداری گوشتی,خوراک ج,,, ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()